HOME › Forums › Techniek › Elektra en Electronica aan boord › 36CWS koelkast
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 september 2010 om 20:36 #774954Anoniem
Het groene lampje op de koelkast blijft constant aan.Ook als ik op walstroom ben aangesloten.Het gele lampje brandt dan ook. Het maakt niet uit of het draaiknopje op minimum of maximum staat.
De koeling werkt wel.
Zou dit een defecte thermostaat kunnen zijn?
Wie heeft hier ervaring mee?
Wim Jacobs “t Getij
22 september 2010 om 19:55 #805861AnoniemWim, Bij onze koelkast hebben de lampjes ook regelmatig kuren. Ze branden niet, ze branden wel of ze branden samen. De koelkast werkt echter perfect. Let wel op of de koelkast niet op “hol” slaat en door blijft koelen. Dus bij het verdraaien van de knop moet de koeling stoppen of juist weer gaan koelen.
7 juni 2011 om 20:48 #805862Ik heb opeens een ander probleem met mijn koelkast. Hij koelt weliswaar goed doch de ventilator blijft continue doordraaien. Ook als de compressor is gestopt zodra de koelkast op temperatuur is.
Je kunt horen dat de ventilator wel wil afslaan doch hij start steeds weer opnieuw op.
(Als ik de ventilator wil uitzetten dan moet ik alle stroom van de koelkast afzetten maar ja… wat dan met mijn koele biertje??)
Ik weet niet of de ventilator aangestuurd wordt door de TEC-unit of misschien via een andere sensor.
Wie weet hier iets meer van??
8 juni 2011 om 21:54 #805863Hallo koele mensen, Al deze problemen gedurende enkele jaren ook meegemaakt!!!! Ik was het zat : nieuwe koel kast geplaatst: Isotherm. Heb nu geen “koude-accu”; het voordeel hiervan komt mijn inziens pas echt naar voren wanneer je dagen zonder walstroom bent!! Via J. Boone bij me thuis laten afleveren! ( heb niet echt op internet geshopped, maar Boone was de goedkoopste van Kniest, Dekker , de Wit camping ed !)
Bij het eruithalen van de “ouwe” kwam ik er achter dat deze “zeevast” zat door middel van enkele schroeven door de twee houten schotten ; deze waren gewoon in zijwand van de ( Cool-matic-) koelkast gedraaid. In eerste instantie dacht ik : nou, nou , is dit Dehler ??? Het blijkt echter een gangbare methode te zijn : gewoon door de stalen buitenwand in de koelkast-isolatie te schroeven. Overigens die Isotherm kon ik via de zwarte lijst-beukel middels parkers in de onderkant van het aanrechtblad vastzetten.
Het is misschien niet de meest efficiente oplossing ,……….maar ik ben er zeer content mee!!!
😆 😆 😆 Succes
Otto Wolfert
Espérance 36 CWS
15 juni 2011 om 21:23 #805864AnoniemKlinkt goed Otto. Heb je (tzt) een fotootje…? 26 april 2014 om 19:53 #805865AnoniemAl eerder bericht maar nogmaals de vraag. Het groene en gele lampje van de koelkast blijven constant branden. Om de 30 seconden gaat er een piep en gaat het rode lampje even branden. De ventilator reduceert dan in toeren maar gaat gewoon verder. Ik heb het gevoel dat hij nu ook minder of niet koelt. Wie heeft dit ook meegemaakt.
Gr, Tom Coufreur
36CWS ook op walstoom
26 april 2014 om 20:37 #805866Geen verstand van, maar zou het een onaangenaam signaal kunnen zijn over de hoeveelheid koelvloeistof? Papiertje langs motor en leiding halen en kijken of het droog blijft? ‘t Is maar een idee… 27 april 2014 om 11:38 #805867Wij hadden een probleem met onze supercool. En vervolgens ook met de Eberspacher. Alles gemeten, bleek de omvormer mastervolt stuk.
Nu een Victron erin en alles loopt als een zonnetje.
gr. Lex en Karin
27 april 2014 om 14:13 #805868AnoniemZojuist tot de conclusie dat de accu’s zijn overleden. Afgelopen twee dagen hing er een nare geur in het voorschip. Na het openen van de bank waar de accu’s in staan was de geur duidelijk. Een van de accu’s stond droog te koken wat met veel hitte gepaard ging. (eind maart nog gevuld met ged. water op niveau) Direct alle stroom eraf en het schip geventileerd om eventueel knalgas af te voeren. Achteraf stond de acculader redelijk constant 20 Amp. bij te laden.
