HOME › Forums › Onderhoud › Onderhoud en reparatie binnen en buiten, vragen en antwoorden › Dehler Duetta 94 – vochtmeting romp/onderwaterschip
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 maart 2011 om 21:20 #775099
Onze Duetta 94 (bouwjaar 1986) staat nu ruim 4 mnd op de kant (winterstalling, buiten). a. Hoe kan ik het beste een vochtmeting uit (laten) voeren?
b. Welke meetapparatuur is hiervoor benodigd?
c. Zijn er officiële meetprotocollen, hoe en op welke plaatsen voer je de meting uit?
Zijn er randvoorwaarden, bijv. alleen meten bij temperaturen tussen … en … Celcius, of bepaalde luchtvochtigheid?
d. Hoe moet ik de gegevens (bijv. “15%”) interpreteren?
13 maart 2011 om 08:46 #807231De meting zelf stelt niet zo heel veel voor. Bij mijn boot is de vochtigheid bij aankoop gemeten door een door mij ingehuurde HISWA erkende keurmeester, Meting is op verschillende plaatsen onder de waterlijn uitgevoerd: boeg, achterschip, roer. Met krabber antifouling weggekrabt en vervolgens sensor ertegen aan. Van omgevingscondities, meet protocollen, criteria etc weet ik het fijne niet± kijk eens op
. Luchtvochtigheid lijkt me niet direct van invloed: temperatuur zou zo maar van invloed kunnen zijn, maar het kan ook zijn dat het meetapparaat ervoor corrigeert.http://www.google.nl/search?hl=nl&rlz=1T4ADFA_nlNL400NL415&sa=X&ei=3YJ8Tc3yFc2dOouxmP4G&ved=0CCsQBSgA&q=polyester+vochtmeting&spell=1 ” class=”bbcode_url”> http://www.google.nl/search?hl=nl&rlz=1T4ADFA_nlNL400NL415&sa=X&ei=3YJ8Tc3yFc2dOouxmP4G&ved=0CCsQBSgA&q=polyester+vochtmeting&spell=1 Op sommige jachtwerven hebben ze de apparatuur wel.
MR
13 maart 2011 om 16:33 #807232Pinkwin, Je bent alleen geinteresseerd in vocht en dus niet in osmose? Er varen schepen rond met vele tientallen (honderden?) kilo’s water (vocht) in de romp. En toch hebben ze geen osmose. Kortom, als je op de kant staat en je hebt geen osmose, het laatste is héél duidelijk waarneembaar, waarom wil je het vochtgehalte meten? Een schip dat elke winter de wal opgaat en geen osmose heeft en het is ook nog een Dehler, wel ik denk, no problems!!
13 maart 2011 om 17:00 #807233Osmose is eigenlijk een probleem van de eerste polyester schepen. Daarnaast zijn er nog een aantal notoire osmose merken. Dehler hoort daar inderdaad niet bij. Geen blazen met zuurgeurende inhoud, dan varen met die hap, bak, schuit, praam of wat dies meer zij. MR
13 maart 2011 om 18:03 #807234Mijn interesse is niet zozeer het vochtgehalte, maar de conditie van het schip. Gisteren, tijdens het poetsen van de romp, kwam de discussie op gang over osmose in combinatie met vochtgehalte. De vraag kwam naar boven welk percentage goed/redelijk/slecht zou zijn.
Maar als ik de reacties zo lees moet ik eigenlijk een andere vraag stellen: “hoe voorkom ik osmose”?
13 maart 2011 om 20:47 #807235Pinkwin, dat heb je al gedaan! Je vaart een Dehler Osmose voorkom je niet. Als tijdens het lamineren niet zorgvuldig wordt gewerkt, kan in minuscule luchtkamertjes het verzuren doorgaan, wat in de loop der tijd de bekende blazen oplevert. Vandaar ook de zure lucht als je een blaas open krabt. Als de fabrikant degelijk werk heeft geleverd is de kans op osmose kleiner, daar heb je dus met een Dehler minder zorgen om.
