HOME › Forums › Clubhuisgesprekken, algemeen › ~ VHF kanaal 77 ~ › De buit is binnen…
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 mei 2010 om 22:32 #774812
Gisteren dan eindelijk de nieuwe boot naar Lelystad gevaren. Wat een schip en het IJsselmeer leek opeens een stukje kleiner.
Hoewel ik niet al te slim heb gevaren. We hadden de wind van achteren, dus voor de wind of ruime wind. Maar dat vond ik hinderlijk (kurketrekker bewegingen) en dat ging niet zo hard als wanneer ik haaks (halve wind) of aan de wind ging varen. Dat deed ik in het begin dus ook,kruisend, totdat ik na een paar uurtjes tot de ontekking kwam dat de toren van Lelystad maar niet dichterbij kwam. Toen toch maar een tijdje voor de wind gevaren (zoals ik meteen had moeten doen, bedacht ik achteraf) en toen het echt te laat dreigde te worden, zelf de motor gestart en op de motor doorgevaren…
😳 Ik moet nog heel wat leren, wat het vinden van de juiste koers betreft. We vertrokken om 14.00 uit Lemmer en kwamen pas rond 19.00 in Lelystad aan. (en bij aankomst zag ik de Hinde en Panache nog in de pasantenkom liggen).Ik heb ondertussen wel een paar (berg) vragen:
– bij vertrek zijn we gestart met redelijk wat wind en hebben het zeil niet hoger gehesen, dan het tweede rif. Later was er minder wind, maar toen kreeg ik het zeil niet meer hoger. Had ik weer met de neus in de wind moeten gaan liggen?
– Bij het rommelen met de touwtjes, heb ik ook de lijn die de giek omhoog houdt losgemaakt en toen had ik de giek zo laag liggen, dat die niet meer voorbij de buiskap kon. Ik was dus flink aan het prutsen
🙄 . Uiteindelijk heb ik de giek weer omhoog kunnen krijgen, maar vraag me nu af wat de juiste stand is. Moet de giek precies horizontaal hangen, of iets omhoog, of iets omlaag?– Vandaag heb ik de boot opgeruimd en alles netjes vastgezet. Toen ik zo bezig was, viel me een brommend geluid op. Het leek wel alsof een kleine elektricitetscentrale aan het draaien was. Het bleek de mast te zijn, en de lijn die de giek omhoog houdt, die ontzettend aan het trillen waren, door de wind. Ik heb van alles geprobeerd om het te voorkomen en toen ik uiteindelijk de achterstag spanner een flink stuk losser heb gezet, werd het wel minder. Maar het was niet helemaal weg. Hoe kan ik dat voorkomen, want het lijkt me niet zo goed voor het materiaal, als de boel zo staat te trillen.
– De boot kan een goede schoonmaakbeurt gebruiken en daarbij ook de vallen en schoten. Sommige zijn echt verweerd, met groene alg uitslag. Hoe krijg ik dat weer schoon. Zou ik de touwen, bijvoorbeeld, in de wasmachine kunnen doen? Of in een teil met een sopje? Of lukt dat niet meer en moet ik nieuwe kopen, als ik weer schone touwen wil?
– Voor de boot zelf, zit ik aan bootshampoo te denken, om die schoon te krijgen. Maar ik zag ook iemand melding maken van Polytrol (Owatrol), als middel om het polyester er weer als nieuw uit te laten zien. Heeft iemand hier ervaring mee? Werkt het en is het veilig te gebruiken op het polyester?
– De rits van de kuiptent, aan de buiskap, loopt nogal moeilijk (zit strak). Kan ik er siliconenspray op spuiten, om het glad te maken, zonder bang te hoeven te zijn dat het doek wordt aangetast?
Zo, dat zijn weer genoeg vragen, zou ik denken.
Vr.gr.,
Jurmic
9 mei 2010 om 07:27 #804635Goede morgen Jurmic, Quote:Wat een schip en het IJsselmeer leek opeens een stukje kleiner
Die ervaring hadden wij ook, overstappend van een 27 naar een 31 en later naar een 35 voet.
Hoewel bij jou de afstand Lemmer – Lelystad groter is geworden
Van harte gefeliciteerd met je nieuwe schip en het is je toch maar gelukt om Lelystad te bereiken.
In antwoord op je eerste vraag: Om het (tweede) rif er uit te halen en het zeil verder omhoog te krijgen, moet je spanning van het grootzeil afhalen. Dit kan door:
1. met de kop in de wind te gaan liggen (eerst fok inrollen), of
2. scherp aan de wind te gaan varen (fok laten staan), grootschoot lossen en rif eruit halen en grootzeil verder omhoog.