Het is mij niet duidelijk wat de gevolgen hadden kunnen zijn als jet niet aan boord bent of lig te slapen brand en of gas o.i.d.
De techneuten onder ons kunnen hier waarschijnlijk iets over vertellen ter lering.
Op naar de winkel voor twee nieuwe 180 Amp. accu’s en hopelijk is dan ook het koelkast probleem opgelost omdat de overleden accu’s het niet meer trokken.
Gr. Tom
36CWS
27 april 2014 om 17:24 #805869Hoi Tom, Ik zou toch maar even goed naar je acculader laten kijken.
Er hoort een beveiliging op te zitten, dus die had allang moeten stoppen met laden.
Nu ja ik ben ook maar amateur deskundige.
Ik neem aan dat je geen loodaccu’s gaat kopen. Wij hadden vorig jaar 2 nieuwe accu’s. laten plaatsen AGM voor boordstroom en een aparte DMA voor starten.
Succes Lex en Karin
Bewerkt door: vrijloper, 27 apr 2014 – 19:47
27 april 2014 om 18:58 #805870Dan moet je lader per accu een verschillende laadspanning geven. Kun je dat afstellen bij jullie? Zo niet dan krijgt een van beide accu’s teveel dan wel te weinig laadspanning. Ik heb beide accu’s in AGM uitvoering, bevalt merkbaar prima. Ook nog LED’s in de armaturtjes gezet, scheelt veel. Kan ook in de buislampjes in pantry en plé.
27 april 2014 om 20:18 #805871Menzo, bestaan er Led-lampjes die je in die bestaande schuiflampjes (pantry, plé) kunt zetten? Volgens Lex zei onze installateur dat een start-accu geen AGM moet zijn.
Wij hebben schuiflampjes en halogeen lampen. Ik doe de foto’s erbij.
[img]http://s18.postimg.org/61r27ebwl/schuiflamp.jpg[/img] Halogeen: valt daar wat aan te doen?
[img]http://s7.postimg.org/aetk4bjgn/halogeenlamp.jpg[/img] groet, Karin
27 april 2014 om 20:54 #805872Tom, Ik had een stille hoop dat mijn koelkastprobleem ook veroorzaakt werd door slechte accu’s. Deze (loodaccu’s) waren inmiddels ca. 8 jaar oud en volgens mijn accumonitor ontlaadden ze steeds sneller. Een paar weken geleden heb ik daarom maar twee nieuwe 180Ah (lood) accu’s geplaatst mede gezien de langere reizen die ik wil maken.
Maar helaas….. mijn koelkast geeft nog steeds dezelfde problemen. Hij koelt prima maar de ventilator blijft steeds weer aanslaan en ook de compressor start steeds kortdurend op en slaat onmiddellijk af omdat de koelkast blijkbaar wel koel genoeg is. Dit kost natuurlijk onnodig veel stroom.
heb er iemand bij gehad en die gaf aan dat waarschijnlijk de TEC-unit niet meer goed werkte.
Het probleem is echter dat deze units niet meer verkrijgbaar zijn
. Daarbij gaf hij tevens aan dat het discutabel is om nog te investeren in een koelkast die reeds 23 jaar oud is.
Ik twijfel nu of ik hem ga vervangen of weet iemand waar ik nog een TEC-unit voor een redelijke prijs kan krijgen? (bij Grossenbrode staan ze ook niet meer op de lijst)
Als ik overga tot vervanging welke type koelkast past dan in een 36CWS (de oude koelkast heeft onderaan aan de achterkant een “afgevlakte hoek” om hem te laten passen)
27 april 2014 om 21:38 #805873Karin, zie je mailbox…. 28 april 2014 om 08:01 #805874AnoniemHoi Andre, Je beschrijft het probleem exact als het is. Mijn accu’s zijn inmiddels 11 jaar of ouder zaten er in toen wij deze boot kochten dus eigenlijk heb ik het er op aan laten komen. Een goede les.
Ik hoop dat het probleem over is als ik nieuwe accu”s heb geplaatst maar gezien jouw omschrijving is er weinig hoop op optimisme. Als jij een oplossing vind hoor ik dat graag van je.
Ben wel voornemens om twee gesloten accu’s aan te schaffen.
Misschien zijn er binnen de Dehlerclub mensen die de koelkast hebben vervangen en nog onderdelen hebben bewaard. Mocht dit zo zijn dan horen ik dat graag.
M.v.g.r.
Tom
Dehler 36CWS
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.