HOME › Forums › Clubhuisgesprekken, algemeen › Over zeilsport, de club en Dehlerschepen › Bakboord versus stuurboordsboeg BPR
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 juli 2010 om 19:46 #774888
Dehlerfans, even jullie visie graag. Ik voel me met heel wat papiertjes op zak een beetje een sukkel om het voor te leggen want als ik er niet mee geconfronteerd zou zijn zou ik het antwoord zo denken te weten. Maar ik kom er niet uit.
In het BVA (colregs) heb je een artikel 12 welke gaat over zeilschepen (uitwijken). Artikel 12(a) bestaat uit 4 leden welke ik even vrij vertaal:
0 Algemeen deel wat zegt dat een van beiden een uitwijkplicht heeft
i De boot die de wind over BB binnen krijgt is uitwijkplichtig in relatie tot de boot die de wind over SB binnen krijgt;
ii Indien beide schepen de wind over dezelfde boeg binnen krijgen wijkt loef voor lij;
iii Indien er bij het lijwaartse schip niet goed vast gesteld kan worden of bij het loefwaartse schip de wind aan BB of SB binnen komt dient het lijwaartse schip zich als uitwijkplichtig te beschouwen.
Wat is hier nu zo bijzonder aan zou je zeggen. Ten eerste omdat in de praktijk iedereen altijd spreekt van BB gaat voor SB en dan de stand van de giek als uitgangspunt neemt. De Engelstalige zeilers hebben het in tegenstelling tot ons Neanderthalers dan ook juist als ze Starboard roepen als ze de giek aan de wind over BB zeilen. De giek is dus op basis van deze 3 leden van artikel 12 niets zeggend maar de invalshoek van de wind.
Dat kan hypothetisch leuke situaties geven als er een boot binnen de wind vaart. Vrij vertaald ruimer sturen dan voor de wind maar de giek aan de “verkeerde” zijde laten staan. Als dit het gehele artikel 12 zou zijn moet je concluderen dat een zeiler die ruimer dan voor de wind zijn giek aan BB heeft maar wel binnen de wind vaart (en dus de wind in dit voorbeeld overduidelijk ook over BB binnen krijgt) uitwijkplichtig wordt over een aan de wind zeilend schip met de giek ook aan BB.
Gelukkig gaat artikel 12 verder met een lid 12(b) en die zegt dat in het geval van niet dwars getuigde schepen de stand van het “mainsail” als uitgangspunt moet dienen.
Gelukkig, de eerder geschetste situatie gaat zich dus niet voordoen want als de giek aan BB staat ben je dus ook al vaar je binnen de wind nog steeds geen uitwijkplicht.
Maar wat nu als je geen “mainsail” hebt staan maar 2 identieke genua’s op een boom (passaatzeilen), of een spinaker zonder boom (hoe onvoorstelbaar ook). En wat als je in die situatie wel als lijwaartse boot kan waarnemen dat de wind specifiek over de BB zijde binnenkomt bij het loefwaartse schip?
Wie heeft er dan uitwijkplicht?
We gaan nog verder. In het BPR is artikel 12(a) bijna intergraal overgenomen. De toevoeging van (b) staat er echter niet in. (Stand van Mainsail als uitgangspunt nemen).
Ik mis in het BPR de uitleg van het begrip bakboordsboeg en stuurboordsboeg, wie zegt mij waar ik de definitie hiervan kan vinden? Wanneer vaar ik volgens het BPR over mijn SB boeg, is dat als ik het grootzeil aan SB heb of als de wind over SB binnenkomt?
En als we dat dan al weten, hoe anders zijn dan de voorrangsregels bij het gemis van een gelijkend artikel 12(b) in het BPR zoals die in de colregs staat? (zie voorbeeld van binnen de wind varen met de giek aan BB en dan toch uitwijkplichtig zijn.
Wie o wie
Gr Michel
Bewerkt door: beauty, 25 jul 2010 – 21:48
25 juli 2010 om 19:56 #805276AnoniemMichel, mooi punt……… Ik heb er geen antwoord op maar wellicht is het goed lekker te gaan varen en daarna een nieuwe klus te gaan doen.
25 juli 2010 om 20:57 #805277Het lijkt me allemaal niet zo moeilijk; als je in een situatie komt waarin beide partijen eerst hun BVA (ik heb er nooit van gehoord, of het moet een nieuwe afkorting zijn) gaan lezen, dan is een aanvaring onvermijdelijk. BVA op Google heeft helemaal niks bruikbaars op de eerste twee pagina’s. Zou het Bond Van Alcoholisten zijn? Uit de buurt blijven dan!