Tweede methode is prettiger, staat de boel niet te klapperen en lig je minder te deinen.
Vieze lijnen: zou ik (niet te heet) in de wasmachine stoppen. Valt te proberen. Je kunt alltijd nog nieuwe kopen!
Boot schoonmaken: kijk eens op de website van Riwax. Daar staat dat precies beschreven: welke produkten, waarvoor.
Misschien is het niet onverstandig om eens een instructeur mee te nemen op je boot. Zo leer je sneller alle ins en outs van je boot en de zeilkunst. Een goed boek helpt je ook een eind op weg.
Veel zeilplezier en groet,
Astrid.
9 mei 2010 om 09:10 #804636AnoniemJurmic van Harte. Ik ken het gevoel net als Astrid; van 26 ft naar 34 ft. Ik moet wel zeggen dat het zeilen er eigenlijk alleen maar makkelijker op wordt en vooral veel comfortabeler. De weg vinden op open water; verdiep je er goed in, alleen op zicht ga je het een keer niet redden.
Het ontreven heeft Astrid al beschreven; het zingen van de kraanlijn (die de giek omhoog houdt als grootzeil niet gehezen is) is recent aan bod geweest op dit forum. Tip (van Menzo) was de grootzeilval een aantal keren om de kraanlijn te draaien. Proefondervindelijk kan ik melden dat dat prima voldoet.
Riwax maakt je boot echt jaren jonger, zelf voel je je enkele dagen jaren ouder, maar dat gaat over!
Veel plezier met de boot.
9 mei 2010 om 09:57 #804637Jurmic, gefeliciteerd me je schip! Ik stuur je even een uitgebreide mail op je privé mailadres. 9 mei 2010 om 10:02 #804638Overigens, als je met een ferme wind tegen van Lemmer (eigenlijk De Lemmer) westwaarts vaart kom je inderdaad geen steek vooruit. Je vaart als het ware een trechter uit, terwijl je door de harde wind de goilven tegen hebt, te vergelijken met tegenstroom. Hetzelfde zul je merken als je uit Enkhuizen (nee, niet De Enkhuizen….) zuidwaarts vaart met veel SW wind, gaat ook niet erg lekker. Maar je voer nou juist met ruime wind dan wel voor de wind…. Je schip maakt rolbewegingen (kurketrekkers zijn wel in de kroeg), je kunt eens proberen “af te kruisen”. Dus je vaart een stuk met ruime wind (let op de diepte, de tonnen zijn weg dacht ik) dan gijpen of een stormrondje, dan weer een stuk ruime wind, dan weer gijpen of stormrondje, etc. In theorie ben je dan sneller dan wanneer je voor de wind vaart. En het vaart aanzienlijk comfortabeler. ‘t Is te berekenen!
9 mei 2010 om 10:08 #804639Hoi Astrid, Renato, Dank voor jullie reacties.
De afstand Lemmer – Lelystad is inderdaad een wereldreis geworden
, maar ja, laten we zeggen dat ik er langer van heb kunnen genieten (ik wilde niet te snel thuis zijn). Goed, dat reven ga ik nog oefenen, op windstille dagen, gewoon in de haven. En daarna proberen volgens methode 2, die Astrid beschrijft (heel hoog aan de wind).
En de touwen gaan dan inderdaad de wasmachine in. Zal een stuk prettiger zijn, als ik daar geen vieze handen van krijg, waarmee vervolgens de rest ook onder de vieze vlekken komt te zitten.
Voor het schoonmaken, dus maar niet gaan experimenteren met Owatrol? Goed, Riwax wordt steeds genoemd, dus dat zal goed spul zijn. Is volgens mij ook te krijgen bij Kniest in Muiden.
Dat van de grootzeilval ga ik straks proberen. Dan heb ik meteen ook een goede plek voor de val.
Blijft de vraag over de stand van de giek over. Wat zou de juisten stand voor de giek zijn? Gewoon recht horizontaal, of iets omhoog, of omlaag? Of is het misschien een idee om het met volledig gehezen zeil af te stellen?
En wat de boeken betreft, Astrid, dat doe ik heel graag. Ik heb dus al bergen verslonden (en herlees ze ook) en ga het dan in de praktijk uit proberen. Dat vind ik veel leuker dan een instructeur aan boord, die je in één keer alles uitlegt.
En voor dit soort vragen, waar ik dan nog mee zit, vind ik het leuk om die hier op het forum te stellen.
Ik heb trouwens nog een belofte die ik nog niet vergeten ben, maar nog moet (zal) nakomen.
