HOME › Forums › Onderhoud › Tips en truuks, zo doe je dat het best… Vragen en antwoorden › Bootsmanstoel ophijsen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 april 2010 om 19:54 #774794
Afgelopen weekend geprobeerd om mijn zoon (ca. 75KG) in een bootsmastoeltje de mast in te hijsen om een uitgeschoten vlaggelijntje weer aan te brengen. Hier gebruikte ik de grootzeilval, en grootzeil-lier van mijn Dehler31.
Echter dit ging dermate zwaar dat ik bang was dat ik de lier het zou begeven, en ben er dus mee gestopt.
Het hijsen van het grootzeil gaat altijd ook wel zwaar, maar 75KG ophijsen bleek een utopie.
Heef iemand tips hoe dit wel moet kunnen?
Alvast bedankt voor jullie tips…
Wim Steenhuis
D31 – Sante
20 april 2010 om 20:21 #804478In ieder geval aan slechts één val! Altijd de kraanlijn of een spi val of zo ook bevestigen en iemand daaraan zetten die dat val strak houdt over een andere lier, stel dat het grootzeilval het op een of andere manier begeeft. Wees zuinig op je zoon!NOOITIemand van 75 kg móet met het val omhoog kunnen. Ik heb ooit het val via de vallier naar de lier voor de fokkeschoot geleid, dat gaat echt makkelijker, zeker op de lage versnelling. Je moet wel een meewerkende zoon hijsen en geen zak aardappelen.
Verder zou je kunnen denken (maar dat geldt in het algemeen) over de dikte van het val. Hoe dunner, hoe beter hij loopt, ook met grootzeil hijsen. Ik gebruik nu 10 mm, meer dan sterk genoeg. Kijk ook eens of je omleiblokjes wel draaien, dat scheelt ook veel.
20 april 2010 om 20:58 #804479Anoniemtadorna wrote:Iemand van 75 kg móet met het val omhoog kunnen. Ik heb ooit het val via de val lier naar de lier voor de fokkeschoot geleid, dat gaat echt makkelijker, zeker op de lage versnelling. Je moet wel een meewerkende zoon hijsen en
geen zak aardappelen.Inderdaad een beetje meewerken a.u.b. Oké vertrouw nooit op een bootmanstoeltje, indien er bij ons iemand de mast in gaat 18.5 meter dan gaat hij/zij altijd met
tweevallen, Naar boven: de eerste val voor het bootmanstoeltje en de tweede val zit aan je reddingsvest of harnas.
Gebruik altijd een paalsteek dus never aan een snelsluiting, karabijnhaak, zelfborgende harpsluiting altijd een paalsteek direct om de beugel van het bootmanstoeltje en reddingvest.
Gebruik altijd de selftailer en minimaal de val 3 om de lier, uit de tweede val trek je constant het loos, hiermee voorkom je een schokbelasting mocht er toch wat mis gaan.
Kom nimmer in de buurt van diegene die in de mast zit, gereedschap komt al met 100 km naar beneden…
Blijf op hetzelfde punt staan aan boord liefst de kuip dus.
Zo werk je veilig, vertrouw dus nimmer alleen op het bootmansstoeltje!!
Jaap
nog nooit in de mast geweest heb last van hoogtevrees
21 april 2010 om 08:19 #804480Gebruik in plaats van een paalsteek liever een teruggestoken 8 knoop. Dit wordt in de bergsport ook gebruikt als zekering. Voordelen: verzwakt de lijn niet, kan niet uit zich zelf los gaan en is na belasting makkelijker te lossen.
21 april 2010 om 09:58 #804481Hallo Wim, Wij hebben ook een D31. Wij hebben dezelfde ervaring.
Zeilen omhoog halen gaat ook een stuk makkelijker als je bij de mast staat. Kortom wij hebben veel te veel frictie bij de katrol aan de mast en de organiser.
Je zoon veel zelf laten klimmen en de val(len) alleen als valprotectie gebruiken.
Hendrik
21 april 2010 om 10:44 #804482AnoniemAls solozeiler ben ik zeer benieuwd of iemand wel eens zonder hulp de mast is ingegaan en vooral hoe. Ik ben bij beversport geweest waar ze veel klimspullen hebben en daar zag ik een systeem met een soort klemmen die om de val gaan en dan verschoven kunnen worden. Er is een broek bij met lussen waar je je voeten in kan zetten zodat je elke keer dat je je hand moet verplaatsen op je benen kan steunen. Alleen……… het werkt alleen omhoog! Dus hoe kom je dan weer beneden?
Ben benieuwd of er iemand is met ervaring in het solo klimmen !
21 april 2010 om 12:10 #804483Arie, het naar beneden gaan gaat op zich gemakkelijk, alleen het aankomen is vaak zo onverzorgd! Zonder gekheid, er bestaan mastklimapparaten die je alleen, zowel omhoog als omlaag, kunt bedienen. Ik heb ze ooit op de Hiswa gedemonstreerd gezien, ‘t werkt fantastisch en de prijs is navenant.
Deze bedoel ik niet, maar het lijkt een mooi ding gaat omhoog en omlaag, google op topclimber, zaak in Blaricum.
