HOME › Forums › Techniek › Elektra en Electronica aan boord › Acculader stuk?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 maart 2011 om 16:17 #775094
Onlangs heb ik een nieuwe acculader gekocht, namelijk een Sterling Pro 12V/40A. Ik heb het apparaat zo aangesloten als in de omschrijving stond (en ook zoals de vorige lader was aangesloten). Voordat ik de eerste keer de lader heb aangezet, heb ik de spanning van de accu’s gemeten.. en dat was 12,5V. Normaal gesproken zou de lader de accu’s in drie fases moeten laden, maar dat doet het apparaat dus niet. De eerste fase wordt overgeslagen en in de omschrijving staat dat er in de tweede fase twee ledjes moeten gaan branden, dat is er bij mij maar 1 (oranje). Als ik in deze fase bij de accu’s meet, wordt er wel geladen met +/- 14,5V. Na verloop van tijd gaat de derde fase in werking, waarbij er met 13,5V ‘geladen’ wordt….. Daarnaast geeft het apparaat bij het opstarten aan dat er een ‘overstroom’ zou zijn doormiddel van een rode led. Deze dooft na ongeveer 5 min.
In de omschrijving staat dat, als niet alle drie de aansluitingen worden gebruikt, je deze met elkaar moet verbinden… dus dat heb ik braaf gedaan. Het schijnt dat hierover de meningen verschillen.. de een zegt dat dit klopt en de ander geeft aan dat het zeker niet de bedoeling is om de plussen met elkaar te verbinden… Zou dit een reden kunnen zijn waarom de lader niet alle fases doorloopt??
Bewerkt door: Bouter, 14 mrt 2011 – 15:42
8 maart 2011 om 18:47 #807190plussen zeker niet aan elkaar, minnen wel. (volgens mij) (( ook nog nooit van gehoord)) Bewerkt door: tadorna, 08 mrt 2011 – 19:47
8 maart 2011 om 20:00 #807191Guten Abend, ich habe das gleiche Gerät und Plus verbunden; es funktioniert ohne Probleme.
Gruß -Peter
9 maart 2011 om 21:42 #807192David, Bij nader inzien moeten idd de 3 uitgangen bij GELIJKE accu’s doorverbonden zijn. Als er maar 1 lampje brandt (oranje) zit je nog in fase 1. In fase 2 oranje/geel en in fase 3 groen. Het rode lampje “ergens in het midden” is een temp. alarm vanaf je accu’s. Heb je een temp.sensor gemonteerd?? Het zou kunnen dat je slechte accu’s hebt. Dat verklaart het kortstondig branden van de 2e (rode) led. Immers de laadstroom wordt niet opgenomen, de inwendige weerstand van de accu neemt toe en daarmee stijgt de klemspanning per direct! De acculader gaat dan ook per direct naar de volgende stap. Zet de acculader eens op je motoraccu (vermits die goed is!).
10 maart 2011 om 08:54 #807193De minnen verbind je door, maar de plussen? Volgens mij kan dat niet en ondergraaf je het systeem. Ik heb een Victron en in het schema staan idd de minnen doorverbonden en de plussen niet.
Wie kan het uitleggen Ger?
10 maart 2011 om 09:47 #807194Nog even een waarschuwing. Bij mijn boot onderbreekt de hoofdschakelaar de min en dat is bij meer Dehlers zo, heb ik begrepen. Niks mis mee tot je de minnen van de acculader gaat koppelen (ook bij mij zo gebeurd). Nu bleek mijn hoofdschakelaar door slijtage minder te zijn geworden. Toen ik de motor wilde starten trok de slechte hoofdschakelaar de startstroom niet meer en zocht de startaccu bij het starten de min via die gekoppelde dunnere mindraden, die smolten, in mijn geval bijna met brand als gevolg. Bij twijfel/ouderdom dus meteen vervangen die hoofdschakelaar. Ik heb kort geleden mijn boordnet laten renoveren. Ik heb twee parallel geschakelde boordnetaccu’s en een startaccu, maar had elke accu apart met de plus van mijn acculader (voor drie accu’s) verbonden. Dat was volgens de installateur niet juist, de parallel geschakelde accu’s moeten als één accu worden gezien en dus met één plusdraad van de acculader worden verbonden.
