HOME › Forums › Onderhoud › Onderhoud en reparatie binnen en buiten, vragen en antwoorden › Coating staartstuk saildrive
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 maart 2008 om 16:21 #773686Anoniem
Van het staartstuk van mijn saildrive begint de coating af te bladderen. Voordat ik met de reparatie ga beginnen even een rondje informatie inwinnen op dit forum.
Het lijkt mij het verstandigste om alles eraf te schuren en opnieuw een coating aan te brengen.
Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben, b.v. welke coating.
Volgens mij is het staartstuk van aluminium, maar weet dit niet zeker.
Hoor graag jullie reactie.
Groet
-Fred-
16 maart 2008 om 20:03 #796318AnoniemIk heb destijds bij mijn volvo S110 “been” de volgende werkwijze gehanteerd: – demonteren
– alle loszittende coating verwijderen
– schuren tot alle oxide en loszittende delen blank aluminium waren
– ontvetten
– primeren met poly-pox primer (poly-service)
– twee lagen poly-pox pantsercoat (poly-service) aanbrengen.
Zit nu twee seizoenen en ziet er nog goed uit.
International heeft ook wel wat produkten hiervoor, goed schuren en primeren vormt ook hier de basis.
Het werkt het makkelijkste als je het “been” uit de boot verwijderd. Dit is nogal een klus, ik heb het toen gecombineerd met de motorrevisie en het vervangen van de manchet. Als dit bij jouw niet aan de orde is is het verwijderen van de drive niet opportuun.
Als je de drive laat zitten kun je er maar beperkt bij en zal het resultaat navenant zijn.
17 maart 2008 om 18:37 #796319AnoniemBedankt voor de werkinstructies, Hinde. Mijn manchet is net twee jaar geleden vervangen, dus dat staartstuk wou ik nog maar even op z’n plaats laten zitten.
Ik ga dat klusje a.s. zaterdag eens even klaren.
Groet
-Fred-
17 maart 2008 om 19:04 #796320Sundancer wrote:Bedankt voor de werkinstructies, Hinde.
Mijn manchet is net twee jaar geleden vervangen, dus dat staartstuk wou ik nog maar even op z’n plaats laten zitten.
Ik ga dat klusje a.s. zaterdag eens even klaren.
Groet
-Fred-
Fred,
Ik zond je vanavond per email een PDF van International met daarin het verfadvies voor o.a. heckdrives etc.
Voor Epoxy klusjes is het momenteel denk ik nog net even te koud ivm min. verwerkingstemperatuur. Of je moet goed verwarmd binnen staan en kunnen klussen. ( temp. min 15gr)
Het verfsysteem van International is standaard en niet gebaseerd op epoxy.
Heel belangrijk:
Gebruik NOOIT koperhoudende anti-fouling op je saildrive (= alluminium)
Rob
18 maart 2008 om 16:11 #796321AnoniemQuote:Voor Epoxy klusjes is het momenteel denk ik nog net even te koud ivm min. verwerkingstemperatuur. Of je moet goed verwarmd binnen staan en kunnen klussen. ( temp. min 15gr)
Ik heb net nog even op het blik gekeken: de Pantsercoat is verwerkbaar tussen 5 en 30 graden celcius.
Is inderdaad afwijkend van “normale” epoxyprodukten ( 15 – 30 graden). Ik denk dat ze een reactieve harder gebruiken.
18 maart 2008 om 19:20 #796322AnoniemMinimale verwerkingstemperatuur voor de Pantsercoat van Polyservice is inderdaad 5 graden maar dan duurt het erg lang voordat de volgende laag erop kan. Plakt het nog teveel dan stroopt en/of trekt de eerste laag.
Je werk wordt er dan niet mooier op.
Ik zou wat beter weer afwachten.
Succes Eddy
18 maart 2008 om 21:15 #796323AnoniemMet de vooruitzichten op een ‘Witte Pasen’ lijkt me het inderdaad geen klusje voor het komende weekend. Zaterdag maar een paar minder temperatuursgevoelige klusjes uitvoeren.
Bedankt voor alle tips.
Groet
-Fred-
18 maart 2008 om 22:38 #796324AnoniemAls je voor de pantsercoat gaat zou ik ook een busje poly-pox verdunner meebestellen. Wat eddyn aangeeft is inderdaad zo maar ook bij hogere temperaturen vindt ik het wat stroperig. Een 5% verdunning doet wonderen. Ik heb hier wel eens een discussie over gehad met de mannen van polyservice waarom ze het spul zo dik maken. Zij stellen dat je dan sneller aan je laagdikte zit. Klopt wel maar het ziet er niet uit. Liever iets verdunnen en dan maar een laag extra aanbrengen. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.