HOME › Forums › Techniek › Elektra en Electronica aan boord › Acculader Dehler Duetta 94
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 mei 2011 om 19:51 #775260
In de bakskist van onze Duetta 94 zit een (walstroom) acculader: “Readi Amp” s/n 14433 Pro Mariner.
Ik heb het vermoeden, dat deze lader niet goed meer werkt.
Hij zou zowel de startaccu als de lichtaccu moeten laden.
Technische info heb ik niet.
Wie heeft er meer gegevens, Data Sheet, en/of ervaringen?
Dank, Hans
8 mei 2011 om 21:18 #807647Als het de originele Dehler lader is laadt deze alleen de lichtaccu. Op de motor varend laadt je beide accu’s. op zich werkt dit systeem prima. Het wordt gestuurd middels een relais dat omschakelt als je de motor start.
Waar baseer je op dat de lader niet goed meer werkt?
gr,
Deen.
9 mei 2011 om 20:32 #807648Het vermoeden dat de (walstroom)lader niet goed werkt is als volgt: Uit de (walstroom)lader komen (secundair) 3 draden: zwart, groen, en rood.
– zwart (is de gemeenschappelijke massa)
– groen (gaat naar de +pool van de licht accu)
– rood (gaat naar de +pool van de start accu)
** blijkbaar is het niet de originele Dehler lader **
Als de lader via de walstroom “aan” staat, meet ik:
a. op de +groen ca. 12,9 V (tegen 12,2 V als de lader “uit” staat)
b. op de +rood ca. 12,4 V (net als 12,4 V als de lader “uit” staat)
Voorlopige conclusie: de startaccu (+rood) wordt niet opgeladen.
Om dit te controleren, heb ik de (+rood) losgekoppeld, en opnieuw aangesloten via een 10A multimeter. De stroom bleef nul komma nul.
=====
Andere Vraag: hoe werkt het laadcircuit, op de motor varend? In de Yanmar-schema’s zie ik een relais, maar het is niet duidelijk hoe dit bedraad is richting beide accu’s.
Groeten, Hans
15 mei 2011 om 07:25 #807649AnoniemHallo Hans, belangrijk om te weten is, hoe “vol” of “leeg” zijn/waren de accu’s toen jij ging meten?. Bij veel laders met meerdere aansluitingen zal de aansluiting voor de startaccu een lagere waarde kennen qua ampères, daar de startaccu normaal gesproken nauwelijks ontladen is/word. Na het starten zal de dynamo van de motor de accu relatief snel weer bijgeladen hebben.
Bij mijn Mastervolt 20A acculader met twee gescheiden uitgangen heeft de uitgang naar de startaccu max. 3A laadstroom. Eigenlijk bedoeld om de handel een beetje “bij te houden” en niet om even fors te laden. Overigens gebruik ik deze uitgang niet, via een laadstroomverdeler (ook wel scheidingsdiode genoemd) met 3 uitgangen kan de dynamo en/of acculader de 3 accusystemen (start,service en voor omvormer 12/220volt) meer of minder stroom toevoeren naar gelang de ontlading van de accu(s).
Indien jouw startaccu geladen is zal de acculader, net als jij zelf meet, de klemspanning van 12,4 volt als “vol” beschouwen en niet of nauwelijks stroom naar de accu sturen. Jij meet in rust (eigenlijk niet meteen na laden meten maar even een rustperiode inlassen voor een exacte meting) op de lichtaccu 12,2 volt en met de acculader aan, 12,9 volt, die wordt dus geladen.
Je zou beide draden naar de accu’s kunnen omruilen en weer meten of een voor jou bekende behoorlijk ontladen accu kunnen aansluiten om te bekijken wat dan de lader doet.
Wat betreft het relais op de Yanmar, zonder schema is het inderdaad niet duidelijk, maar als het een laadrelais is, sluit deze zodra het voltage boven een bepaalde waarde uitkomt (de motor/dynamo draait), zeg maar indien het voltage ruim boven de normale accu klemspanning bedraagt. Nu kan de dynamo beide accu’s laden,zodra de motor stopt zal het relais “afvallen” omdat de ingestelde spanning onder het “laadniveau” komt en zal voorkomen worden dat de startaccu samen met de lichtaccu leeg getrokken wordt.
Dit relais is geplaatst tussen de beide + aansluitingen van de start- en lichtaccu, zodra de startaccu vol is zal de lichtaccu geladen worden. Indien de startaccu van het “natte” type is met open te schroeven dopjes bovenop, is regelmatig controleren en indien nodig, bijvullen met gedestilleerd water erg belangrijk.
De keuze voor een relais boven een scheidingsdiode van de oude generatie (mijn laadstroomverdeler werkt met Schottky (worden vaak als scotty diodes aangeduid maar dat doet de uitvinder onrecht aan) diodes welke nauwelijks spanningsval kennen, waar “gewone” diodes bijna een volt verlies hebben. Nog mooier zijn de met MOSFET transistoren uitgeruste laadapparaten maar dat is een ander verhaal.
Van de spanning van de acculader of dynamo komt dus nooit de volle voltage aan met scheidingsdiodes en zullen de accu’s nooit 100% geladen worden, men neemt dus genoegen met iets minder. Een scheidingsrelais heeft dit verlies niet.
Groeten André
15 mei 2011 om 12:11 #807650Een (denk ik) retorische vraag: wie heeft er een acculader thuis om regelmatig de startaccu van zijn auto bij te laden??? :think: Niemand dus. Het is waanzin om een startaccu via het scheepscircuit (acculader) bij te laden. Mijn startaccu voor een 50 PK 4 cylinder diesel is 55Ah. Mijn dynamo levert 90A. In 20-30 minuten motoren is de startaccu weer helemaal vol. Je auto toch ook als je b.v. eens in de maand met je stads-autootje boodschappen doet?? Kortom hou de startaccu ver weg van het service-gebeuren. Even voor Hans: ik heb een collega DCN-er geholpen met de aanleg van electrische lieren etc. Ook een nieuwe Mastervolt acculader 12-3-50A. gemonteerd. Daar zit die “druppel” aansluiting al niet meer op.
Ook belangrijk, dit terzijde, zorg voor een goed schema van je electr. install. a/b. En hou de wijzigingen bij. Over een jaar ben je alles vergeten, en zit je bij een storing in de problemen. Dan moet je een expert van buiten erbij halen. En die is uren bezig om de zaken uit te zoeken.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.