HOME › Forums › Alles over ‘de witte motor’, onze tuigage › Trim, adviezen, tips: vragen en antwoorden › Barberhaulers bij dubbele Spi schoten?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 juli 2008 om 19:31 #773849
Goede avond allen, Voor wie er met Spi vaart even een vraagje. Wij zijn als een gek met veel lachen aan het oefenen met Spinakeren. Tot onze verbazing wil het nog lukken ook. Nu heb ik een vraagje.
We varen nu met slechts met 1 schoot aan BB en 1 aan SB en nog zonder Barberhaulers. Gaat op zich prima en gijpen (zowel dip als “end for end”) lukt met de Spi vol. Nou ja, meestal dan!
Met meer wind zal er meer stabiliteit gevraagd worden en aldus ben ik bezig met Barberhaulers. Nu is de vraag:
Stel ik ga met dubbele schoten varen aan BB & SB, moeten de Barberhaulers dan ook nog verstelbaar zijn? Volgens mij niet maar wie ben ik met 2 uur Spi ervaring?
Mijn redenatie is namelijk dat de lijn welke door de Barberhauler loopt slechts dan enkel wordt gebruikt om de Spi boom te trimmen. De schoot is dan steeds de lijn welke juist niet door de Barberhauler loopt.
Als deze dan toch nog verstelbaar moeten zijn, waarom dan en wanneer gebruik je die mogelijkheid dan?
Vast bedankt
Groet Michel
Bewerkt door: beauty, 02 jul 2008 – 21:32
2 juli 2008 om 20:21 #797611AnoniemHet is al weer een tijdje geleden dat ik met dubbele schoten heb gevaren, maar volgens mij gebruik je dan geen barbers / tweekers . De 2e schoot loopt volgens mij via een blok halverwege de boot, nabij de verstaging. Daarom ben je geen barbers nodig, immers de 2e schoot kan die functie overnemen. Wij varen met onze boot de spischoten trouwens binnen de reling ipv buitenom. Met name op reachrakken kun je loefschoot dan gemakkelijker trimmen. De schoot loopt dan niet over de reling te schuren. We hebben er wel een setje barbers bij in gebruik.
3 juli 2008 om 19:05 #797612AnoniemDag Marcel, Mijn spaarzame ervaring met symmetrische spinnakers met dubbele schoten is als volgt:
Je vaart met dubbele schoten in principe zonder barberhaulers. Op de boot waarop ik ooit heb gevaren had de schipper op sheets barberhaulers gezet om de schoothoek nog te kunnen optimaliseren. Dus het hoeft niet, maar kan wel (voor de puntjes op de i).
3 juli 2008 om 20:11 #797613AnoniemMichel, Ik heb alleen op wedstrijdschepen (alweer jaaaaren geleden) met dubbele schoten gevaren, zonder barberhaulers.
Toerend heb ik vele jaren ervaring met enkele schoten met barberhaulers, dit bevalt me op een toerschip het beste. Ik heb dit systeem nu op vele boten toegepast.
Op de 35 als volgt:
de schootblokken zitten vast op een beugel op de “voetrail” vlak bij de achterste scepters, de schoten zitten met een snelsluiting op de spi;
de barberhaulers zijn uiterst simpel: een lijntje met een ingesplitst stalen oogje, oogje om de schoot, lijntje vast op de middenkikker.
Bij windhoeken van zo’n 160-180 graden staan beide barberhaulers strak. Bij scherpere hoeken staat alleen de loef-barberhauler strak, de lijzijde wordt volledig uitgevierd en beinvloedt de schoot niet meer.
Blijft erg leuk dat spinakeren! Succes ermee.
Groet, Han
25 juli 2008 om 18:13 #797614Hoi Michel Ik heb redelijk veel wedstrijdervaring ook op schepen met dubbel schoten op de spi. Op de eerste vraag of er dan barberhaulers nodig zijn. Nee dus. De tweede schoot loopt via een blok op de voetrail. Dit blok wordt bij voorkeur geplaats op het breedste punt van de boot om de hoek van trekken bij reachen zo groot mogelijk te maken. De loef schoot zit altijd midscheeps en de lij schoot zit altijd achter op de boot. De tweede schoot op loef die naar achter loopt wordt op dat moment niet gebruikt envenals de korte schoot op lij.