Ik weet niet beter (BPR) dan:
Over bb varend (wind dus van sb) gaat voor op over sb varend.
Beide over bb: loef wijkt voor lij
Kom je door het reglement in een onverkwikkelijke sitatie: goed zeemanschap!!
Denk je dat het helemaal mis gaat, omdat je “voorrang hebt”: goed zeemanschap en toch wijken.
Voorrang heb je niet op het water, voorrang geef je en dat is een klein maar fijn verschil.
25 juli 2010 om 21:23 #805278Varen over 2 weken en ik heb reeds een nieuwe job, no problemo there. Ter info:
De Bepalingen ter Voorkoming van Aanvaringen op zee, afgekort tot BVA, ook wel ZAR Zeeaanvaringsreglement genoemd. Engels is colregs … regulations blah blah collisions at sea.
@ Menzo:
Yep, ik spreek ook over uitwijkplicht dus daarin staan we op 1 lijn. Wat voor mij redelijk nieuw is, is het gegeven dat de stand van de giek/grootzeil nergens het uitgangspunt is in het BPR. Ook in het BVA is in de basis van artikel 12 de zijde waarover de wind binnekomt bepalend over je wel of geen uitwijkplicht hebt. Ongeacht waar je giek staat.
Wellicht nu triviaal en voor jou mogelijk een nuteloze exercitie, daar heb ik vrede mee. Ik gooi het echter graag in de groep.
Proost BVA
Michel
25 juli 2010 om 21:41 #805279ZAR zegt me natuurlijk alles. Maar ja, daar vaar ik nooit mee. 25 juli 2010 om 21:54 #805280Wees gerust, met het ZAR kan je ook niet meer varen. š 26 juli 2010 om 09:59 #805281Leuke discussie, die ook bij onze vereniging vaak wordt gevoerd. Als je bv kijkt naar het lesmateriaal voor VB I + II dan wordt daar steeds gesproken over de giek over bakboord of het grootzeil over bakboord.
Kennelijk maakt het daarin niet uit of je zeilend zonder grootzeil (mainsail) de resterende zeilen over BB hebt staan.
En inderdaad blijft als laatste redmiddel natuurlijk de regel voor goed zeemanschap over…..
26 juli 2010 om 11:24 #805282Ik leerde zeilen met “bakboord is de voorname boeg”. Maar in de Engelstalige wereld gaat het erom van welke kant van je schip de wind komt, vandaar “STARBOARD”(hoef je trouwens niet te roepen), wanneer de giek over bakboord staat. Je kunt de fok bak hebben staan. En als je aan de lij vaart is de giek dus eigenlijk aan de zelfde kant waar de wind vandaan komt maar je boeg blijft die kant waar de giek staat. Als het grootzeil niet op is bepaalt de positie van de fok(ken) de boeg. En niet op je ponteneur staan, altijd aanvaringen voorkomen. En als puntje bij paaltje komt stappen we naar de protest committee en kunnen we mooi doorschelden.
Beurtvaart gaat altijd voor en de “windward boat stays clear”(loef voor lij).
Hans Westenberg, Golden Rebel.
26 juli 2010 om 11:48 #805283Wij leerden, zo’n 117 jaar geleden: Aan loef loggen en gissen, aan lij kotsen en pissen! 26 juli 2010 om 21:59 #805284@hans, Loef wijkt voor lij …. behalve als het lijwaartse schip niet goed kan opmaken of het loefwaartse schip uitwijkplichtig is (BVA 12aiii). Dan blijft het lijwaartse schip zelf uitwijkplichtig waarbij de uitwijkplicht wordt gerelateerd in het BVA aan de kant waar het “mainsail” staat. (BVA 12b)
Maar die laatste toevoeging heeft het BPR niet.
Natuurlijk, zo’n situatie heb ik zelf nooit gehad dat ik er op het water ook maar 1 seconde over na hoefde te denken. Zover komt het niet. Het is voor mij nu dus een hypothetische exercitie waar ik toevallig mee in aanraking kwam.
De vraag blijft concreet, waar staat het dat in Nederland voor het BPR geld dat al dan niet zeilend over BB of SBboeg wordt gedicteerd door de stand van de giek/grootzeil en niet door de kant waarover de wind binnenkomt? Er is zoveel geregeld en op papier gezet, dat zal toch ook wel ergens staan toch?
Gr Michel
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.