HOME › Forums › Onderhoud › Onderhoud en reparatie binnen en buiten, vragen en antwoorden › Dek onder mastvoet doorgezakt
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
25 april 2011 om 09:36 #775244Anoniem
Afgesplitst van ander topicOmdat er al een recent topic bestaat over mastvoet reageer ik eerst maar even hier:
Ik heb een iets ander probleem dan hierboven beschreven, namelijk een “doorgezakt” bovendek onder de mastvoet. Er zitten geen (zichtbare) haarscheuren in de gelcoat.
Het lijkt er op dat er materiaal tussen de boven- en onderschaal van het dek heeft gezeten (tussen de mastvoet en de steunpaal dus), dat inmiddels is “verdwenen” (vermolmd hout??).
M.a.w: de alu plaat op het dek en de alu plaat onder dek rusten nu nagenoeg op elkaar.
Is iemand bekend met dit probleem of op zijn minst met deze constructie?
Het gaat om een Optima 850. Van de importeur nog geen reactie gehad op mijn mail (taal noch teken), die zal ik eerdaags ook eens bellen).
Alvast bedankt voor jullie reactie!
25 april 2011 om 21:02 #807546Hallo Berkhoff (voornaam?) Allereerst welkom bij de club. Met direct een leuk schip. Maar helaas denk ik ook direct een redelijk serieus probleem. Tussen de binnen en buitenschaal zit isolatiemateriaal. Bij jouw boot hoogst waarschijnlijk balsahout. Fantastisch materiaal: licht, sterk en uitermate goed isolerend. Maar ook één heel groot nadeel. Kan absoluut niet tegen vocht. Zoals je zelf al vermoedde “vermolmd” hout. Alles is te repareren, dit ook. Wil je dat goed doen dan zal een heel groot stuk uit het dek gezaagd moeten worden. Ik heb wel eens gezien een stuk van 50 bij 50 cm. Dan het kernmateriaal vervangen, en dan weer polyester op terug plaatsen. Een job voor professionals. Bij welke importeur heb je info gevraagd? Ik denk dat de importeur niet zo relevant is in deze. Een goede polyesterboer heb je meer aan!
27 april 2011 om 13:17 #807547AnoniemHet probleem is mij bekend van een Sprinta. De buitenschaal en de binnenschaal komen nog lang niet tegen elkaar want daar zit nog enkele centimeters tussen. Een definitieve oplossing is om de mast niet het dek te laten belasten maar direct te laten steunen op de kopplaat van de maststeun onderdeks. Dit doe je door RVS bussen om de bouten te maken van exact de juiste lengte tussen de mastvoet en de kopplaat op de maststeun. Wel is het nodig dat deze kopplaat goed op de maststeun gefixeerd word omdat deze er meestal los op ligt. Als je dek nog geen haarscheurtjes vertoont dan is dit afdoende en is de rigoreuse actie die Ger voorstelt wellicht niet nodig. Meestal zijn het juist die haarscheurtjes die het probleem veroorzaakt hebben doordat het daar ingewaterd heeft. 27 april 2011 om 15:19 #807548AnoniemHallo Ger en Arie, Dank voor jullie reacties! Ik ben zelf aan het onderzoeken of de optie zoals Arie die voorstelt werkbaar is.
Dat leek mij zelf ook een goede optie en aangezien ik heel dichtbij in mijn kennissenkring iemand ken die erg handig is met RVS, zal ik hem vragen of hij die bussen en de fixatie kan verzorgen.
De hele operatie met vervanging van (delen van) het dek leek de expert ook niet nodig, zorgvuldig vullen zou voldoende moeten zijn.
Ik zal proberen mijn vorderingen hier weer te geven.
Met nautische groet,
27 april 2011 om 22:26 #807549AnoniemAnnelies, dat topic is niet helemaal hetzelfde, maar geeft weer wat extra houvast bij mijn issue. Vooral de tekeningen zijn handig bij het uitleggen. Bedankt voor je aanwijzing! 28 april 2011 om 09:27 #807550(wie heeft nog meer een Optima 850) Volgens de (digitale) ledenlijst zijn er 3 Optima’s 850 en 2 Optima’s 830. Het verschil in de beide Optima’s is mij niet duidelijk.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.