HOME › Forums › Techniek › Motortechniek: alles wat met motoren van Dehlerschepen te maken heeft › 2 te waterlaat tips
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 april 2009 om 08:53 #774174Anoniem
1: Controleer of er geen vervuiling in het waterschepje/ waterinlaat zit. Zit meestal geen antifouling en is slecht te controren .
2: Volvoseal ontluchten voor je ook maar 1 keer de schroefas in bedrijf steld.
Dus ontluchten onder de kraan en dan pas wegvaren.
Prettig vaarseizoen, heb er weer zin in.:
Krijn.
6 april 2009 om 22:44 #800684Dag Krijn,
Komende week gaat bij Dehler te water. Zou jij nader kunnen uitleggen hoe dat werkt/zit met het ontluchten van de volvoseal (welke kraan?). Helaas zegt mij dit nog te weinig.
Dank,
Casper
7 april 2009 om 05:23 #800685casper71 wrote:
Dag Krijn,Komende week gaat bij Dehler te water. Zou jij nader kunnen uitleggen hoe dat werkt/zit met het ontluchten van de volvoseal (welke kraan?). Helaas zegt mij dit nog te weinig.
Dank,
Casper
Je pakt de rubber manchet om de schroefas stevig beet, knijpt en maakt een draaiende beweging. Meestal hoor je hem duidelijk lucht afblazen en komen er wat druppels water mee, klaar!
7 april 2009 om 09:38 #800686En Casper, de kraan is dat ding waar de boot aanhangt 7 april 2009 om 10:47 #800687AnoniemIk heb zo’n vaste routine na de tewaterlating, als de boot nog zo’n beetje in de singels (hijsbanden)hangt. Ik race eerst naar de achterkajuit om dat rubber te ontluchten, check vervolgens alle afsluiters en slangen(klemmen), voorzover redelijk bereikbaar (en dit jaar ook twee nieuwe transducers). Daarna race ik weer terug als de havenmeester wat ongeduldig wordt
en haal (tot nu toe) opgelucht adem… Klaar voor een nieuw zeilseizoen. 7 april 2009 om 16:56 #800688AnoniemDame en Heren. Ik controleer ook altijd of de boot droog is voordat ik bij de kraan wegvaar.
Dat dit geen ovebodige luxe is is weer bewezen in de haven waar ik lig, daar konden inmiddels twee schepen weer uit het water omdat ze meer water maakten dan wenselijk was.
Eentje met een lekke afdichting van de saildrive de ander door dat de eigenaar bij het inbouwen van de vuilwatertank vergeten was om de slang weer op de buiten boord afsluiter te zetten en dicht te doen.
Ik kan je zeggen dat er in korte tijd een bak water instond.
Volvoseal ontluchten: In mijn enthausiastme toch even vergeten, gelukkig tot nu toe geen gevolgen gehad.
Rene.
7 april 2009 om 18:53 #800689AnoniemCasper, Uit je vorige posts maak ik op dat je een Optima 92 hebt. Deze hebben een saildrive en dus ook geen volvoseal! Ontluchten is bij jou niet nodig.
7 april 2009 om 22:32 #800690ger.rossel wrote:En Casper, de kraan is dat ding waar de boot aanhangt
š³ Haha, zo zie je maar hoe je dingen raar kunt lezen en dan niet kunt snappen….Bewerkt door: casper71, 08 apr 2009 – 00:37
7 april 2009 om 22:35 #800691Fellowship wrote:Casper,
Uit je vorige posts maak ik op dat je een Optima 92 hebt. Deze hebben een saildrive en dus ook geen volvoseal! Ontluchten is bij jou niet nodig.
Klopt, inmiddels ben ik er ook achter gekomen dat het niet op mijn boot van toepassing is. Voor mij is alles nog nieuw en wil zeker geen fouten maken zodat straks mn boot volloopt…..
Groet,
Casper
8 april 2009 om 08:19 #800692AnoniemGents. Even een aanvulling.
Mijn OPtima 92 heeft gewoon een schroefas met volvo seal.
Je gelooft het niet maar ze bestaan (-:
Rene.
10 april 2009 om 21:03 #800693Ik heb ook zo’n manchet op de schroef as. Deze heb ik netjes ontlucht, maar het staat me bij dat ie ook gesmeerd moet worden. Het manchet zit echter zo strak om de as dat ik het vet er alleen maar tegenaan kan smeren, heeft iemand een tip ? Jeroen
10 april 2009 om 22:27 #800694jsilfhout wrote:Ik heb ook zo’n manchet op de schroef as. Deze heb ik netjes ontlucht, maar het staat me bij dat ie ook gesmeerd moet worden. Het manchet zit echter zo strak om de as dat ik het vet er alleen maar tegenaan kan smeren, heeft iemand een tip ?
Jeroen
Tip: een hard kunststofslangetje 4/6 mm. De ene kant om het tuitje van de tube vet, andere kant schuin afsnijden, beetje invetten en je kunt het dan zo in de seal laten glijden. Een stevig rietje lukt miosschien ook wel.
10 april 2009 om 23:51 #800695Je kunt ook even bij de apotheek langs gaan om een stevige injectiespuit te kopen met een gebogen tuutje eraan. Is dus niet bedoeld voor naalden. Vul die met het Volvo vet, even de seal omhoogdrukken, tuut tussen het rubber en de as duwen en spuiten maar. Wel ook even ronddraaien tijdens het inspuiten. Een andere en goed werkende mogelijkheid is om aan de onderkant van de tube een schuin hoekje af te knippen en dan de open hoek op dezelfde wijze als met de spuit tussen seal en as in te schuiven en dan flink knijpen.
Succes, Wim
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.