HOME › Forums › Onderhoud › Onderhoud en reparatie binnen en buiten, vragen en antwoorden › capaciteit verwarming
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
27 april 2011 om 10:06 #775248Anoniem
Beste mensen, Alhoewel de huidige heerlijke temperaturen niet bepaald doen denken aan het gebruik van een heteluchtverwarming, denk ik toch aan het volgende:
In mijn D34 VdS is een Eberspacher D3L ingebouwd met een capaciteit van 3000 watt. De kachel is helaas economisch gezien total loss. Ik wil een nieuwe. De huidige lijn kachels heeft ofwel 2000 watt ofwel bijna 4000 watt.
Ongetwijfeld zullen er D34 eigenaren zijn die ook een nieuwe kachel hebben moeten kopen. Mijn vraag aan hen: zou 2000 watt voldoende zijn om een D34 in voor- en naseizoen te verwarmen (zeg met buitentemperaturen die niet onder de 5 graden komen, als het kouder is vaar ik toch niet). Of hebben jullie voor de 4000 watt variant gekozen? Ik hoor het graag.
Chris
27 april 2011 om 12:16 #807557AnoniemHi Farout, Globaal gezien moet 50 watt per m3 voldoende zijn. De inhoud van de te verwarmen ruimte zal totaal ongeveer 40m3 zijn.
2000watt zou dus volgens mij voldoende moeten zijn, zeker bij buitentemperaturen van + 5 graden.
In mijn 28 heb ik 1000 watt en is meer dan genoeg.
27 april 2011 om 12:19 #807558Temperatuur is nooit echt een obstakel. Een D34 is binnen de kajuit snel warm zeker als je de rest even dicht doet (uitstroompunten). Alleen al broodjes bakken of een pizza geeft in de nacht snel een behaagelijk gevoel binnen. Die 2000 gaat zeker voldoende warmte geven om in de haven 2 uurtjes lekker nog te kunnen lezen. Niet de kou maar vocht is je grootste vijand, ook voor het gevoel. Vochtige lucht voelt snel kouder aan dan droge lucht. Wij hebben toen de afweging gemaakt vanuit brandstof overweging. Ik heb de berekening niet meer maar de conclusie was dat bij dezelfde warmte uitstroom de zwaardere minder hard hoefde te werken en uiteindelijk minder brandstof zou vebruiken als de minder zware. En ook minder geluid zou maken en mogelijk langer mee zou gaan.
Achteraf zeg ik is het een zegen om zo’n verwarming te hebben maar of die zwaardere nu nodig was …. denk het niet. Hij gaat zeg 60 keer per jaar aan (ochtend en avond) en dat voor gemiddeld 1 uur achter elkaar. Het verschil in brandstof is dus minimaal over die 60 branduren. Slechts 1 zomer met 6 weken koude en regen achter elkaar in de Oostzee (water temperatuur slechts 4-8 graden) hebben we de kachel uren per dag aangehad op een laag pitje. Daar zou echter een minder sterke ook mee weg gekomen zijn.
Wij hebben nu een zwaardere maar als het prijsverschil groot is zou ik nu kiezen voor een minder zware.
Gr Michel
Gr Michel
27 april 2011 om 12:32 #807559Met de kont (bakskist e.d. niet verwarmen) en de neus (ankerbak eraf denken) van de D34 vds in mijn achterhoofd kom ik op 30 M3. En neem je puur de kajuit, achterhut en voorpunt (geen bedeen omhoog geen kasten open) denk ik dat 20M3 eerder komt. Ik ga dus met Anne mee, die kleinere is meer dan voldoende op basis van eigenschappen.
Gr Michel
27 april 2011 om 17:45 #807560Anoniemhttp://www.xs4all.nl/~grgurina/webasto_schema.jpghttp://www.xs4all.nl/~grgurina/webasto_schema.jpg” class=”bbcode_url”> Bovenstaande schema staat in de webasto marine catalog.
Ik werd vorig jaar aan het eind van het seizoen ook geconfronteerd met een defecte kachel. Daar het een oud model ardic betrof lag reparatie niet meer zo voor de hand. Webasto geeft je op dit moment de keus tussen een twee kilowatt en een 3,9 kilowatt. Uiteindelijk ben ik voor een totaal andere oplossing gegaan. Ik kon via-via een Thermotop-C scheepsset voor een schappelijke prijs aanschaffen. Deze word via een 3-weg klep geschakeld tussen de boiler en een tweetal interieur verwarmers. Het vermogen van deze kachel is 5,5kW bij vollast en 2,5kW bij deellast. Hij stookt de boiler in ca. 15 minuten van volledig koud naar 65 graden.
De interieurverwarmers bestaan uit een soort radiator met een centrifugaalventilator. De ventilator is toerengeregeld.
Het is een complexe en arbeidsintensieve oplossing maar bied zeer veel comfort. Uiteindelijk was ik aan materiaal net zo veel kwijt als aan een complete EVO 3900 inbouwset, met het voordeel dat ik er nu ook heet water mee kan maken.
O ja, en een enorme vracht werk.
Bewerkt door: Hinde, 27 apr 2011 – 20:01
28 april 2011 om 12:05 #807561AnoniemWat ook enorm scheelt in verbruik en verwarmingscapaciteit is de leidingen isoleren. Webasto heeft hiervoor speciale omhulsels op de markt gebracht die je in verschillende diameter kunt kopen. Ik heb mijn 41 van buis-isolatie voorzien en dat scheelt aanzienlijk; het warmt sneller op en de thermostaat kan lager. Zou dus voor de kleinere kiezen en isoleren. Groeten,
Dignus
28 april 2011 om 13:09 #807562Navicula wrote:Wat ook enorm scheelt in verbruik en verwarmingscapaciteit is de leidingen isoleren. Webasto heeft hiervoor speciale omhulsels op de markt gebracht die je in verschillende diameter kunt kopen. Ik heb mijn 41 van buis-isolatie voorzien en dat scheelt aanzienlijk; het warmt sneller op en de thermostaat kan lager. Zou dus voor de kleinere kiezen en isoleren.
Groeten,
Dignus
Je bedoelt van dit spul?
Klik:
https://www.dehlerclub.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=2777 Rob
28 april 2011 om 16:00 #807563Leidingen isoleren ist GAAAANZwichtig! Ich habe im Winter bei den “Cold handed” im Februar Alkoholgeruch im Schiff gehabt, mehere Weinflaschen hatten keinen Korken mehr und waren ausgelaufen.
Frostschaden!
Im April habe ich mich in Helgoland mit Wein eingedeckt und die Backskiste voll gemacht.
Im Nordostseekanal hats geschneit und die Heizung lief.
ALKOHOLGERUCH????
Ja, wieder ausgelaufene Flaschen ohne Korken….weil durch diese Backskiste der nicht gedämmte – isolierte Heizschlauch lief und den Wein so erwärmt hat, daß die Korken ´rausgeflogen sind!
Sozusagen Glühwein!
Die halbvollen Flaschen haben wir an Deck gestellt und abends verwertet.
Und dann den Heizschlauch gedämmt UND den Wein woanders gelagert.
Gruß – Peter
28 april 2011 om 20:14 #807564Ik isoleer juist niet. De warmte in de kajuit blijft ruim voldoende en zo wordt het onder de banken e.d. ook droog. Ook natte zooi in de bakskist is lekker snel droog. Tis maar net wat je wil. Gr Michel
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.