HOME › Forums › Techniek › Elektra en Electronica aan boord › Bijplaatsen lichtaccu.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 april 2009 om 08:03 #774230Anoniem
Dag beste mededehleraars, Dit is mijn tweede vaarseizoen in mijn mooie Desiris (Delanta 76AK) en ik heb haar inmiddels héél goed leren kennen vanwege de vele gebreken die ik heb getackeld.
🙄 Dit seizoen heb ik besloten dat ik het niet fijn vind om maar één 63AH accu-tje te voor starten èn het boordnet te hebben. Daarom heb ik een tweede accu aangeschaft (105 Ah, deepcycle) met een nieuwe accylader en een scheidingsrelais van Victron. Het idee is dat de dynamo eerst de startaccu vollaad en daarna de lichtaccu bijschakelt voor laden. De acculader is alleen aangesloten op de lichtaccu voor als we aan de walstroom liggen.
Nou ben ik geen electricien, maar heb wel een hoge snapfactor. Dus ik dacht dat ik dat varkentje wel even zou wassen, maar na vier uur staren, meten, hoofd krabben en nog wat staren en meten heb ik het maar opgegeven. On-be-grij-pe-lijk!
Eigenlijk wilde ik niemand inhuren, want dat betekent meestal het advies dat eigenlijk alles eruit moet en opnieuw moet worden geinstalleerd, maar ik kom er niet uit… Dus: kan iemand mij verwijzen naar een goede reizende electricien, liefst iemand die Dehlers kent en als het kan niet ver van Harderwijk. (wensen, wensen)
MvGr,
Robert
28 april 2009 om 18:22 #800974AnoniemHoi Robert. Wat je wilt en de onderdelen die je gekocht hebt gaan niet zamen.
Het scheidings relais doet wat het zegt. Onder normaal bebruik gescheiden en als de motor draait parralel dus bijde accu’s worden gelijk tijdig geladen en niet een voor een.
Rene.
29 april 2009 om 13:00 #800975AnoniemQuote:accu’s worden gelijk tijdig geladen en niet een voor een.
Dit is alleen met de (wat kostbare) apparatuur van bijvoorbeeld Sterling of Vetus, Mastervolt etc. mogelijk. Vooral als er accu’s met verschillende capaciteiten worden gebruikt is een scheidingsrelais (voordeel geen verlies) of een diodeblok (vaak rond de 1.5 volt verlies te compenseren met hogere laadspanning afgifte door dynamo) een compromis. Indien de “sense”draad van de dynamo op de minst krachtige accu aangesloten is (noodzakelijk om overladen te voorkomen) regelt de dynamo zich terug en komt jouw 105 Ah accu dus nooit 100% vol via de motor. Aangezien een startaccu snel een partij stroom levert maar ook weer snel “vol” is geladen zal jouw service accu slechts een fractie worden “bijgetankt”. Vandaar jouw meten, staren en niet zien dat de boel “vol gedouwd” wordt.
Alleen de acculader via de “Duitse” landvast, ofwel de walstroomkabel, is in staat (maar met minder ampères dus langer bezig denk ik, een 25 amp acculader is al flink een dynamo al gauw tussen de 40 en 80 amp) jouw service accu volledig op te laden.
ik hoop dat je hier wat aan hebt.
Groeten André
29 april 2009 om 19:16 #800976Robert, met het intelligente scheidingsrelais (Cyrix 80) van Victron moet het weldegelijk mogelijk zijn te bereiken wat jij wil.
Acculader aansluiten op de + van de service accu, dynamo op de * van de startaccu en het relais tussen de beide + polen. Let wel op dat het relais ook een massadraad heeft, die moet wel aangesloten zijn om de intelligentie van het relais te laten werken.
Als boven aangesloten zal het relais na het starten van de motor eerst de startaccu op laten laden en daarna sluiten en de service accu mee opladen. Als de motor stop zal het relais na enige tijd de verbinding tuusen beide accu’s opengooien en wordt alleen nog de service accu belast.
Als de acculader is aangesloten wordt eerst de service accu opgeladen en zal op zeker moment het relais sluiten en ook de startaccu opladen.
Heb jij het bijbehorende aansluitschema? Zo niet kan ik je dat wel mailen.
Groet en succes.
Bob.
30 april 2009 om 17:42 #800977Helemaal met Bob eens, zo is het bij mij ook geschakeld en het werkt prima. Ik heb ook een Victron lader en een Cyrix relais, minstens zo goed als Mastervolt. Beter, want de laadspanning bijft bij Victron, i.t.t. tot (voor zover mij verteld is) Mastervolt, optimaal. Menzo
1 mei 2009 om 03:40 #800978AnoniemGents kunnen jullie me vertellen hoe het cyrix relais werk? Volgens mij kan het alleen maar meten dat er geladen word door een hogere voltage en zal dan schakelen.
Ongeacht de laad toestand van de accu’s.
