HOME › Forums › Clubhuisgesprekken, algemeen › Over zeilsport, de club en Dehlerschepen › antislip-nopjes slijten op Dehler 36 sq (bouwjaar 2007)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
5 augustus 2008 om 08:33 #773878Anoniem
.s. ik heb een probleem (en met mij ook Karel de Graaf, clubgenoot van zeilvereniging Nieuwe Meer te Aalsmeer met een iets jongere 36SQ) met de antislip-“nopjes”.
Met name op het kajuitdak aan stuurboord maar ook op andere plekken doet het probleem zich voor.
De nopjes slijten snel af en verkleuren, worden geel. Ik twijfel aan de sterkte. (nb wij lopen eigenlijk zelden op die plekken!).
Het zou ook kunnen dat de gebruikte mal niet meer optimaal was.
Ik wil even onderzoeken of er meer 36sq (oplevering periode april 2007 – augustus 2007) die dit probleem hebben.
Is dat mogelijk via deze weg?
met vriendelijke groet,
Dirk van West
eigenaar Dehler 36sq “Delizia
Heemsteedse “Dreef 87
2101KA Heemstede
0624447104
5 augustus 2008 om 10:18 #797979Hai Dirk Wij hebben geen SQ model en ook geen nopjes probleem. Lastig om te poetsen maar dat is ook alles. Wellicht is het een idee om in de Op Koers een oproep te doen. Heb je bij Dehler zelf al navraag gedaan of wil je daar mee wachten?
Groet Michel
5 augustus 2008 om 12:11 #797980AnoniemMichel dank voor je snelle reactie en tip (op koers). Ik ben nog even in de inventariserende fase. Zijn er meer boten met dit probleem (nabijliggende bouwnummers) etc. etc.
Karel de Graaff heeft het al wel bij Dehler aangekaart en wacht op reactie.
nb mogelijk dat dit een meer recent probleem is (bouwjaar 2007)
met vriendelijke groet,
Dirk
6 augustus 2008 om 11:00 #797981AnoniemBeste mensen, Op het deksel van de ankerbak zie ik enkele “afgesleten” dopjes
Verder geen probleem.
Succes,
Gerrit Looman Dehler 36 SQ 611-224 juni 2006
Bewerkt door: looman, 06 aug 2008 – 13:15
6 augustus 2008 om 12:15 #797982AnoniemBeste Dirk, De gele vlekken bestaan meestal uit achtergebleven mallenwas, die na verloop van tijd geel kleurt door het zonlicht. Op het antislip gedeelte is deze het best te verwijderen met een licht polijstmiddel en een stevige spons. De spons is de truc om tussen de nopjes te cleaneren.
De “opengebarsten†nopjes kan mijns inziens zowel een fabricage fout (slecht lossen mal) of slijtage aan de mal betekenen. Een kosteloze TBS bekleding lijkt me een Dehler waardige oplossing….doet het probleem zich op het kajuitdak voor dan wordt het lastig.
Groet,
Gerrit Looman
10 augustus 2008 om 10:42 #797983AnoniemBeste Dirk, Ik heb een 36 sq opgeleverd april 2007. Ook ik heb datzelfde probleem, mijns insziens is het met de gelcoat in de mal fout gegaan.Toen de boot nog nieuw was viel het niet op maar na verloop van tijd vergelen deze plekjes en ziet het antislip er zeer lelijk uit. Ik heb deze klacht, tesamen met andere gebreken, reeds diverse keren zowel mondeling alsook per mail bij Dehler neergelegd maar krijg geen reactie. Het schijnt dat er een serviceteam vanuit de fabriek naar de garantiepunten moet komen kijken maar ik denk dat ze de weg naar Nederland niet kunnen vinden……
Groet,
Eric van der Werf
10 augustus 2008 om 11:37 #797984Beste Eric, Het probleem door jou beschreven is een bekend probleem. De vergeling komt doordat het losmiddel (om de boot uit de mal te krijgen) niet goed is verwijderd. Na een seizoen in de buitenlucht/zon treedt dan die vergeling op. Het kan geen kwaad, is alleen een lullerig gezicht. Het is te verwijderen door heel vaak die plekken te mechanisch te cleaneren en in de was te zetten. . Op een gegeven moment is het weg. Zo was het op mijn 35 in ieder geval zo. En ik ken meerdere gevallen die door de werf verholpen zijn, maar waar dezelfde procedure wordt gevolgd.
