HOME › Forums › Techniek › Motortechniek: alles wat met motoren van Dehlerschepen te maken heeft › Advies gevraagd, toevoerdieselpomje Yanmar 2GM20 stuk?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 april 2010 om 12:22 #774787
Ik heb net de brandstoffilters vervangen omdat de motorniet echt lekker liep. Bij het ontluchten kan ik doen wat ik wil met dat handpompje maar deze doet niks. Uiteindelijk slang van tank naar voorfilter losgehaald en deze met de trechter gevuld uiteindelijk prima resultaat diesel tot aan mijn fijn filter daarna geprobeerd met het handpompje verderte ontluchten weer niets. Uiteindelijk door tornen van de motor diesel tot aan de pers van de plunjerpomp gekregen en starten en lopen. Vorig jaar starte de motor ook altijd moeizaam na een tijdje stilstand.
Kortom ik wil dat pompje nakijken. Heeft iemand hier een tekening van, kan je dat eenvoudig zelf, heeft iemand hier ervaring mee ?
Hendrik
18 april 2010 om 16:08 #804424Ik vermoed dat er met dat pompje niks aan de hand is. Het is een bekend euvel, dat bij een bepaalde stand van de krukas van de motor, het heveltje niet genoeg ingedrukt kan worden om een voldoende pompfunctie te hebben. Het lijkt dan wel of je met dat `lummelen`aan de heveltje aan het pompen bent, maar er gebeurt niks, nada, noppes geen druppel!
Als je dan even de krukas van de motor ietsje verder draait, bijv met behulp van de V-snaar, en je pompt daarna, dan gaat het ineens wel goed!
Is er eentje om te onthouden!!
Rob
(die het vroeger ook wel eens is overkomen!)
18 april 2010 om 16:51 #804425Zeker toen je nog niet zo’n fijne Volvo Penta had! 18 april 2010 om 17:04 #804426Ah, ik heb ook een keer 20 minuten staan pompen zonder ene druppel; nada noppes nul. Mijn truc was dat je het hendeltje heel goed moet doordrukken (kost je een blauwe duim; gevoelig minstens)
maar toen was het ook met een paar minuten gebeurd…..
Het verschil is wel voelbaar. Als je drukt totdat je denkt nu kan ik loslaten, juist dan even extra hard drukken……
18 april 2010 om 17:14 #804427tadorna wrote:Zeker toen je nog niet zo’n fijne Volvo Penta had!
Ook in onze D28 zat een Volvo Penta, Menzo! (type 2001, 1 cyl. 9Pk)
Ook in onze nieuwe boot zit een VP, maar dat is er een van de allerlaatste generatie. (D1-20) Wel een wereld van verschil hoor. Een 1 pitter of een 3 pitter!
gr.
Rob
18 april 2010 om 17:27 #804428Inderdaad Yazz. Het overgrote gedeelte van de “slag” van het handeltje doet je pomp niets. Echt de laatste mm doet het werk. Voor het pompje moet je eens in de service handleiding van Yanmar kijken. Kost ff downloaden maar dan heb je ook wat:
https://www.dehlerclub.nl/dcn/index.php?name=Downloads&req=getit&lid=195 ” class=”bbcode_url”> https://www.dehlerclub.nl/dcn/index.php?name=Downloads&req=getit&lid=195 Tijdens de motorcursus hebben we het pompje gewoon uit elkaar gehaald, no problem. Nauwkeurig werken in een schone en opgeruimde omgeving.
Overigens zijn er legio redenen voor slecht starten na stilstand:
1. bij starten altijd de gashandel een eind open zetten: doet hij het dan goed dan is het gewoon OK.
2. het kan ook zijn dat je een lekje in de brandstoftoevoer hebt, dan loopt de diesel bij stilstand wat terug. Voel eens langs het gehele systeem of je wat nattigheid voelt.: bekende lekkage punten zijn de banjo´s op in en uitlaat van de opvoerpomp en een van de vele boutjes en connectoren op het fijnfilter.
MR
MR
18 april 2010 om 18:18 #804429Bedankt voor de reacties! Mooi document de service handleiding er staat zover ik zo snel kon zien geen tekeningetje van de werking. Ik begrijp dat je de pomp moet loskoppelen en daarna los kan schroeven en dat het verstandig is er een bakje onder te houden.
Is het een membraampompje?
Wat zijn de symptonen als het pompje stuk is?
Wij hebben een D31 tank staat onder in de bakskist leiding brandstof leiding gaat eerst omhoog naar voorfilter/waterafscheider (niet standaard) daarna naar pompje en voorfilter op motor.
Heeft iemand ervaring hoe zo’n systeemte ontluchten alleen met het brandstof pompje?
Hendrik
18 april 2010 om 18:27 #804430Quote:Wij hebben een D31 tank staat onder in de bakskist leiding brandstof leiding gaat eerst omhoog naar voorfilter/waterafscheider (niet standaard) daarna naar pompje en voorfilter op motor.
Heeft iemand ervaring hoe zo’n systeemte ontluchten alleen met het brandstof pompje?
Gewoon pompen. Pompje is zelfaanzuigend. Als het pompje echt defect is dan doet je motor het naar mijn idee niet.
Pomp is id een membraanpomp. Let wel op dat er een pakking tussen de pomp en het blok zit. Zal je wel moeten vervangen bij demontage.
MR
Bewerkt door: MikMak, 18 apr 2010 – 19:28
19 april 2010 om 05:59 #804431Beste Hendrik, Bij onze huidige boot (D35) zit de zaak ook zo in elkaar als bij jouw D31, Ook ik ben wel even bezig om de zaak lucht bellen vrij te krijgen.
Als ik begin met het heveltje te bewegen op de diesel pomp bij de motor voel ik altijd of ik maximaal het heveltje kan indrukken (motor eventueel stukje doordraaien met de kleppen lichters open)
Daarna draai ik van het fijn filter een ontluchtings schroef los zodat ik kan zien waneer er weer diesel uitloopt, ervaring is dat het allemaal veel sneller lucht vrij is.en het pompen veel makkelijker gaat.
Groet Hugo
19 april 2010 om 08:53 #804432Hendrik, ik heb dezelfde constructie op mijn D31. Het eerste filter boven de tank dus, vul ik weer zoveel mogelijk af met diesel en dan bevestig ik het huis weer. Voordat ik het filter los schroef draai ik wel de hoofdkraan dicht! (Grote rode draaiknop op het filter bij mij)….zie ook
http://iloapp.wassili.nl/blog/yazz?Home&post=60http://iloapp.wassili.nl/blog/yazz?Home&post=60” class=”bbcode_url”> Daarna pompen en hevel goed door drukken……binnen 5 minuten ontlucht…
19 april 2010 om 21:03 #804433Het ontluchten van een groffilter met waterafscheider gaat een stuk sneller als je voor een keer de tank extra vol doet, zelfs de vulslang zet je voor een deel vol. als je daarna de ontluchtingsschroef op de voorfilter losdraait ontlucht het filter zichzelf. Dan met het opvoerpompje de rest van het systeem vullen en ontluchten. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.