HOME › Forums › Techniek › Motortechniek: alles wat met motoren van Dehlerschepen te maken heeft › aanschaf andere schroef.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 juli 2010 om 16:51 #774880Anoniem
Aan de hand van mijn vorige bericht ( rokende motor vollast)toch weer een beetje aan het zoeken geslagen in de forums en kwam dit tegen. :rtfm: Klapschroeven Dehlers 31 van het produktiejaar 1991 e.v. heeft Dehler ingekocht via faillissement. Deze klapschroeven blijken te groot en te zwaar van gewicht te zijn ( maten 16 X 12 RH ) met als gevolg dat de motor niet optimaal rendement kan geven. Na 3000 toeren houdt het op, terwijl tot 3600 toeren moeiteloos moet kunnen worden gegaan. Tevens zijn er gevallen bekend waarbij de schroefas achter de keerkoppeling glad afbrak, volgens mij vanwege te grote torsiewerking.Dit bovenste heb ik gelezen in één van de vele bruikbare topic’s in forums, maar de vraag luidt, en die is wel te raden: geldt dit ook voor de D34 uit ’91.
Tevens de vraag, kan het ook zo zijn dat een motor teruggeschroefd zijn en waar kan mijn dit euvel evt. oplossen.
Alle filters +/- 20 hrs geleden vervangen (behalve opvoerpomp) of zou deze zeer makkelijk bereikbare vrind
😡 mij parten spelen. (ga wel gauw luikje maken want dit is niet te doen met spielgetje enz enz)Gr, Paul
:top: 13 juli 2010 om 19:21 #805191In een oud geschrift vond ik als maat voor de klapschroef voor een D31: gori 15 x 11. Zelf heb ik geen Gori maar de veel betere Flex o Fold. Merkwaardigerwijs kan ik de maat niet ergens terugvinden en ik houd niet van duiken. Uit m/n hoofd hebben wij 16 x 12, werkt al een jaar of zes probleemloos.
14 juli 2010 om 15:44 #805192AnoniemHoi Menzo, Vanmorgen toen het nog!! mooi weer was toch maar even onderwater geweest met schuurlinnen etc, nou we hebben hem, ti’s een Gori 15 x 12” :klatsch: dus..Vraag blijft is deze te “zwaar” voor ons preuteltje.
Heb wat mailtjes naar Michiel verstuurt ivm zelfde type boot etc en las in vorige berichten dat ook hij met zijn schroef (welke is de grote vraag) niet meer dan +/- 3100rpm kon draaien.
Kijk weet ik dat, dan kan ik er eigenlijk wel vanuit gaan dat het onder het luik in orde is. Rest mij enkel nog verdere afhandeling met kiwi… :yes:
Groetjes Paul
14 juli 2010 om 18:43 #805193Je hebt een PM, met de Gori (een nog grotere overmaatse joekel) liepen we inderdaad max 3100 toeren. Vollast hadden we niet nodig. Probleem was alleen bij 6 Bft of meer dan kon de pruttel het vermogen niet meer kwijt als we de wind op de kop hadden. Wel zuinigheid troef moet ik zeggen wat ook een voordeel is op lange stukken. je zal maar moeten pruttelen van Hindelopen naar Brunsbuttel wat me al 2 keer overkomen is, dat lukt me met de overmaatse wel op 1 tank met de Kiwi niet. Scheelt niet veel maar op is op. Gr Michel
15 juli 2010 om 17:04 #805194Hi Paul, De keuze van een schroef wordt bepaald door waterverplaatsing van het schip (BRT
), motorvermogen en het type keerkoppeling. Gerenommeerde propellor-leveranciers hebben van alle courante schepen gegevens. Jij hebt de standaard (kleine) diesel (2 cylinder Yanmar)? Wellicht dat hij daarom niet aan de 3600 toeren komt. Ik maak makkelijk 3600-3700 toeren vollast (in zijn werk natuurlijk, 4000 toeren onbelast). Dus even op het typeplaatje kijken van de keerkoppeling en dan moet zelfs Kiwi de gegevens hebben. 15 juli 2010 om 17:44 #805195AnoniemHoi Ger, Yep dat is waar, (zo vaar ik als ik niet vaar
met 4385 Brt) , de koppeling is een KM2P/2.62/3.06/RH/LWL=810 of 860?/BWL=279, vraag niet hoe ik dat weet hihi 😡 maar goed een fijn zaagje en een mooi afdekplaatje naderhand, waardoor je dan in de toekomst de peilstok v/d koppeling beter kan bereiken verbeteren enkel maar het gemak.Ach een mens mot wat, maar iid achteruit slaan zou graag verbeteren.
