HOME › Forums › Onderhoud › Onderhoud en reparatie binnen en buiten, vragen en antwoorden › Anodes op kiel nu echt nodig?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
6 april 2010 om 21:32 #774765
Dag allemaal,
Ik keek vanmiddag zo eens rond in de haven en ik zie eigenlijk bijna geen enkele boot met anodes de kiel!
Waarom ik dan wel? Ik neig er nu naar deze er gewoon af te laten.
Of zit ik doe ik hier nu slecht aan? En moet ik op mijn Dehler Optima 92 de anodes er juist vooral oplaten?
Het forum staat vol met verhalen en wetenswaardigheden over anodes, het antwoord op mijn vraag kon ik niet zo snel vinden, dus vandaar……
Dank,
Casper
6 april 2010 om 21:37 #804256Anodes op je ( gietijzeren ) kiel kunnen en zullen het roesten van je kiel tegen gaan. Eerst zullen de anodes opgevreten worden ( zeg maar weg oxyderen ) voordat het gietijzer van je kiel zal gaan roesten. Dus of ze nu bij andere boten er wel of niet op zitten, laat ze er bij jou maar lekker opzitten en als ze aangetast zijn, zelfs vernieuwen!
De ontwerper en bouwer hebben er heus wel goed over nagedacht of er wel of niet een anode op je kiel moet.
Rob
6 april 2010 om 22:30 #804257AnoniemHoi Casper, zijn dat niet overwegend schepen van andere materialen zoals staal en aluminium? Het heeft weinig zin om bij een polyester schip de anodes op NIET ijzeren/stalen delen te plaatsen maar zoals Rob aangeeft op dat deel dat gevoelig is voor elektrolyse. Feitelijk liggen/werken onze schepen in het water als een soort grote batterij/accu wanneer er verschillende metalen ondergedompeld zijn. Het verschil kan tussen RVS en aluminium, dacht ik wel rond de 1 volt zijn. Als het goed is, is jouw schroefas of saildrive ook beschermd met bijvoorbeeld een dopanode op het uiteinde van de schroefas.
Iemand met een aluminium schip welke naast een “stalen” buurman ligt die ook nog eens de aarde van de walstroom aan zijn huid heeft liggen met wat lekstroom zou zo maar binnen een paar maanden bijna de gaten in zijn alu romp kunnen zien vallen! op internet (of was het hier op de site?) zijn foto’s van alu staartstukken/saildrives te zien die toch echt weggevreten zijn voor een deel en in de oudijzer bak konden. Iemand een voorbeeldje?
Wanneer jouw anodes voor ca. 50 % zijn weggevreten vervangen en voor het te water laten even goed schoonmaken zodat het patina laagje verdwenen is. Ik dacht wel eens begrepen te hebben dat je hiervoor liever niet een staalborstel gebruikt op bijv. alu anodes.
Groeten André
7 april 2010 om 09:26 #804258Wie heeft er overigens een anode op de kiel van zijn (m/v) D31? Wij niet. Lijkt niet verstandig (om de anode niet te hebben) Heeft toch niets te maken met de RVS schroefas, waar wel een Alu anode op zit? Kun je zo’n ding gewoon vastschroeven in de kiel? Lijkt me te eenvoudig.
7 april 2010 om 10:06 #804259Ik heb wél 2 grote anodes aan weerskanten van mijn kiel zitten. De kiel is van gietijzer met een loden bulb. De kiel is puntje-puntje gaaf. Never seen before. Op mijn 3 voorgaande Dehlers waren de pokken niet van de lucht. Ook de moderne 34/36 en 39tigers die ik in de winterstalling zie staan hebben allemaal (roest)pokken. Kortom de anodes zaten er bij mij op vanaf de nieuwbouw en ik zou iedereen adviseren dit ook te doen bij een NIEUWschip. Doe je het later, dan ben je dus te laat. Het roest zit al op de kiel en is never-nooit meer weg te krijgen. Ik had op mijn D35 na 5 jaar de kiel met Peragostralers helemaal kaal gehaald. Zag als nieuw eruit. Direct afgespoeld met water, direct meerdere lagen primocon en lagen epoxy/antifouling. En wat denk je toen de boot na het seizoen uit het water kwam? Juist, weer op diverse plaatsen weer roestvorming. Samenvattend:
1. Anodes op de kiel, altijd doen bij een nieuw schip
2. Bij een gebruikt schip, ach het vertraagt wellicht de verdere roestvorming maar je bent in feite te laat.
Oh ja, het zal best wel wat in snelheid uitmaken, maar waar hebben we het over…. verkeerde trim heeft een tig-grotere invloed op de snelheid dan 1 of 2 van die anodes.
