HOME › Forums › Onderhoud › Wijzigingen aan de buitenkant › Aanpassingen buitenkant Optima 101
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 januari 2011 om 20:19 #775050Anoniem
Mijn Optima 101 Ferox heb ik in 2007 gekocht en sindsdien een mooi aantal aanpassingen uitgevoerd. In een aantal posts zal ik hier wat van laten zien. Het lichtdoorlatende schuifluik boven de kajuittafel is bij regen voldoende dicht gebleken. Overmatig buiswater of een ferm uitgestorte puts-inhoud dringen echter aan de voorzijde tot het interieur door. Nu leent de luikconstructie zich niet echt voor het aanbrengen van een betere afdichting. Als oplossing heb ik het schuifluik z’n eigen mini-buiskapje geschonken. Met Sikaflex een aluminium peesprofiel (zoals ook aan de giek zit) gelijmd. Vervolgens van het gecoate zeildoek van een oude maindrophuik een smalle strook gemaakt en daar een pees aangenaaid. De einden van de strook heb ik voorzien van buiskapdrukkers die opwaaien of verschuiven voorkomen. Et voila, de kajuit blijft nu altijd droog.
[img]http://lh4.ggpht.com/_amc0fnK8pL4/TTsz90VVcgI/AAAAAAAAAFA/Biez7iXo5yE/buiskap%20schuifluik.JPG [/img] 22 januari 2011 om 20:22 #806806AnoniemVoor het waarschijnlijk originele SOC ploegschaaranker heb ik een standaard ankerrol gekocht en deze op een teak vulstuk gebout. Wel eerst goed uitgelijnd met het anker erop, om te zien of het netjes vrij bleef van de boeg, zonder te ver uit te steken. Tot slot een stuk dunne RVS plaat in vorm gemaakt en met sikaflex op de boeg gelijmd. [img]http://lh3.ggpht.com/_amc0fnK8pL4/TTsz7exyMsI/AAAAAAAAAEs/YLZ65U7F6NQ/ankerrol.JPG [/img] Met een lijntje kan ik het anker zekeren aan een kikker die ik op het houten vulstuk heb gemonteerd. Maar aan de wind hakkend, komt het anker nog altijd wat in beweging. Ik zie nog niet echt een goede oplossing om dat te voorkomen. Heeft iemand nog ideeen?
22 januari 2011 om 20:25 #806807AnoniemDe onverwoestbare, maar te trage Autohelm 3000 stuurautomaat heb ik vervangen door een Raymarine SPX-5. De computer en het fluxgate kompas tegen het scheidingsschot tussen achterkooi en bakskist geplaatst. Ik heb niet veel moeite gedaan om de grijze kabelgoot helemaal uit het zicht te plaatsen, wat niet ieders voorkeur zal hebben. De stuurkolom van de 101 is erg compact, waardoor de motor van de automaat vóór de kolom uitsteekt. Ik vreesde voor haken van de grootschoot achter de motor. Wat een mazzel toen ik me een stukje huisvlijt van de vorige eigenaar herinnerde! Dit borrelrekje vooraan de kolom is een prima schootafleider.
De bediening zit op de plaats van het bakboords schotkompas. Eentje aan SB vind ik wel voldoende. De bediening zit wat ver van het stuurwiel verwijderd. Ik heb hier voor gekozen omdat ik tijdens het zeilen toch meestal in de kuip zit vóór het stuuwiel. Bij mij geen displays aan de stuurkolom – ik zou er niets aan hebben.
22 januari 2011 om 20:28 #806808AnoniemVan de originele valgeleiders waren kennelijk twee kunststof schijven ooit vast komen te zitten, en inmiddels ver doorgesleten door de vallen. Ik heb een tijdje gezocht naar wat zwaardere valgeleiders die qua maatvoering zo dicht mogelijk bij het origineel bleven. De Lewmar Ocean reeks bood uitkomst, en nog met met aluminium schrijven ook. Omdat deze een iets grotere steekafstand tussen de assen hebben, staan ze nu iets anders opgesteld, zodat de uitlijning met de ingelijmde buisjes (typisch Optima 101) toch in orde is. Dit vereiste wel het boren van nieuwe boutgaten, maar gelukkig bleken de aluminium tapplaten groot genoeg. [img]http://lh6.ggpht.com/_amc0fnK8pL4/TTsz-oAwlhI/AAAAAAAAAFE/ZFpZgOxh7Fo/valgeleider.JPG [/img] 22 januari 2011 om 20:32 #806809AnoniemDe originele, korte overloop met klikstops beviel me meteen al niet erg. Ik heb plezier in zeiltrim en met een groot fractioneel tuig kan ik dan alleen met een lange, licht bedienbare overloop goed uit de voeten. Gelukkig is het polyester van de kuipbanken goed voorbereid op het aanbrengen van een langere rail. Een mooie vlakke rand op beide kuipbanken, met aluminium contraplaten eronder zijn al door de werf voorzien. Bij Bootaccessoires Vinkenveen liep ik tegen een zeer ruim bemeten Ronstan-set van rail met wagen aan, geschikt voor 16 m schepen. Een berekeningetje thuis leerde dat zelfs met de grootste grootschootkracht (zo’n 500 kg volgens de Harken-formules) deze hoge rail sterk genoeg was om de overspanning over de kuip zonder verdere versterking te kunnen maken. Ik heb dat setje gekocht en vervolgens:
· er nog eindstops bij gemaakt van polyethyleen;
· eindblokjes en haallijnklemmen van Harken tegen de kuipwand bevestigd; doorgebout door multiplex plaatje aan de achterzijde;
· blokjes van Ronstan op de wagen bevestigd;
· de grootschoot-blokken eveneens vervangen door een Ronstan 6-loper. De twee-snelheden schootblokken van Easymarine bevielen me ook niet erg, bij met name licht weer.