Bewerkt door: hofstra, 10 mrt 2011 – 10:56
10 maart 2011 om 18:22 #807195tadorna wrote:De minnen verbind je door, maar de plussen? Volgens mij kan dat niet en ondergraaf je het systeem.
Ik heb een Victron en in het schema staan idd de minnen doorverbonden en de plussen niet.
Wie kan het uitleggen Ger?
Hallo Menzo,
Bij de Sterling dienen wel degelijk de plussen doorverbonden te worden. Vervolgens kunnen de 1,2 of meerdere accus’s geladen worden die dan parallel geschakeld moeten zijn, én van gelijke capaciteit en én bij voorkeur even oud. En ook dat gemeten vanaf de acculader elke accu dezelfde kabellengte heeft (vgl. dieselleidingen vanaf de brandstofpomp naar de verstuivers, ook die hebben allen dezelfde lengte om aan de verstuiver – lees aan de accuklem – hetzelfde vermogen te presenteren)
10 maart 2011 om 20:18 #807196Ha Ger, Ik snap wat je beschrijft. In de praktijk toch wel moeilijk. In feite zou je dus kunnen volstaan met een forse acculader met één uitgang, waar je dan op de manier zoals je beschrijft b.v. drie accu’s hangt.
Van gescheiden laden is dus geen sprake. Mijn Centaur geeft iedere accu een persoonlijke behandeling, dacht ik en denk ik. en de accu’s mogen verschillend zijn.
Met het doorverbinden van de plussen bij de Sterlinglader zou je in theorie, jou volgend, dus of een bij voorbeeld 110 Ah startaccu hebben, of 70 Ah service-accu’s. Rare boel.
Wat gebeurt er overigens (puur nieuwsgierigheid) als je met die Sterling de plussen niet doorverbindt? (en de minnen wel)
10 maart 2011 om 20:47 #807197Menzo, Op de 3 uitgangen kan je zelfs 3 accu’s van verschillende makelij aansluiten, dus b.v. lood-zwavel, AGM en Gel. Met dipswitches in te stellen. Er is slechts één enkele MIN op het apparaat. De bedoeling is echter dat alle 3 uitgangen belast worden. Óp een Dehler wordt de startaccu nooit via de lader bijgeladen. De startaccu wordt alleen bijgeladen via de dynamo tijdens motoren. Tijdens motoren geeft een relais de dynamospanning ook vrij aan de lichtaccu. Motor uit dan valt dit relais af. Motoraccu is dan weer geisoleerd van de lichtaccu. Vooral houden zo!!
15 maart 2011 om 15:39 #807198Onderstaand het antwoord van de importeur: “…..Waarschijnlijk zijn de accu’s vol. De bulk periode is dan zeer kort.
De spanning loopt dan meteen naar de 14,5V.
Met behulp van de dipswitches kan de absorbtion timer worden ingesteld.
Dit staat in de gebruiksaanwijzing.
De lader lijkt mij wel goed te functioneren.
Misschien is het raadzaam de accu’s eens flink te ontladen.
En dan de lader aan te zetten.
Dan zal die alle fases moeten doorlopen……”
Heb de accu’s ontladen. Helaas geen verandering. Heb daarnaast de accu’s nog gecontroleerd met een zuurweger. Daaruit blijkt (voor zover dat op deze wijze is aan te tonen) dat de accu’s nog goed zijn..
Conclusie: (waarschijnlijk) acculader stuk
bedankt voor het meedenken!!
Bewerkt door: Bouter, 15 mrt 2011 – 16:41
15 maart 2011 om 18:24 #807199David, Nog één ding. Wel belangrijk. De eerste keer dat ik me echt verdiepte in de acculader was n.a.v. jouw PM. Het ding interesseert me niet zolang als mijn accu’s gewoon opgeladen worden. Punt-uit. En dat doet-ie. Bij jou toch ook? Waar maak je je dan druk om?? De leverancier heeft wel gelijk, dat de tijd per doorloopfase afhankelijk is van de laadtoestand van je accu. Kortom er is geen gouden regel, zoveel minuten 1e fase, dan zoveel minuten 2e fase etc. Dus forget it. Gewoon varen met die hap. Niks aan de hand (denk ik
) -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.