🙄 Alweer gegroet, want ik moet even weg. Ik moet even een grootzeilval om een kraanlijn rollen.
Vr.gr.,
Jurmic
9 mei 2010 om 10:13 #804640Boeken kun je nog zoveel lezen, maar daaruit leer je alleen de theorie, het zeilen, en zeker het anticiperend zeilen, is iets heel anders. Zeilen is ook een gevoelskwestie, en dat leer je alleen al varende, en dat kost best even tijd. Ik zou een instructeur nemen voor één of twee dagen. Dat is ook het gevaar van het vaarbewijs. Al een aantal keren hoorde in iemand melden dat hij (nog nooit op een schip geweest zijnde) het vaarbewijs 1 en 2 had gehaald. Zo, nu kon hij varen, en hij kocht een grote motorbak…………… of een zeiljacht…………
9 mei 2010 om 16:34 #804641Hallo Menzo, Ook jij hartelijk dank voor je reacties. Wees gerust, ik ben me er terdege van bewust dat theorie leuk is, maar waardeloos, zonder de nodige uren praktijk ervaring. Dat bouw ik dus ook rustig op, zonder me in situaties te begeven, die ik niet kan overzien of waardoor ik mezelf en anderen in gevaar zou brengen. Dat beloof ik
En ik heb me er ook over verbaasd dat je, inderdaad, je vaarbewijs kan halen, zonder ooit in een boot te hebben gezeten. En dat je dan dus mag varen in schepen groter dan 15m of harder gaande dan 20 km. Eigenlijk onbergrijpelijk.
Maar goed, ik had geen zeilervaring, maar wel met roei en motorboten, waardoor ik er wel wat gevoel voor heb.
Het gaat goed komen…
🙄 Vr.gr.,
Jurmic
10 mei 2010 om 08:02 #804642Als antwoord op je vraag van de stand van de giek: – Bij strijken en hijsen van de zeilen horizontaal of iets omhoog.
– Bij rif zetten of lossen horizontaal of iets omhoog.
– tijdens het zeilen touw aan het eind van de giek (kraanlijn) los, of in ieder geval spanningsvrij
Bij het zetten en lossen van het rif is het ook verstandig de spanning van je achterstag wat te minderen. Achterstagspanning geeft mastbuiging. Hierdoor krijg je trekspanning op je leuvers (het zeil wordt vlakker getrokken). Hierdoor zal het ook moeilijker door de mastsleuf gaan. Geld overigens ook voor strijken en hijsen.
Met vr. gr,
Remko
Bewerkt door: Eigenwijs, 10 mei 2010 – 22:00
10 mei 2010 om 12:14 #804643jurmic wrote:– Vandaag heb ik de boot opgeruimd en alles netjes vastgezet. Toen ik zo bezig was, viel me een brommend geluid op. Het leek wel alsof een kleine elektricitetscentrale aan het draaien was. Het bleek de mast te zijn, en de lijn die de giek omhoog houdt, die ontzettend aan het trillen waren, door de wind. Ik heb van alles geprobeerd om het te voorkomen en toen ik uiteindelijk de achterstag spanner een flink stuk losser heb gezet, werd het wel minder. Maar het was niet helemaal weg. Hoe kan ik dat voorkomen, want het lijkt me niet zo goed voor het materiaal, als de boel zo staat te trillen.
Net een zingende zaag
Wat bij mij goed werkt is de grootzeilval naar achteren leiden, deze een paar maal om de kraanlijn heen wikkelen, en vastzetten achterop de giek. Op deze manier heb je er geen last meer van. Succes, en veel plezier met deze nieuwe aanwinst!
Groet,
Teun.
Bewerkt door: Teun_Schroeder, 10 mei 2010 – 14:14
10 mei 2010 om 17:56 #804644Hoi Jurmic, Gefeliciteerd met je boot! Ik kan je verzekeren dat je snel aan je boot gewend bent! Wij hebben onze boot nu anderhalve week en het gaat nu al vertrouwd worden! Daarbij is het zo ontzettend leuk om je boot “uit te vinden”!
:yes: Groeten,
Tessa
10 mei 2010 om 18:46 #804645Hoi allemaal, Dank voor de reacties.
Tessa,
Jij ook gefeliciteerd en ja, het went snel en blijft leuk om het uit te dokteren (het is mooi speelgoed)
. Remko,
Dank voor de tips over de giek en achterstag spanning. Klinkt allemaal logisch (ik zocht de functie van de kraanlijn even te ver).
Teun,
Jij ook bedankt. Ik had die tip al van Menzo en had het zo al gedaan. En inderdaad, het blijkt te werken.
Vr.gr.,
Jurmic
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.