HOME › Forums › Techniek › Elektra en Electronica aan boord › akoustisch alarm
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
31 mei 2011 om 20:27 #775295Anoniem
Ik heb het volgende aan de hand: als ik mijn hoofdstroomschakelaar aanzet gaat mijn akoustisch alarm van de motor meteen af, ook al staat de sleutel in mijn dashboard om de motor te starten nog in de neutraal stand. ALs ik vervolgens de motor start door de sleutel naar rechts te draaien dan gaat het akoustisch alarm uit als de motor loopt. Dus niets aan de hand zolang de motor draait. Maar als ik vervolgens de motor uitzet gaat het akoustisch alarm weer af, ook al draai ik de sleutel weer helemaal naar links in de “uit” positie. Normaal gesproken gaat het signaal dan ook uit maar nu niet meer. Wel is het alarm iets minder hard van toon dan in de “aan” positie. Erg lastig want als ik in alle stilte wil verder zeilen moet ik in de kajuit eerst de hoofdschakelaar uitzetten waardoor ik geen stroom heb op dieptemeter en verlichting.
Weet iemand wat het probleem zou kunnen zijn? Een lekstroom? Sluiting in het dashboard?
Ben benieuwd!
31 mei 2011 om 21:36 #807866Zomaar een idee en vraag: Heb je recent zelf iets aan de bedrading aangepast / verbeterd / vernieuwd of een nieuw apparaat aangesloten?
Nee? Dus zo maar spontaan ineens dit verschijnsel gekregen?
Ik zou eens kijken of je misschien een ( indien aanwezig ) defect scheidingsrelais hebt of een defect geraakte scheidings diode. ( mits je 2 gescheiden accu’s hebt)
Of heb je maar 1 accu? Aangezien je het alarm stil krijgt door de hoofdschakelaar van de service accu uit te zetten? Heb je geen aparte motor accu schakelaar?
Rob
31 mei 2011 om 21:55 #807867AnoniemRob ik heb recent niets veranderd aan de bedrading. Ja begin vorig jaar is de bedrading in de kajuit vernieuwd maar heb het hele jaar 2010 nergens last van gehad. Heb idd maar 1 accu, helaas geen aparte motor schakelaar. Ben lang niet aan boord geweest van december 2010 tm maart 2011, boot lag in het water, accu niet van boord geweest en constant onder druppellading. Motor startte in voorjaar in 1 keer, niets aan de hand, maar de piep blijft na uitschakelen motor en terugdraaien sleutel. Startpaneel is buiten in de kuip en heb geen kuiptent, zou het door vocht kunnen komen?
Arjo
5 juni 2011 om 14:21 #807868AnoniemIk gok op een relais in je schakelbord van je motor. Blijkbaar blijft deze hangen en denken dat je ´contact´ aan staat. Dit is echter niet het geval. Staan er nog andere lampjes aan op het dashboard? 11 juni 2011 om 11:03 #807869AnoniemProbleem was toch corrosie. Heb alle stekers, lampjes en sensors losgehaald, schoongemaakt en weer vastgezet. Resultaat: Piep weg. Hoewel…als ik mijn motor op volle toeren laat draaien komt er nog een klein krakend piepje langs, ik vermoed door de trillingen en toch nog ergens een slecht contact. O ja en ik kwam er en passant achter dat ik:
– nagenoeg geen olie in de motor had…
– mijn snoer van de gever van de dieptemeter was door het zeilen onder de vloer val zijn plaats gerold en kwam klem te zitten tussen een verstevigingsrib en het inspectieluikje naar de kiel in de kajuit. Door het staan en lopen op dit luikje (direct onder kajuitingang) ontstond er een kabelbreuk waardoor de diepte niet altijd werd weergegeven of plotseling wegviel. Oplossing: kabel toch maar vastgezet.
Tja dat krijg je ervan als je ‘s winters je heup breekt en het onderhoud dus een beetje uitgesteld moest worden. Gelukkig werkt het allemaal weer en zeil ik weer volop!
Bedankt allen voor het meedenken.
11 juni 2011 om 12:43 #807870AnoniemZou niet te vroeg juichen, gezien het feit dat er nagenoeg geen olie in het blok aanwezig was. (sensor geeft geen signaal)
Wat voor type motor is het?
Laatst werden wij ook opgeschrikt door het piepsignaal, en jawel een koelprobleem, er zit op de yanmar dashboard trouwens een controle voor de werking van de controlelampjes.
Jaap
11 juni 2011 om 13:14 #807871AnoniemHa Jaap! Het is nu zo dat als ik de stroom op mijn dashboard zet (hoofdschakelaar) dan wordt er niet gepiept. Eerst wel maar door de schoonmaakaktie is dat verholpen. Als ik de contactsleutel nu omdraai begint het piepen zoals het hoort. Ook de lampjes gaan aan op het dashboard. Vanaf dit punt moet ik de sleutel naar rechts draaien en induwen om te starten. Dit gaat prima en als de motor draait gaan lampjes en alarm uit, zoals het hoort. Maar ik hoor zo nu en dan een krakende piep (dacht eerst dat het uit de marifoon kwam) als ik vol gas geef. Zodra ik iets minder gas erop zet is het weg. Ik denk zelf aan trillingen die zorgen voor knetterende contacten. Of is het toch iets anders, misschien sensoren op de motor (heb er 2 1 koelwater 1 oliedruk) die niet helemaal lekker meer functioneren? Motor is van 2007.
groeten Arjo
11 juni 2011 om 14:25 #807872AnoniemHoi Arjo, Zou idd. even kijken naar die sensoren, zeker koelwaterr is zeer belangrijk, oliepeil kun je natuurlijk
zelf controleren
Jaap
Farryman?
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.