8 april 2010 om 21:47 #804260Dank voor de reacties!
Lijkt me duidelijk, de anodes erop laten zitten dus. Ik denk dat ze nog wel een jaar meegaan.
De anodes zitten inderdaad gewoon op de kiel vastgeschoefd!
Bij de saildrive zit inderdaad ook een anode, vlak voor de schroef, kraaganode noemen ze dat volgens mij.
Groet,
Casper
12 april 2010 om 19:05 #804261Ik ga niet in discussie of een elektrode wel of niet nodig is. Mijn Optima vaart al 35 jaar zonder anodes en ik heb nauwelijks last van roest. Daar moet ik wel bij vermelden dat de kiel al jaren in de “teer” staat. Bij de onderkant (kielzool) kan ik nauwelijks bij dus daar zal het wel een beetje roesten. Maar dat gaat zo langzaam dat ik zeker weet dat de kiel het schip zal overleven. 12 april 2010 om 19:56 #804262ik meen te weten dat 1 mm ijzer zorgt voor 1 cm roest, het gaat dus inderdaad niet snel. 12 april 2010 om 22:03 #804263AnoniemIk heb al 4 jaar dezelfde anode op de rvs schroefas en het valt me op dat die anode niet slijt. Verder heb ik alleen nog de drie anodes in de Yanmar motor, die beperkt wat slijten: gaan minstens drie jaar mee.
Ik vroeg me af, of het niet- slijten van de schroefas anode een teken van zorg is?
12 april 2010 om 22:12 #804264Heb je de goede anode voor het goede soort water? Zoet of zout: dat scheelt nogal. Zoet = Aluminium
Zout = Zink
Ja, da’s waar, ik zou het nog even nazoeken. Zink anoden werken alleen in zout water. Gebruik hem niet in zoet water, want dan komt er een harde witte laag op die de werking behoorlijk blokkeert. En inderdaad: magnesium anodes gebruik je als je uitsluitend op zoet water vaart.
, dat werkt maar dan ook helemaal niet! Als je vrijwel uitsluitend op zoet water vaart, maar ook wel eens op zout (maar niet te lang), dan kun je aluminium anodes gebruiken.Nooit magnesium op zout waterBedankt Eigenwijs, voor je eigen wijze terechte terechtwijzing!!
en bedankt Ger, met z’n allen komen we (ik) er wel….
Bewerkt door: tadorna, 13 apr 2010 – 14:50
13 april 2010 om 06:52 #804265Magnesium op zout heeft het effect van een bruistablet. Niet echt een aanrader 13 april 2010 om 11:12 #804266tadorna wrote: , probeer het maar eens op het aanrecht….Als je vrijwel uitsluitend op zoet water vaart, maar ook wel eens op zout (maar niet te lang), dan kun je aluminium anodes gebruiken.Nooit magnesium op zout waterHall Menzo,
Ik ben nu even de weg kwijt. Een stuk magnesium in zout water op het aanrecht
Volgens mij gebeurt er dan helemaal niets. Wij hebben het toch over galvanische corrosie. Dat is het feit dat onder invloed van een spanningsverschil er een stroom(pje) gaat lopen tussen 2 metalen in een medium, waarbij het metaal in de lagere rangorde (b.v. zink, aluminium) zich zal opofferen ten gunste van het metaal in de hogere pikorde (b.v. brons, RVS). Dus jouw advies is prima, alleen moet je er nog een ander stuk metaal in het zoute medium bij doen éneen galvanisch element aansluiten(dus een ordinaire batterij) 13 april 2010 om 12:47 #804267Klopt! Ik was weer eens te snel. Ik zou kunnen zeggen: “maar er stonden puntjes achter…”, of, ja, maar wij hebben een ijzeren aanrecht, maar dat helpt niet veel. Ook dit zal ik weer even in mijn inzending (nou ja, mijn…) veranderen. Tot morgen!
13 april 2010 om 13:26 #804268AnoniemQuote:Heb je de goede anode voor het goede soort water? Zoet of zout: dat scheelt nogal.
Zoet = Aluminium
Zout = Zink
Volgens mij maakt het op zout niet of nauwelijks iets uit: aluminium (Al) of zink (Zn). Misschien dat onder sommige omstandigheden Al wat sneller wegvreet. Zoet is altijd Al (vanwege de hogere weerstand van zoet water). -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.