Dekker heeft hem ook!http://www.topclimberinternational.nl/demo.htmlhttp://www.topclimberinternational.nl/demo.html” class=”bbcode_url”> Hier zie je (links) de mastlift die ik bedoel. Erg veilig, erg duur.http://bestmarineimports.com/Topofmast.htmlhttp://bestmarineimports.com/Topofmast.html” class=”bbcode_url”> Succes ermee!
21 april 2010 om 16:39 #804484Anoniemarie wrote:Als solozeiler ben ik zeer benieuwd of iemand wel eens zonder hulp de mast is ingegaan en vooral hoe.
Hoi Arie,
In negen van de tien gevallen gebruikt men steps dat zijn opklapbare opstapsteuntjes aan de mast.
Boot zeilt gewoon door en jij gaat gewoon in de mast te werken, we hebben het dan over zware zeegaande jachten, in de mast klimmen van een zeilende D 25 CR is niet raadzaam
Jaap
21 april 2010 om 16:59 #804485AnoniemOeps nog even, leuk filmpje van de mastclimber, mooi muziekje erbij en nog even een atleet ronselen en libero up and go
Gem. Dehler-zeiler heeft last van overgewicht, zal veel gekreun kosten om naar boven te komen.
Wel leuk om te zien dat ze hier ook een
paalsteekgebruiken Op een Dehler CWS ga je gewoon naar boven precies een lift, twee stoppunten zaling 1 en zaling 2.
tip start de motor kost echt heel veel accucap. een mannetje naar boven m/v.
Jaap
21 april 2010 om 19:00 #804486Nou een overweldigend aantal reactie. We gaan het nog eens proberen met behulp van alle tips:
– m’n zoon eerst een klimcursus laten volgen
– een 2e val als extra zekering
– paalsteek gebruiken
– evt. doorzetten op de fokkeschoot-lier
Thanks,
Wim
22 april 2010 om 07:43 #804487AnoniemWij doen het meestal als volgt: 1 in het stoeltje die goed meeklimt, 1 persoon bij de mast die helpt met het doorhalen van de val. Deze maakt een ‘pompende’ beweging met de val en trekt de val door in hetzelfde tempo als dat de klimmer aangeeft, roept. Verder nog iemand in de kuip die de val op de stopper doortrekt, 1 slag om de lier anders sta je daar veel te veel weerstand te trekken op die lier.
Het lijkt schoksgewijs te gaan, maar de klimmer ervaart dat niet zo, omdat juist hij het tempo aangeeft. Hiermee is het een fluitje van een cent, ook naar 18 meter als het moet.
22 april 2010 om 08:31 #804488Quote:We gaan het nog eens proberen met behulp van alle tips:
– m’n zoon eerst een klimcursus laten volgen icon_wink
Pas wel op voor aardappelmoeheid! :lachen: :lachen:
22 april 2010 om 12:10 #804489Ik heb afgelopen weekend ook de tocht omhoog gemaakt op onze 31. Bij een bergsportzaak wat spullen besteld: klimgordel, 2 karabiners, ascender lift stijgklem en een figure 8.
http://klimwinkel.nl/catalog/kong-ascender-lift-stijgklem-p-182.html De stijgklem gebruikt om mezelf omhoog te werken aan een val en een tweede val + klimgordel om te borgen (bediend door iemand vanuit de kuip). Aan de stijgklem kan je een lijn+lus maken om ook met een been mee te klimmen. Een echte klimmer zal waarschijnlijk de prusik techniek adviseren (
http://nl.wikipedia.org/wiki/Prusikken )De figure 8 gebuikt om te “abseilen” naar beneden. Dat was nog het leukste deel.
Werkte prima, maar is nog steeds niet mijn hobby.
André
24 april 2010 om 21:16 #804490Hallo klimmers Al zo,n tien jaar in masten klimmen gaat (alleen) uitstekend met een klimgordel en twee lijnklemmen. Val onderaan mast vastzetten, lijnklem met korte band aan gordel. tweede lijklem met langereband en voetlussen op dezelfde val. benen strekken, klem aan gordelomhoogschuiven, hieraan gaan hangen dan tweede klem met voetlus omhoogschuiven (knieën gebogen) benen strekken, eerste klem verschuiven. Als je de slag te pakken hebt ben je zo boven, kost geen kracht. Omlaag gaat precies andersom of met afdaalapparaat. Wil je jezelf zekeren met een extra val, uiteinde aan de gordel, halende eind met klem aan gordel (kan bij ons omdat niet alle vallen in mast zitten).
Bij grotere klussen boven is het wel handig als er iemand beneden staat om de benodigdheden in de lift te gooien, je vergeet altijd wat, of niet de juiste maat, de lift gaat dan weer vlugger dan klimmen
Ad
24 april 2010 om 21:20 #804491Wanneer mogen we de eerste YOU-TUBE DCN mastklim filmpjes begroeten? Zou wel leuk zijn om de verschillende manieren “mastklimmen” in een serie filmpjes te hebben.
Dus heren: pak de camera en laat u al klimmend filmen! ( dan nog even op YOU TUBE plaatsen en mij de link geven )
Rob
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.