Door toepassing van barberhaulers of dubbele schoten kan je met name bij meer wind de spi goed onder controle houden en dicht bij de boot. Wanneer je hem bij veel wind te los vaart kan hij de boot spectaculair laten rollen. Door de vrijheid die de spi dan krijgt kan hij van bakboord naar stuurboord en andersom bewegen. De rol wordt steeds groter tot je uit het roer loopt en plat gaat.
Gijpen met dubbele schoten is een kunst apart. Bij het gijpen van de boom kan je namelijk de nietgebruikte schoot al in de bek doen. Bij het dippen van de boom moet er dan iemand in de preekstoel klaar zitten met de neiuwe schoot in de hand. Wanneer de bek van de boom voorbijkomt neemt hij de oude schoot er uit. en legt de nieuwe er in. Voor de gijp heb je namelijk met de nieuwe lijschoot de spanning overgenomen van de korte schoot. De boom zwaait door waarna je de schoot kan doorhalen en zo de oude lijschoot weer kan lossen.
Veel succes er mee.
Rienko de Kraker
Sprinta Sport NED 2011
Sverre
4 augustus 2008 om 11:44 #797615Ik ga even terug naar het systeem met enkele schoten en dan dus met Barberhaulers. Normaliter wordt de BH aan loef (deels) aangetrokken en aan lij losgevaren. Als ik echter bij mij de spiboom ophouder en neerhouder fixeer en de loefschoot aantrek kan de Spi aan de loefzijde al nergens meer heen want de boom staat als een huis. Wat is dan het nut van de de BarberHauler aan loefzijde? Dat er een deel van de krachten mee wordt opgevangen als die wordt aangetrokken is helder maar extra balans zie ik nog niet zitten. Of komt dat omdat ik nog niet met veel wind gevaren heb? Max nu 16 knopen ware wind dus minder dan 10 knopen over dek. Ik zie het nut voor nu vooral:
– Geen nut/noodzaak als het niet zo hard te keer gaat;
– De loef en lij BH aantrekken als er gegijpt gaat worden op het moment dat de boom eruit gaat. Dan is de bewegingsruimte van de spi beperkt bij meer wind als er even vliegend gevaren wordt;
– De lij BH tijdens een (bijna) voor de winds rak aantrekken als die zijde meer gefixeerd moet worden om rollen te voorkomen.
Dus voor nu de tussenvraag, als de spiboom goed is te fixeren met op en neerhouder en de schoot, wat is het nut dan van de BH aan loefzijde tijdens het varen anders dan deels de krachten opvangen?
Groet Michel
4 augustus 2008 om 17:41 #797616AnoniemMichel, Met de loef BH breng je de schoot naar het breedste deel van de boot. Met name wanneer de boom op wat hogere koersen (bijna) tegen het voorstag wordt gevaren worden de krachten in de loefschoot gunstiger, daardoor ook minder rek.
Groet, Han
4 augustus 2008 om 18:08 #797617OK, dat is dus de truc, ik snap hem. THX Michel
4 augustus 2008 om 23:11 #797618Een nog bijkomend voordeel is dat je schoot dan ongeveer halverwege twee scepters over de zeerailing heengaat en door de kracht niet de scepter krom wordt gezet. Zorg wel voor wat speling op je zeerailing. Ik heb veel solo gezeild met een Duetta (31 ft) met spinaker en gebruikte dan twee klapblokken. Bij het gijpen zorgde ik dan dat beide schoten in de klapblokken zaten, ging dan voor de wind varen, voldoende lengte geven op de lijschoot (wordt dus de nieuwe loefschoot) stuurautomaat erop, naar voren en de boom gijpen, snel terug, grootzeil gijpen nieuwe koers zetten, spi trimmen en als laatste de schoot in het lijblok lossen. Dit houdt je wel fit.
Deze manoeuvre geeft overigens wel eens problemen met de spi en dan om de voorstag draait. Ik loste dit wel op door voor het gijpen van de boom eerst de schoot van het grootzeil helemaal aan te halen, waardoor de giek recht in de kuip kwam te staan. De spi blijft dan goed volstaan. Moet je overigens niet doen met teveel wind. Dan redt de automaat het niet meer en maakt de boot gekke bokkesprongen, lees gaat plat.
Groet
Wim
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.