De rail heb ik aanvankelijk gemonteerd met M10 bouten, getapt in de aluminium contraplaten. Tijdens een overtocht van Ramsgate naar Oostende in zo’n 5 a 6 Bf halve wind werden echter 2 bouten iets uit de contraplaten getrokken. Kennelijk heb ik niet secuur genoeg gewerkt bij het draadtappen. Daarom heb ik na terugkomst in de thuishaven de boel opnieuw gemonteerd, ditmaal met M8-bouten en helemaal doorgeboord. Gelukkig geen problemen meer gehad.
[img]http://lh4.ggpht.com/_amc0fnK8pL4/TTsz7x1NmAI/AAAAAAAAAEw/rXL5-lA-c2o/overloop.JPG [/img] 22 januari 2011 om 20:42 #806810AnoniemDe achterstag is, zoals bekend, erg krachtig. Maar de eenvoudige blokken met glijlagers geven veel wrijvingsverlies. Op de Optima 101 komt daar nog bij dat de stopper voor het halend part onhandig geplaatst is, nl. horizontaal op de aluminium dwarsbalk onder de spiegelafdekplaat. Op mijn stuurwieluitvoering zou je, om er eens goed aan te kunnen trekken, het part door het stuurwiel moeten halen, want staand achter het stuurwiel is te weinig ruimte om effectief te kunnen trekken. (Op de latere 34 VdS is de stopper beter geplaatst, nl. schuin op de spiegel, zodat je staand kunt halen). De beide tufnol-blokken voor staaldraad heb ik behouden. Maar de blokken van de zesloper voor de haallijn heb ik vervangen door kogelgelagerde blokjes. Ook heb ik een nieuwe curryklem geplaatst tegen de BB kuipzitting, juist achter de overlooprail. De haallijn heb ik daar met twee gelagerde, extra blokjes naar toe geleid. Nu kun je zittend voor de rail gemakkelijk spanning op het achterstag zetten en gaat de haallijn in de tas die onder de rail hangt. Ook het grootste deel van de grootschoot berg ik daar in op.
[img]http://lh6.ggpht.com/_amc0fnK8pL4/TTsz8Z2J2LI/AAAAAAAAAE0/kV1gDI1Ud1c/achterstagspannerklem.JPG [/img] Bewerkt door: Ferox, 22 jan 2011 – 21:42
22 januari 2011 om 21:11 #806811AnoniemHoi Coen. Om in te haken op de ankerrol mooie oplossing ga in ook over na denken.
Maar wat is de moeite om het anker geheel in de anker bak te leggen als je een stuk aan de wind moet varen? Je maakt allerlei verbeteringen aan je tuig maar dat zware ding laat je voorop liggen.
Rene
23 januari 2011 om 19:14 #806812AnoniemFerox wrote:
[img]http://lh4.ggpht.com/_amc0fnK8pL4/TTsz7x1NmAI/AAAAAAAAAEw/rXL5-lA-c2o/overloop.JPG [/img] Hoi Coen, je bent behoorlijk aan het klussen, vooral de blindering voor het raampje in de achterkajuit is goed gevonden! Bij de grootschoot kun je aan het vaste part nog een extra vertraging maken. D.m.v. 2 vioolblokjes waarvan 1 met klem en hondsvot maak je eenvoudig nog een fine tune erop, scheelt heel veel kracht in het laatste stuk trimwerk.
Bewerkt door: Chakra, 23 jan 2011 – 20:15
23 januari 2011 om 21:01 #806813Mijn oplossing voor het blinderen van het achterraampje is nog simpeler (en goedkoper): wij zetten er aan de buitenkant zo’n hard bootkussen tegenaan. Is nog nooit omgewaaid en het is lekker donker want het heeft een grote overlap. 24 januari 2011 om 07:40 #806814Zie ik nu goed dat je schoot begint te trekken bij de uitloop? (die lus met die paalsteek?) Trekt dit de zaak niet krom?