Ik las laatst een Zweeds onderzoek rapport over osmose, en daarin werd opgemerkt dat er nog nooit een schip door osmose ia gezonken….
13 maart 2011 om 22:22 #807236AnoniemPinkwin wrote:
Maar als ik de reacties zo lees moet ik eigenlijk een andere vraag stellen: “hoe voorkom ik osmose”?Probleem kan bij oudere boten ontstaan doordat de kwaliteit van de gelcoatlaag achteruit gaat, heb ik begrepen. Gelcoat is so wie so nooit waterdicht. Je kunt de kans op osmose aanzienlijk verkleinen door in het najaar alle antifouling plus evt. primers te verwijderen tot op de gelcoat, goed naspoelen en de romp dan een aantal maanden laten drogen.
In het voorjaar onder de juiste weersomstandigheden evt. beschadigingen aan de gelcoat repareren en 6 lagen Gelshield erop rollen; dit maakt je romp vrijwel waterdicht.
13 maart 2011 om 22:31 #807237Met je Duetta van 1986 kun je niet meer over Osmose preventie spreken. Afhankelijk van de kwaliteit van de antiosmose behandeling (dikke laag Epoxy teer), die in 1986 door Dehler in uitgevoerd voor de eerste tewaterlating zal je polyester nu meer of minder vocht bevatten. Polyester in namelijk niet geheel waterdicht, epoxy wel. Dat heeft niet zo veel met osmose te maken.
Zoals al gezegd gaat het om de kwaliteit van de gebruikte hars en gelcoat in combinatie met een goede verwerking zonder luchtinsluitingen.
Iedere luchtinsluiting is vroeg of laat een potentiele kans op osmose.
Bij Dehler schepen behoort osmose tot de uitzonderingen. Oa. omdat Dehlers geheel met de handlay-up methode zijn gebouwd, en met gebruik van de goede kwaliteit harsen.
Een vochtmeting is in principe een weerstandmeting. 2 electroden op een vaste afstand van elkaar.
En je kunt op verschillende plaatsen gaan meten, wat ontbreekt is nog een referentie meting. (nulpunt) en een bepaling van welke weerstand (vochtigheid) is slecht beter of goed.
gr,
Deen.
14 maart 2011 om 08:46 #807238Op de laatste Dehler Clubdag in Utrecht heb ik uitgebreid gesproken met Henk van Slochteren over de osmose op het onderwaterschip van mijn Duetta. Ik heb het gehele onderwaterschip kaal gemaakt en nergens zitten kraters op de plekken van de blaasjes. Het blijkt dat het een zeer oppervlakkige osmose is, die net onder de antifouling in de oppervlakte van de gelcoat zit. Alle witte puntjes heb ik weg geschuurd en de hele gelcoat is weer glad. Nu gaan we er zes lagen VC Tar 2 epoxygrondverf/rompbeschermer opzetten en dan moet de boot weer klaar zijn voor een laag antifouling. 14 maart 2011 om 11:28 #807239Het osmose/vocht spook is altijd goed voor lange draadjes in een forum. Wat wij begrepen hebben is dat bij een vochtmeting van een polyester romp de verschillen tussen het boven- en onderwaterschip gemeten worden. In het keuringsrapport wordt dat dan vertaald naar goed, matig, slecht; de percentages ken ik niet. Ons onderwaterschip staat nu helemaal kaal en is afgelopen weekend geplamuurd, wij gaan er aanstaand weekend iig geen afsluitende lagen opsmeren maar 2 laagjes primocon met daarover 2 laagjes antifouling. In het geval van een niet nagelnieuwe romp zal er altijd een bepaalde hoeveelheid vocht in de romp zitten en zo kan dat in winter op de wal weer uitdampen als dat nodig is.
Maar ja, zoveel mensen zoveel wensen…
Groeten,
Johann
15 maart 2011 om 21:21 #807240Dank allen voor de reacties! Het is al duidelijker, maar nog niet helemaal, dus een nieuwe vraag:
– ons schip staat momenteel al 5 maand op de kant, op een bok.