1 mei 2009 om 13:08 #800979Volgens mij wordt altijd eerst de startaccu geladen, pas als die vol is springt het relais om naar de lichtaccu. Ik weet veel van honden en minder van dit soort zaken….. Menzo (gent)
1 mei 2009 om 19:19 #800980Rene, de handleiding enz is te vinden via:
http://www.victronenergy.com/battery-isolators/cyrix-80a-160a-400a/#type-7 ” class=”bbcode_url”> http://www.victronenergy.com/battery-isolators/cyrix-80a-160a-400a/#type-7 Welke accu als eerste geladen wordt hangt af van de manier waarop de accu en de lader(s) zijn aangesloten.
Bij laden via de motor (dynamo) zal eerst de startaccu geladen worden, ik ga er daarbij vanuit dat de dynamo direct op de startaccu is aangesloten.
Bij de acculader via de walstroom heb je twee opties:
1 normaal sluit je de acculader aan op de service accu, die wordt dan eerst geladen en pas als die voldoende gevuld is wordt de startaccu meegeladen
2 je kan de acculader ook aan de kant van de startaccu aansluiten (samen met de dynamo) in dat geval wordt ook bij gebruik van de acculader eerst de startaccu geladen.
In de documentatie via bovengenoemde link staat een schema volgens optie 1.
Groet,
Bob.
2 mei 2009 om 19:24 #800981Anoniemhoi Bob. die is duidelijk.
Als ik het manual lees schakeld het relais bij 13,2 volt.
De normale laad spanning van zowel de alternator als de accu lader zijn ruim 14 volt.
dit betekend dus dat het relais direkt sluit en bijde accu,s tegelijk laad en niet eerst.
De ene en dan bijde.
Groet.
Rene.
3 mei 2009 om 11:03 #800982Lees ook vooral even het boekje van Victron, je moet je lader d.m.v. dipswitches aanpassen een je soort accu’s. De keuze is: gewone ouderwetse vloeistofaccu’s, gelaccu’s of AGM accu’s. Met die dipswitches regel je nl. de laadstroom, die mag niet teveel zijn; als je afstelt op AGM en je hangt er vloeistofaccu’s aan gaan ze koken of op z’n minst veel te warm worden, en dus zal er knalgas worden ontwikkeld. Wat de cyrix betreft heb je
hier zeker al gekeken?http://www.victronenergy.nl/upload/documents/Datasheet-NL-CyrixBatteryCombiner.pdf ” class=”bbcode_url”> http://www.victronenergy.nl/upload/documents/Datasheet-NL-CyrixBatteryCombiner.pdf en voor de dipsw.: kijk even op blz 10 en 11 van
http://www.victronenergy.com/upload/documents/CCH012020000-M-cGBNLFRDE.pdf ” class=”bbcode_url”> http://www.victronenergy.com/upload/documents/CCH012020000-M-cGBNLFRDE.pdf Succes,
Menzo
Bewerkt door: tadorna, 03 mei 2009 – 13:07
4 mei 2009 om 07:47 #800983AnoniemBeste mededehleraars, Bedankt voor alle informatie en ik heb nu al weer meer geleerd. Het ging idd om de Victron Cyrix relais. Zie voor een
ome Kniest.beschrijvingEchter, alle informatie – en discussie- bevestigd mijn vermoeden dat ik er zelf niet uit ga komen en dat ik ‘professionele’ hulp nodig heb. Daarom nog een keer mijn vraag aan jullie: Kent iemand een reizende scheepselectricien die me kan helpen, liefst in de regio Harderwijk?
Ik ben benieuwd naar de reacties.
MvGr,
Robert
4 mei 2009 om 09:15 #800984In de haven in Elburg zit alles, is te varen vanaf Harderwijk. 6 mei 2009 om 08:40 #800985AnoniemDank. Inmiddels heeft Digidi aangeboden om me te helpen
, als het geklaard is laat ik het weten. MvGr,
Robert
2 juli 2009 om 20:04 #800986AnoniemEn.. is het klusje inmiddels geklaard? Ik zit ook aan een dergelijke oplossing te denken. Het originele diodeblok op de dynamo van de VP MD11C op onze Optima 98ak heeft het begeven. Er werd helemaal niet meer via de motor bijgeladen. Nu heb ik alleen de startaccu aangesloten op de dynamo, wordt deze in ieder geval goed bijgeladen. Toch wil ik ook dat de lichtaccu via de motor wordt bijgeladen. 2 juli 2009 om 20:16 #800987AnoniemLeuk, al die diodes en relias en dergelijke, maar geef mij maar een ‘ahwerwetse’ accuschakelaar met 2 zware accus erachter. Ik heb zelf in de hand welke accu gebruikt en geladen wordt. Natuurlijk is het prachtig al die mooie ingenieuze systemen, maar het kan allemaal kapot terwijl de schakelaar in weze enkel mechanisch defect kan raken..
Momenteel prima tevreden met 2x 100 Ah accu’s en een 15A lader van Victron die de een of de ander laadt aan de wal of de motor pakt de ‘geschakelde’ accu.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.