HOME › Forums › Onderhoud › Onderhoud en reparatie binnen en buiten, vragen en antwoorden › boiler op 12V en 230V
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 april 2009 om 13:34 #774203
Natuurlijk wordt water warm in een keteltje met een gasvlam eronder of in een waterkoker als je 230 volt hebt via de walaansluiting of via een omvormer. Maar het kan ook via een 12V/230V boilertje van bijv:
http://www.elgena.de/http://www.elgena.de/” class=”bbcode_url”> Zo’n boilertje wil ik aansluiten op 12V, maar alleen als de motor draait of op 230V als de boot aan de stroompaal ligt. Wie heeft ervaring met het op deze manier aansluiten van een boiler, is hiervoor een speciaal relais nodig dat de boiler in verbinding brengt met de startaccu alleen als de laadspanning meer is dan bijv. 13,5 Volt en wie heeft ervaring met de boiler van dit fabrikaat, dus is deze boiler wel geschikt voor boottoepassing?
17 april 2009 om 18:55 #800796Ik heb zo’n boiler en ben er erg tevreden over. Ik heb er wel een thermostaatkraan achter gezet, zodat ‘ie minder snel leeg is. Het water erin is snel op temperatuur en blijft lang warm. Bij mij zit ‘ie onderin het gootsteenkastje gemonteerd, past precies!
Ik heb ‘m alleen op 230V en tijdens het varen kan ‘ie eventueel op de omvormer (heb een 1000W omvormer).
Ik heb deze boiler gekocht vanwege het formaat, de isolatie en omdat het element maar 660W is en daardoor in vrijwel iedere haven te gebruiken is.
Groet,
Stefan
17 april 2009 om 22:41 #800797Beste Artie, Heb even op die site gekeken. Stel je neemt een boilertje van (slechts) 6 liter. Deze heeft voor 12 Volt een element van 200 Watt. Stel je moet water opwarmen van 10 naar 70 graad. Met enige formules kom je tot de volgende resultaten. De opgenomen stroom is 16 A. Het duurt 126 minuten om die 6 liter op temperatuur te hebben. Je hebt dan ruim 32 Ah “verstookt”. M.a.w. rustig voor anker liggend is dat géén optie. Je accu op een D32 is dan wel heel snel leeg. Ook varend op de motor: die 16A gaat wel af van de laadstroom van je accu’s. Stel je hebt een dynamo 35A. Dan blijft er gedurende die 126 minuten slechts 19A over om de accu bij te laden. Wil je dat toch, neem een relais (zoals je zelf al aangeeft) en zet de voeding ervan ergens tussen de min en een plus potentiaal bij lopende motor. Die is op het schema eenvoudig te vinden. Vervolgens laat je via de maakcontacten de boiler op temperatuur komen. Persoonlijk denk ik dat dit soort boilertjes meer voor vrachtauto’s en campers bedoeld is. Bij ons soort bootjes zijn de Ah erg “kostbaar” en is gas een beter alternatief.
Bewerkt door: ger.rossel, 18 apr 2009 – 00:42
18 april 2009 om 19:24 #800798Wow Ger, da’s een indrukwekkende berekening! Is inderdaad niet ideaal als je rustig voor anker wilt liggen… Moet zeggen dat wij ‘m altijd in de haven aanhebben op 230V en in de praktijk hebben we vrij snel warm water. Hoeft ook geen 70 graden te zijn (thuis staat de thermostaatkraan van de douche op 38) denk ik en wij hebben een thermostaatkraan erachter gezet die het water er op zo’n 45 graden (in te stellen) uit laat gaan.
Overigens, als ik een intercooler op de motor had gehad, dan had ik zeker een boiler genomen die daarop aangesloten kan worden.
Groet,
Stefan
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.