Groetjes
15 juli 2010 om 20:55 #805196Ger, ik durf het haast niet te schrijven, maar je vergeet volgens mij iets, nl. de ruimte tussen het vlak en de “top” van de daar onderlangs draaiende schroef. Als die ruimte te klein is ontstaat tipwervelcavitatie, dacht ik. Maakt pokkenherrie. 15 juli 2010 om 22:11 #805197AnoniemUh ja :dance: :dance: vooral die pokken de jeuken als de bof op zoetwater.=trouwens +/-10cm Bedankt mannen maar denk dat met Michiel wel verder kan.
Groeten maar ik ga weer ff werken.
Paul
15 juli 2010 om 22:12 #805198Hallo Menzo, Deze ruimte is niet relevant. De ontwerper heeft al rekening gehouden met een bepaalde maat schroef en daar de vrije ruimte (met een ruime marge) voorzien.
15 juli 2010 om 22:25 #805199AnoniemTenzij we met alle dehlers gaan varen met straalbuizen met daarin verstelbare schroeven met vervolgens daarvoor een keerkoppeling van bv. Reintjes die dan aangedreven wordt door een 12cil 2500pk diesel aan BB en SB. :streit: Hoewel dat wel aardig vaart/baggert langs jachtensteigers :lachen:
dan gaan we filosoferen over de space between………
Laterzzzzzzzz. :winke:
16 juli 2010 om 08:22 #805200Dan zijn we het best eens Ger, maar de oorspronkelijke vraag ging over de maat van de aan te schaffen schroef. En als je dan een te grote zou nemen, groter dus dan de ontwerper heeft bedoeld, krijg je dus wel cavitatie. [size=tiny]dus is die ruimte weldegelijk relevant [/size] :yes:
16 juli 2010 om 10:01 #805201Wij liggen nu in Brouwershaven op de kant. Een schroefdeel van onze Gorischroef van onze D31 zijn we kwijt geraakt.
Geen schroef te vinden in de omgeving uiteindelijk een twee blads Radice besteld de enige schroef die vlot leverbaar is.
Benieuwd wanneer we weer in het water liggen.
Hendrik
16 juli 2010 om 12:10 #805202En welke maat is het geworden? 19 juli 2010 om 20:02 #805203AnoniemVoor een Yanmar 2GM20 met een keerkoppeling reductie (vooruit) van 1:2.62 zoals in vele Dehlers ingebouwd is de juiste schroef 16×11. Als hierbij de ruimte tot het vlak van de boot wel erg klein wordt is 15×12 ook mogelijk, het rendement is dan zo’n 6% lager. Met de 16×11 de volgende getallen:
In “bollard pull” conditie, in de box met de lijnen vast, wordt dan 3000 rpm bereikt. Het volledig vermogen dat bij dat toerental beschikbaar is (ongeveer 11 kW) wordt opgenomen.
Ik heb de berekening gemaakt voor de D35. Er is dan een snelheid van ruim 7 kn te bereiken met schoon onderwaterschip, geen stroming, golven of wind.
Dit bij de maximale 3600 rpm, er wordt dan ongeveer 90% van het maximaal beschikbare vermogen (ongeveer 13 kW) opgenomen.
Voor de kleinere types Dehler is nog steeds de 16×11 de juiste schroef. De bollard pull conditie is niet anders, voor de vrijvarende conditie zijn de getallen vrijwel gelijk.
Gr., Han
20 juli 2010 om 16:19 #805204AnoniemHey Han bedankt voor de info, die bollardproof reeds gedaan en kom met 15/12″ ook aan deze waarden ,enkel varend niet meer als max 3100. Dus denk iid dat mijn preutel wel goed is (natuurlijk lever je in na 20 jaar)maar dat de 15/12″wat aan de zware kant is.
Ben nu via via bezig om een kiwiprop te gaan gebruiken en dit enkel en alleen om achteruit wat meer kracht te ,dus ben reuze benieuwd.
Gr.. Paul
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.