HOME › Forums › Techniek › Motortechniek: alles wat met motoren van Dehlerschepen te maken heeft › Chiptuning voor scheepsdiesels ?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 mei 2012 om 09:52 #775617
[size=small]Noot webteam:Dit bericht is afgesplitst vanwege een andere discussie dan in het originele onderwerp
[/size] Bestaat er niet zoiets als chip-tuning voor scheepsdiesels?
Een ander soort motor geeft een heleboel aanpassingen (zeker ook als er anders gekoeld gaat worden).
Voor de restwaarde van je boot lijkt het me ook beter het een beetje origineel te houden.
10 mei 2012 om 10:50 #811100Paul, Je reactie maar even tot een eigen topic gemaakt.
Quote:Bestaat er niet zoiets als chip-tuning voor scheepsdiesels?
Vast wel! Maar de vraag is of in een scheepsdiesel van 20 jaar oud, überhaupt een “chip” te vinden is. Daarnaast kun je jezelf dan afvragen of een vermogens toename van stel: 10-15% boven op de 9 Pk van de originele motor, zoveel zoden aan de dijk zet als je wenst of nodig vindt. En dan ook nog ten koste van wat? Extra slijtage? Overbelasting etc?
Quote:Een ander soort motor geeft een heleboel aanpassingen (zeker ook als er anders gekoeld gaat worden).
Zit wat in: motor fundatie, ander bedieningspaneel etc. Maar voor de koeling hoef je het niet te laten:
De huidige VP 2001 in een D28 is een direct (buiten) watergekoelde motor en de VP D1-20 ( als voorbeeld) is een intercooler, welke nog steeds uiteraard buitenwater nodig heeft voor de intercooler.
Quote:Voor de restwaarde van je boot lijkt het me ook beter het een beetje origineel te houden.
Oef………. dat is als het om een andere/betere motor gaat, moeilijk in te schatten.
Huidige marktwaarde van een D28 met standaard VP2001 (dus met een goed draaiende motor!) zal rond de 25.000 <> 32.000 euro liggen. De aanschaf van een nieuwe diesel motor + saildrive, inclusief aanpassingen en inbouw, stel 10.000 euro. (maar dan heb je wel gelijk ook meer vermogen! Dus 18 ipv 9Pk en uiteraard NUL uren op de draai uren meter)
Dat maakt de boot daarna m.i. zeker aantrekkelijker voor mogelijke toekomstige aspirant kopers; vraag is of je bij verkoop de gehele investering er uithaalt! Dat zal niet lukken bij verkoop op korte termijn. Je moet dus eigenlijk zeker weten dat je de komende jaren wel met deze boot wilt blijven varen.
Rob
10 mei 2012 om 11:20 #811101AnoniemIk snap niet helemaal wat de bedoeling zou zijn van Chiptuning. het vermogen van de motor is afgestemd op de boot.
Als je hem boven zijn rompsnelheid wilt krijgen moet je hele andere dingen doen.
Kortom: chiptuning= meer gebruiksonzekerheid en meer slijtage, waar niets tegenover staat.
Knar
Piet
10 mei 2012 om 11:30 #811102Knar wrote:……..het vermogen van de motor is afgestemd op de boot…..
Nou net niet helemaal in dit geval, we willen ook helemaal niet boven de rompsnelheid komen!
Het gaat om een D28 met een “droog” gewicht van 2800 Kg. Vakantie vaarklaar, met volle water en dieseltank en met bemanning kom je denk ik al snel richting van de 3500Kg.
Volgens Ger, is de stelregel voor benodigd motor vermogen: 3 Kw (=4 PK) per ton.
Dus 3,5 keer 4 Pk, kom je uit op 14 Pk, terwijl er maar een 9Pk in zit. Ergo, 40% onder gemotoriseerd.
Voor wat betreft de tegenargumenten over chip tuning: ben het helemaal met je eens
Rob
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.