Succes
10 augustus 2008 om 11:49 #797985Wel jammer dat blijkbaar deze geruststellende maar arbeidsintensieve verklaring niet snel van de Dehler zelf af kan komen. Ben benieuwd! Ogenschijnlijk is het wel toevallig dat het voor hier nu de 36 SQ betreft. Als ze achter elkaar uit de mal zouden zijn gekomen heeft er iemand zitten slapen anders …… nog steeds bevreemdend. Groet Michel
10 augustus 2008 om 15:33 #797986Hoi Michel, Nogmaals het is een heel bekend fenomeen binnen de Dehler-vloot (waar ik nu inmiddels al 30 jaar deel van uitmaak). Ook een maatje van mij met z’n nieuwe D-39 had problemen. Die zijn op dezelfde manier als hierboven gemeld in M’dam verholpen. Ik heb het zelf verholpen op m’n nieuwe 35. Kortom, het is geen serieus probleem… (moet wel toegeven dat je yachie dan nog meer afsteekt tegen zo’n véél te witte Bav
😆 )Bewerkt door: ger.rossel, 10 aug 2008 – 17:35
10 augustus 2008 om 16:43 #797987AnoniemBeste Ger, Het is niet alleen de verkleuring wat opvalt, de bobbeltjes zijn ook misvormd. Op meer dan de helft van de vergeelde antislipvlakken zijn de bobbeltejs gewoon een soort kratertjes of zijn ze voor de helft weg. Wellicht is de gele verkleuring wel weg te poetsen maar het originele antislipprofiel komt daar niet mee terug.
Eric
11 augustus 2008 om 10:15 #797988AnoniemQuote:Ik heb deze klacht, tesamen met andere gebreken, reeds diverse keren zowel mondeling alsook per mail bij Dehler neergelegd maar krijg geen reactie.
Gelukkig, ik dacht al dat ze iets tegen mij persoonlijk hadden.
Tip: Laat de boel door derden verhelpen, vaak vakkundiger en…. het scheelt een hoop sjachrijn!
Of zoals onze Wilan zegt: Benelux is mijn beste klant en het is niet in mijn interest om daar tegen op te treden.
Succes,
Gerrit
12 augustus 2008 om 08:40 #797989AnoniemBedankt voor alle input zover. Als ik het even doorloop kom ik tot het volgende:
1. Er is een probleem met de antislip En dit is een productiefout En zeker niet te herstellen door te poetsen oid. Ik denk dat Eric precies verwoord wat er mis.
2. Er is ook een probleem bij Dehler.
Ik ga in ieder geval stappen ondernemen.
Groet, Dirk
1 oktober 2008 om 10:23 #797990AnoniemDirk, Heb je al reactie gekregen van Dehler?
We hebben vorig jaar een Dehler 29 gekocht en hebben hetzelfde vlekkenprobleem nl. vreselijke gele verkleuring op het antislip. Het is met niets weg te krijgen (schrobben met stijve borstel en allerhande producten, hoge druk,…).
Misschien kan Ger even zeggen wat hij met mechanisch reinigen wil zeggen. Of zijn er nog andere suggesties?
Bij Dehler antwoorden ze helemaal niet (sinds Ronald ontslagen is?). We wachten al een jaar op het elektrisch schema, bij ons is ook het eindblok in de giek stuk gegaan tijdens het reven (1ste zeiltrip!), waren ze één dehler embleem op de boeg vergeten, hadden ze enkel stroom voorzien voor de stuurautomaat en geen seatalk, bij de radiovoorbereiding waren ze de antenne vergeten, beloftes zijn niet nagekomen.
Groeten
Koen
1 oktober 2008 om 11:01 #797991AnoniemQuote:beloftes zijn niet nagekomen.
Alsof ik mezelf hoor….
2 Jaar geleden deed ik ook een duit in het zakje op deze site over de belachlijke wijze van gebrekenafhandeling bij Benelux maar voelde me roepende in de woestijn.
Onderzoeksbureau “Empty Heads” deed onderzoek en iedereen is super tevreden….
Peter “bla bla” Eiling belooft nog steeds een heleboel waarvan hij nog geen 10% nakomt.
Mogelijk heeft Sjaakie de verkeerde directeur buiten geroefeld.
Groet,
Gerrit Looman
Bewerkt door: looman, 01 okt 2008 – 13:06
1 oktober 2008 om 11:37 #797992AnoniemIn al m’n naïviteit had ik gisteren toch nog een mail verstuurd naar Dehler (info mailadres in de hoop dat het bij een persoon met verantwoordelijkheidszin terecht kwam) en er totaal geen verwachtingen bij gehad. Maar wat kreeg ik zojuist in m’n mailbox? Juist, een mailtje van Dehler (Monique de Kemp, After Sales) met het volgende antwoord:”Het antislip probleem komt –naar nu blijkt- bij meerdere schepen voor en lijkt inderdaad een structureel probleem.
Wilt u zo vriendelijk zijn ons exact aan te geven op welke plaatsen het probleem zich op uw schip voordoet en ons foto’s daarvan te sturen? Wij kunnen dan een claim bij de fabriek in Duitsland neerleggen.”
Is er dan toch nog hoop?
Groeten
Koen
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.