HOME › Forums › Clubhuisgesprekken, algemeen › Gelezen in zeilbladen en of boeken › Big Bag als zee-anker
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
14 februari 2010 om 17:08 #774699
In het recente boek (althans de laatste herdruk) van Adlar Coles “Zwaarweer Zeilen” worden er naast de commerciële zee-ankers een aantal mogelijke alternatieven besproken. Eén ervan is een Big Bag (Bekend vanuit de hobby markt waar je enkele ton bouwafval in kunt deponeren). Op zich vind ik dit een goed idee. Het kost niet veel en neemt niet veel plaats in.
De kans dat ik het ooit nodig heb is wel heel klein. Dus dit staat in goede relatie met de prijs.
Heeft er iemand ervaring met het inzetten van een Big Bag als zee-anker?
Of heeft er hier iemand toch zijn bedenkingen bij.
Ik hoor het graag !
mvg,
Lieven
Nordkapp (Dehler 34)
16 februari 2010 om 00:18 #803658Wij hebben alleen eens voor de lol alle lijnen die we hadden over de muur gedonderd om te zien wat er zou gebeuren. Mijn indruk was eerst dat die dunne sliertjes nauwelijks iets zouden uithalen. NOT.
Het totale oppervlak van alle lijnen samen geeft een dijk van een weerstand. Zeker niet te vergelijken met zo’n grote tas maar die lijnen blijven trekken. Zo’n tas zou dicht kunnen slaan.
Hoe wil je die open houden?
Gr Michel
16 februari 2010 om 10:46 #803659Inderdaad Michel, werkt natuurlijk nooit zonder een gat in de bodem van die tas. Dan met een stuk of 3-4 lijnen aan de hoeken van de Big Bag. Toch zou ik opteren voor een handy-size opvouwbaar zee-anker. 1 dm3 opgevouwen in de bakskist. Hoe vaak zal je zo’n ding nu nodig hebben? Ik heb het binnen de DCN nog nooit gehoord [size=tiny]met ons soort schepen moet je er voor zorgen nooit in zulk soort weer terecht te komen[/size] 16 februari 2010 om 18:58 #803660Zo´n big-bag wordt ookgelst meeestalzit er aan de onderzijde een gat met slurf die als je hem vult dicht gestrikt is.Je hebt ze overigens in een heleboel formaten en uitvoeringen. Hendrik
16 februari 2010 om 20:04 #803661De meeste ‘deskundigen’ en ook de bevindingen tijdens de verschrikkelijke Fastnet race van 1979 wijzen erop dat met onze lichte deplacement schepen een actieve stormtactiek de beste is, beter dan achter een zeeanker of voor top en takel te gaan liggen. Zelf konden we in een ruige zee prima met een puntje genua schuin voor de golven weglopen en ook motorzeilend met het grootzeil op het 3e rif schuin tegen de zee in ging prima. En Ger heeft gelijk natuurlijk. 17 februari 2010 om 13:52 #803662AnoniemWe hebben voor mijn werk wel eens wat sleepjes verricht. We hadden daar een oude waddenvlet van de KNRM voor. Een beest van een motor erin. Maar de sleep erachter schiet dan heen er weer of loopt van achter op zodat de sleeplijn soms doorhangt en dan met een knal weer spant. Daarvoor gebruikten we een sleepzak (met gat) met een diameter van plm. 1 mtr. De sleepzak met een 20 meter lijn achter het sleepje knopen (over meerdere kikkers verdelen) Het verschil dat dan merkbaar is, is echt indrukwekkend. Dus ik denk dat een bigbag meer kwaad dan goed doet, bovendien moet je een heel lange lijn gebruiken die zal alleen al meer ruimte innemen dan een zeeanker. Er wordt gesproken over 15 x de scheepslengte, gemiddeld plm. 150 meter nylon, voor de rek, ergens opbergen aan boord :heybaby: Bewerkt door: Chakra, 17 feb 2010 – 14:54
17 februari 2010 om 14:17 #803663Kortere sleeplijn met 2 van die steiger trek ruk sloop mijn kikker niet rubbers er vooraf in gevlochten? 17 februari 2010 om 17:39 #803664heb je die zin van Erica Terpstra? 😆 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.