Gr Michel
24 januari 2011 om 18:59 #806815AnoniemJa ja zeer goed gezien, by the way netjes een betakeling is echt mooier met een keurig afgesmolten toppie :top: 25 januari 2011 om 10:53 #806816Beste Coen, Ik ben onder de indruk van je innovaties. Vooral je oplossing voor ons lekke schuifluik is een hoopvolle optie. Krijg je bij vast water aan dek echt geen drup meer binnen? Ik had tot nu toe de indruk dat het lekwater vooral via de kier tussen luik en garage naar binnen komt, vervolgens tussen het schuifluik en het toegangsluik doorloopt en tot slot zo onder het schuifluik door naar voren en naar binnen loopt. Als het ruig lijkt te gaan worden plak ik dan ook de kier aan de voorkant van de garage af met ducttape en blijf dan ook droog, maar dat is niet ideaal natuurlijk, vooral omdat het niet altijd is te voorzien.
Ik vind je ‘kuiptafeltje’ een hele elegante oplossing als bescherming voor de kwetsbare stuurautomaatmotor. Prima idee dat ik mischien wel na probeer te volgen.
Ik heb de computer van de stuurautomaat iets verder naar achter gemonteerd. Is je fluxgatecompas wel volgens de regels gemonteerd? Bij mijn weten moet het 90 graden worden gedraaid (in de lengte as van de boot) Het kompas staat er nu dwars op. Maar als het zo funtioneert…….
Ook je aanpassing van de achterstagspanner (ik beleg de lijn nu op de schootlier voor het spannen omdat het te zwaar loopt) is het overwegen waard.
Verder zie ik een dekplaat boven het roerkwadrant? Zou ik graag meer van weten/zien.
Bewerkt door: hofstra, 25 jan 2011 – 12:07
25 januari 2011 om 20:56 #806817AnoniemLeuk, een hoop post om even op te reageren! Remco, een extra vertraging op de grootschoot zou inderdaad nog kunnen op het oog boven de klem. Hoewel ik deze zesloper met gelagerde blokjes voor mij al voldoende licht en fijn vind. Deze lijkt me wat lichter dan de originele Easyblocks. Maar een vast haalpunt zoals op de Beauty lijkt me nog nuttiger; nu komt de kar nog wel eens mee naar loef.
Michel, direct boven de klem zit een oog, waarschijnlijk bedoeld om een fijnafstelling op te monteren. Een traditioneel hondsvot midden boven de schijven zit er niet op. Op elk part zal hooguit een kilo of 80 komen. Het zou me verbazen als dat de steun voor de camcleat kromtrekt. Zou een leermoment zijn, dat wel..
Schiewold, de schoot is niet de mooiste meer. De volgende zal zeker wat netter afgewerkt worden.
25 januari 2011 om 21:14 #806818AnoniemJelle, echt vast water heb ik nog niet aan dek gehad. Wel zware spray van een brekertje dat tegen de boeg slaat, en een puts water vól op de mini-sprayhood. die gooi ik dan vanaf het voordek, omdat alleen uit voorlijk richting de kap effectief is. Zou er veel water vanaf achter komen, dan vangt de kap het juist precies op en trechtert hij het mooi naar onderdeks. Met de mini-sprayhood heb ik tijdens bovenstaande akties geen water meer binnen gehad. Het toegangsluik heb ik nooit als boosdoener vermoed. Het voorste schuifluik is mijn ogen de zwakke plek. Het heeft weliswaar een afdichtrubber, maar dat zit alleen aan de voorzijde. De voorste hoeken zijn erg ‘ondicht’. Er zitten weliswaar wat slimme randjes en gootjes die binnensijpelend regenwater afleiden, maar water onder snelheid of druk kan ongehinderd naar binnen.
Inderdaad las ik over de SPX-5 dat het kompas het beste naar voor gericht kan worden geplaatst. Het hoeft dus niet. Zoals het kompas nu zit, was hij het eenvoudigst te monteren. Wel vind ik dat de automaat nu wat typisch reageert bij stampbewegingen, dan reageert hij met oscillerende koerscorrecties. Herken jij dit ? Je hebt immers dezelfde.
Tijdens stampen denkt de computer nu misschien dat de boot slingert, en dan zouden koerscorrecties nut hebben. Komend voorjaar zal ik het kompas als test een kwartslag draaien.
Jij hebt dus geen dekplaat boven het kwadrant? Het ding moet beslist origineel zijn, want het is precies passend gemaakt van het kunststof materiaal waarvan ook allerlei dingen in het interieur gemaakt zijn. Is op jouw boot wellicht ooit gesneuveld, want vrij kwetsbaar en absoluut te zwak om bijv. op te staan.
26 januari 2011 om 10:33 #806819Hey Coen, Jammer dat het vernuftige kapje z’n werk niet onder alle omstandigheden doet. In mijn vaargebied komt er geregeld vast water aan dek. Ducttape maar op voorraad houden. Overigens viel deze luikconstructie al bij de eerste Duitse botentest door de mand. Er mee leven of vervangen dus.
Ik herken het occilerende effect van de automaat. Het lager afstellen van de ruddergain kan de automaat uit z’n repeterende ritme halen. Een goed ingeslingerde roerganger doet het uiteraard beter. Heb je wel alle voorgeschreven seatrials uitgevoerd? Scheelt aanzienlijk in het aantal stuurbewegingen van de automaat.
Mijn dekplaat zal ooit wel eens gesneuveld zijn. Je kunt er in ieder geval nog wel wat op verstouwen.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.