HOME › Forums › Techniek › Elektra en Electronica aan boord › Brandstofpompje Webasto verwarming
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 februari 2003 om 20:01 #771569Anoniem
In mijn Dehler 35 zit een Webasto verwarming. Als ik nu af en toe op de boot kom en de verwarming aanzet, slaat hij na 1-3 minuten af. Ik vermoed dat de mogelijke oorzaak het dieselpompje is dat in de bakskist hangt, die het “moeilijk” heeft en het wel of niet doet. Heeft iemand een idee hoe dit pompje weer tot leven te wekken?
Bij voorbaat dank! Joris.
18 februari 2003 om 21:10 #778875In mijn D31 zit welliswaar een Eberspracher kachel, maar ik had het zelfde probleem. Bij mij was de oplossing een nieuwe gloeispiraal plaatsen.
Na deze (eenvoudige) reparatie brand de kachel al weer jaren probleemloos.
succes,
Deen.
19 februari 2003 om 06:59 #778876AnoniemHoi Joris, Ik heb onlangs zelf een Webasto in onze D28 ingebouwd. Ik had toen in het begin hetzelfde probleem. Bij mij kwam het toen doordat hij niet voldoende brandstof aan kon zuigen. Na het anders plaatsen van het brandstoffiltertje kon de brandstoftoevoer wel op gang komen. Sindsdien geen problemen meer. Dus je zou eens kunnen kijken als je ‘m aanzet of er wel brandstof door de slangetjes loopt. Eventueel het brandstoffilter vervangen.
Succes!
Groeten,
Peter Grobb?e
D28 “Sesam”
Muidezand
19 februari 2003 om 21:29 #778877Bij aanschaf van onze Dehler 35 met een Eberspracher kachel hadden wij hetzelfde probleem. De kachel is gerepareerd waarbij de vlamvoeler is vervangen.Deze reageerde niet meer waardoor de elektronika dacht “”geen hitte , dan ook geen brandstof”’ en schakelt de kachel na korte tijd uit ( na naloop van de ventilator om evt. restwarmte te lozen ).
Dit systeem wordt bij vrijwel alle moderne kachels toegepast dus ik hoop dat dit een tip in de goede richting is.
Groeten Bas van der Perk
20 februari 2003 om 00:03 #778878AnoniemWeet u welke dieselolie er in de tank zit? Indien dit nog zomerkwaliteit is kan er in deze koude tijd wasvorming zijn in de dieselolie welke de olie doet stollen. Dit betekend dan tevens dat het opvoerpompje niet werkt doordat meestal als eerste het filtertje verstopt raakt met was. Een test met het eerst verwarmen van de bakskist om dit probleem uit te sluiten lijkt mij het proberen waard. Succes. 20 februari 2003 om 10:16 #778879AnoniemGeweldig medium dit: complimenten aan diegenen die dit opgezet hebben. Ieder hartellijk dank voor de suggesties. Ik heb er gewone diesel in, dus het zou inderdaad wel eens simpel was in het filtertje kunnen zijn.
Kan iemand mij nog vertellen waar dat filtertje zit; voor het pompje? Is dat zo te demonteren? Nogmaals veel dank!
Joris.
20 februari 2003 om 12:05 #778880AnoniemOm de was te laten verdwijnen is alleen voldoende temperatuur nodig, u hoeft dus niets open te maken. Een lentezonnetje kan al voldoende zijn. Zo rond de 10 a 15 graden temperatuur in de ruimte waar de kachel en opvoerpomp zit is voldoende. Alleen het op temperatuur komen van de brandstoftank is mede afhankelijk van de buitenlucht temperatuuren de tankinhoud. 20 februari 2003 om 21:35 #778881AnoniemHoi Joris, (ik plaats dit bericht ook in het prikbord) Het filtertje zit inderdaad voor het pompje. Het is een wit trechtervormig dingetje. een centimeter of 4 groot. Deze zijn gewoon te vervangen en dat wordt zelfs aangeraden door Webasto om dat regelmatig te doen. Ook de reactie omtrent de Dieselvlokken (was) kan natuurlijk de doorvoer belemmeren. Het is altijd goed om net voor de winter diesel te tanken. De diesel van na oktober is voor de lage temperaturen aangepast. Zorg ook dat de tank zo vol als mogelijk zit om (te veel) condens te voorkomen.
Succes!
En wij blijven natuurlijk graag op de hoogte van jouw bevindingen.
Groeten,
Peter
5 maart 2003 om 20:34 #778882AnoniemDE WEBASTO VERWARMING DOET HET WEER! Ik heb vandaag bij ca 10 graden weer mijn bootje bezocht en was natuurlijk benieuwd of de verwarming, gegeven de hogere tempratuur, het doet.
Zonder probleem, bleef hij warme lucht blazen. Ondanks het feit dat ik de tank in oktober afgevuld had, zal zich waarschijnlijk toch flokvorming hebben voorgedaan in de diesel waardoor het filter/leiding “dichtslipte”.
Ik begrijp dat dit voorkomen kan worden door in verhouding 1:100 benzine aan de diesel toe te voegen, wat ik volgend jaar maar ga doen.
Ik hoop dat meerder mensen hier wat aan hebben.
Nogmaals dank voor ieders support;
Joris.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.