Ik kan met mijn hand langs de hele romp wrijven, onder de waterlijn, van voor naar achter, zowel SB als BB. Voor mijn gevoel is de hele romp glad (krijg alleen vieze handen!).
Hoe weet ik nu of ons schip al dan niet osmose heeft?
Voor ons een belangrijke vraag, want over 2 weken gaat zij het water in (eindelijk!), en in principe overwinteren we om-en-om, dus pas in nov 2013 komt ze weer op de wal!
Hoe weet ik nu of ons schip al dan niet osmose heeft, of zie ik nu spoken zoals de Vliegende Hollander?
15 maart 2011 om 22:35 #807241Pinkwin wrote:……dus een nieuwe vraag:
– ons schip staat momenteel al 5 maand op de kant, op een bok.
Ik kan met mijn hand langs de hele romp wrijven, onder de waterlijn, van voor naar achter, zowel SB als BB. Voor mijn gevoel is de hele romp glad (krijg alleen vieze handen!).
Hoe weet ik nu of ons schip al dan niet osmose heeft?
Voor ons een belangrijke vraag, want over 2 weken gaat zij het water in (eindelijk!), en in principe overwinteren we om-en-om, dus pas in nov 2013 komt ze weer op de wal!
Hoe weet ik nu of ons schip al dan niet osmose heeft, of zie ik nu spoken zoals de Vliegende Hollander?
Google is je beste vriend…………[size=large]”hoe ziet polyester osmose er uit”[/size] Onderstaande flarden tekst met knippen en plakken even overgebracht:
Hoe herken je osmose?Wanneer men op het onderwaterschip blazen constateert is er vaak sprake van osmose.
Deze blazen variëren in grote van een speldenkop tot de afmeting van je hand.
Als er in de blaasjes vocht zit kun je door er aan te ruiken vaststellen of je werkelijk
met osmose te maken hebt, je ruikt dan namelijk een zurige lucht.
Bij osmose heb je drie verschillende vormen van blaasvorming, namelijk:
* Blaren in de gelcoatlaag of tussen twee gelcoatlagen.
* Blaren tussen gelcoat en de eerste laag laminaat (komt het meeste voor).
* Blaren in de laminaat lagen.
en…………….
Onderzoek naar OsmoseAls men blaasjes op de romp constateert, is het raadzaam die direct te laten onderzoeken.
Met een speciale vochtmeter verkrijgt men bij (puntje, puntje…) een indicatie over het vochtgehalte in het laminaat.
Om vast te stellen of het vocht zuur is, wordt een conisch gaatje geboord,
waarna de zuurgraad wordt gemeten.
De twijfel en lichte wanhoop spreekt uit je uiteindelijke vraag.
Zelf een juiste diagnose stellen vindt je schijnbaar lastig of niet betrouwbaar genoeg.
Alhoewel de totale afwezigheid van blaasvorming hoe klein of groot dan ook bij je schip ( zoals je schreef), toch een hele duidelijke aanwijzing is dat er (nog) geen enkele sprake is van osmose.
Oplossing om het zeker te weten: zoek een professional die het tegen betaling voor je uitzoekt.
gr.
Rob
16 maart 2011 om 09:26 #807242AnoniemAls ik het zo lees hoeven jullie je niet druk te maken over osmose in je romp. Jullie Dehlerromp is – zoals Deen al aangaf- gebouwd middels de handlay-up methode en die is erg veilig qua luchtinsluitingen (de grote boosdoener).
Gelcoat neemt vocht op en laat het door naar evt. luchtinsluitingen, waar het osmosemonster door allerlei chemische reacties geboren kan worden. Maar als de luchtinsluitingen er niet zijn gebeurt er theoretisch dus niets, al blijft de romp toch vochtig. Daarom vind ik vochtmetingen discutabel.
Wat helder leesvoer:
http://osmose.zeiljachten.digisail.nl/ -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.