HOME › Forums › Onderhoud › Tips en truuks, zo doe je dat het best… Vragen en antwoorden › Antifouling komt los
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
22 april 2008 om 08:32 #773757
Ik heb recent anti-fouling aangebracht. Nu dit jaar heb ik een ander merk (Nu: International Harde, vroeger: Hempel Hard) gebruikt en constateer ik op 1 plaats een kleine plek van 2 cm2 waar de antifouling los komt. Op de rest van het onderwaterschip geen probleem. Of het te maken heeft met een ander merk van Anti-fouling is mij onduidelijk, doch ik geef het toch maar mee. Nu bottom-line, wat dien ik te doen alvorens hier nieuwe anti-fouling aan te brengen ? Volstaat opschuren of dien ik één of ander product aan te brengen?
Graag jullie reacties en/of ervaringen.
thx!
mvg,
Lieven
Nordkapp (Dehler 34)
22 april 2008 om 18:48 #796898AnoniemIk kreeg de tip om Primocon primer van international te gebruiken zodra je een nieuwe laag international over een andere laag van een ander merk wil zetten. Bij mij heeft dit prima gewerkt. Groet,
23 april 2008 om 06:05 #796899Als de rest goed blijft zitten zou ik dat kleine plekje voor nu even goed opschuren, en nog een laagje International geven. Kan je volgend jaar altijd nog ingrijpende maatregelen nemen als het toch weer los komt zitten, maar dan misschien ook op andere plekken.
Om nu de hele International eraf te gaan halen, terwijl het misschien prima zit, vind ik wel erg ver gaan.
Groet,
Joost
Bewerkt door: Amazone, 23 apr 2008 – 08:07
23 april 2008 om 07:26 #796900AnoniemMijn antifouling (International Interspeed) vertoont hier en daar ook wat bladderplekjes; nooit eerder gehad. Gelukkig zitten de zes lagen Gelshield eronder nog goed.
Voor de nieuwe laag antifouling schuur ik alles toch op en waar nodig glad.
Geen idee hoe het komt; ben altijd heel secuur waar het gaat om ideale schilderomstandigheden en zo…
23 april 2008 om 22:05 #796901AnoniemHeey…. ik herken iets: Ik heb enkele weken gelden een nieuwe zelfslijpende antifouling aangebracht. Daaronder zaten een eerste laag harde Af en een tweede zelfslijpende AF laag, die nu samen met de nieuw aangebrachte derde laag als geheel loslaat. Grote plekken (van elk ca. halve m2) knappen nu van de epoxy onderlaag af. Met een lichte beweging van een plamuurmes rits ik de AF lagen er zo af. De fabrikant is bij het schip geweest om dit raadsel te beoordelen. Die stelt dat tussen de epoxy en de eerste harde AF laag geschuurd had moeten worden of een kortere overschildertijd gehanteerd had moeten worden. Mijn vraag is nu: als dit zo is, waarom is bij de tweede laag AF de handel er dan al niet af gekomen? Het lijkt wel als of de laatst aangebrachte AF laag als verfafbijtmiddel functioneert. Zijn er leden die dit bekend voorkomt? Kent iemand een goede expert op dit terrein, die hier een goed oordeel over kan geven?
Henk
23 april 2008 om 22:19 #796902Op de Sikkens cursussen vroeger geleerd dat op ieder uitgehard 2 componenten product (bijvoorbeeld epoxy teer) waarop een 1 component gezet word (bijvoorbeeld antifouling) een hechtlaag gezet moet worden. Bij Sikkens heet dat product Heavy Coat.
Dit is een vrij ruwe 2 componenten hecht primer die geschikt is voor zowel boven als onder de waterlijn. Een dunne laag is voldoende. Antifouling hecht hier perfect aan.
Als de epoxy laag ouder is dan een paar dagen dien je deze eerst licht te schuren.
Is de epoxy laag al een paar jaar oud dan was het advies; eerst met een natte doek met oplosser de epoxy een beetje opweken voor een betere hechting.
Denk met het werken met deze producten wel aan voldoende persoonlijke beschermmiddelen.
Succes,
Deen.
19 juni 2008 om 23:01 #796903AnoniemIk lees hier (helaas) bekende verhalen. Ook bij mij is afgelopen voorjaar de oude antifouling laag losgekomen van het onderwaterschip. Bij het aanbrengen van een nieuwe laag (International Micron zelfslijpend) met de roller bleef op zeer veel (grote) plekken de oude lagen gewoon aan de roller plakken en rolde ik dus de antifouling zo van het schip af! 😡 Ik heb het schip nu 2 jaar en heb vorig jaar een laag Micron over de oorspronkelijke (onbekende) antifouling heen gerold. De vorige eigenaar heeft 4 jaar geleden het hele onderwaterschip kaal laten halen door Dehler maar daar konden ze mij (2 jaar geleden) niet meer vertellen welke antifouling ze eronder gesmeerd hebben.
Dus vorig voorjaar na wat navragen besloten om maar International erover te smeren. Dat ging prima en vorig najaar kwam het schip er prachtig weer uit. Totdat ik dit voorjaar een nieuwe laag ging rollen dus…
Vooral op het roer en de kiel kon ik met een plamuurmes de oude lagen er ook zo afritsen… Ik heb roer en kiel voor zover die kaal waren geworden met primocon behandeld en daaroverheen weer Micron.
Op de rest van het onderwaterschip heb ik de antifouling plaatselijk bijgewerkt met een kwast en het schip er toen maar snel ingegooid. (onder het motto “wat niet weet wat niet deert”
🙄 Komend najaar zal ik een weekendje in de loods moeten krabben om het hele onderwaterschip weer kaal te halen vrees ik (minstens tot op de primer laag) en dan alles opnieuw weer op te bouwen.
Als oorzaak denk ik zelf toch aan het feit dat er 2 verschillende producten over elkaar heen zijn gesmeerd. Dat moet je eigenlijk nooit doen zonder primer laag ertussen. Ik had beter vorig jaar eerst een laag primocon aan kunnen brengen alvorens met Micron aan de slag te gaan.
Moraal van dit verhaal:gewoon altijd hetzelfde merk en product blijven gebruiken dan is er niets aan de hand.
- Als je dat niet weet wat eronder zit dan uit voorzorg altijd een primerlaag aanbrengen voordat je een ander product aanbrengt.
Ik dacht ook dat het wel mee zou vallen, en nu kan ik alles kaal gaan halen. Veel werk en een aanzienlijke kostenpost.
Gert-Henk
D31 -Adagio
20 juni 2008 om 16:57 #796904AnoniemHoi Gert-Henk, Op de bus Micron en het instructieblad van International staat:
Voorbehandeling: REEDS GEANTIFOULDE OPPERVLAKKEN:
In goede staat: Afspoelen met leidingwater en laten drogen. Als de oude antifouling niet verenigbaar of
onbekendis, breng dan een sluitlaag Primocon aan. Moraal van dit verhaal:Lees de instructies op dat hele dure blik verf voordat je hem op je boot smeert.
Sterkte met dit rotklusje.
gr. Hans
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.