HOME › Forums › Techniek › Motortechniek: alles wat met motoren van Dehlerschepen te maken heeft › Diesel/water afscheider
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
7 oktober 2008 om 15:18 #773968
Vandaag filters vervangen rond de motor. CAV Diesel voorfilter-waterafscheider: op het grensvlak van water en diesel stond (of moet ik zeggen hing) een ca. 10 mm hoge schimmelachtige wolk. De diesel er boven was schoon, het water eronder idem dito. Verder geen motorproblemen. Wie kan hier iets zinnings over zeggen? Is dit een bacterie 7 oktober 2008 om 17:17 #798696AnoniemWaarschijnlijk is dit de beruchte bacterie. Zo had ik in mijn fijnfilter een soort zwart snotachtig slijm zitten, waarschijnlijk ook bacterie. De bacterie schijnt op de grenslaag van water en diesel te gedijen. Ik heb, toen we twee weken geleden in Medemblik lagen, bij die olieboer aan de haven een flesje bacteriekiller gekocht, hiervan ca. 3ml in een 10 liter can gemixed en in de tank gegoten.
Ik heb het altijd wat een Jomandaverhaal gevonden maar ben nu toch ook overtuigd van het probleem. Volgens die olieboer zou het probleem in de toekomst alleen maar groter worden omdat ze steeds meer biodiesel gaan bijmengen. Hier schijnt de bacterie nog beter op te gedijen.
Het flesje ligt aan boord anders had ik wel even de naam van het product vermeld
Het is niet ondenkbaar dat er van alles groeit en bloeit in jouw tank (en in vele andere tanks).
7 oktober 2008 om 19:26 #798697Wat Hinde schrijft klopt als een bus Ger, Met pure diesel zul je geen last krijgen maar als er ook maar een beetje water in je systeem zit, is de kans op bacterie groei aanwezig. Als je al slijm in je filter hebt zou ik zeker de tank reinigen en met verse “snelwegdiesel” het gehele systeem goed spoelen, doorblazen en nogmaals spoelen, daarna alles nokvol zetten met winterdiesel + antibacteriemiddel. gr,
Deen.
7 oktober 2008 om 19:58 #798698Ger, Wat mij opvalt is dat je spreekt over een water en een diesellaag in je waterafscheider. Ik zie eigenlijk nooit water. Heb je niet erg veel water in je systeem?
MR
Bewerkt door: MikMak, 07 okt 2008 – 20:59
7 oktober 2008 om 20:49 #798699Ik heb de laatste 4 jaar zeg maar, na elk seizoen ca. 3-4 cm water staan onder in het glaasje. Het water heeft altijd in de tank gezeten, maar het zal toch een keer over moeten zijn? De voorgaande jaren was de overgang water-diesel wat smurrie-achtig. Dit jaar echt zoals boven beschreven. De afscheider doet z’n werk dus goed. Met m’n kachel heb ik ook nooit problemen. En daar stelt de aanzuigslang (2-3 mm?) helemaal niets voor. De dieseltank uitbouwen is geen doen. Bovendien is de tank een grote rechthoekige, maar erg platte doos. Ik zorg er dus al altijd voor dat de tank nooit onder een 1/4 komt te staan. En idd Deen ik blijf slepen met diesel van de Shell (of whatever) langs de weg! 7 oktober 2008 om 20:57 #798700Anoniemger.rossel wrote:En idd Deen ik blijf slepen met diesel van de Shell (of whatever) langs de weg!
Wat een armoei Ger, door jullie gesleep kunnen wij straks niet meer tanken
(doordenkertje)
Groet
Jaap
8 oktober 2008 om 12:40 #798701Anoniemger.rossel wrote:Ik heb de laatste 4 jaar zeg maar, na elk seizoen ca. 3-4 cm water staan onder in het glaasje. Het water heeft altijd in de tank gezeten, maar het zal toch een keer over moeten zijn?
H Ger, Misschien heb je hier iets aan?:
Waar zit bij jouw boot de ontluchter van de tank? Bij mij zat ‘ie aanvankelijk in het vrijboord vlak onder de stootlijst. Ik vertrouwde dat niet met mogelijk water inlaat naar de tank en heb dat naar de spiegel laten omleiden.
8 oktober 2008 om 15:22 #798702Hoi Peter, Zit bij mij bovendeks aan de zijkant, maar ga toch nog even checken voor de zekerheid.
8 oktober 2008 om 19:48 #798703AnoniemQuote:Het water heeft altijd in de tank gezeten, maar het zal toch een keer over moeten zijn?
Beste Ger, als er door condens en/of inwatering via de al gememoreerde ontluchter water blijft binnen komen (andere lekkage mogelijkheid?) is het dweilen met de kraan open, om maar eens een water term te gebruiken. Gelukkig drijft de brandstof op het water maar door het stampen/slingeren van onze schepen komt het water wel degelijk mee naar de motor ook al vaar je de tank nooit verder dan het laatste kwart leeg, goede inschatting dan komt er meer ellende mee als je de tank bijna of geheel leeg vaart. De kachel zal veelal gebruikt worden als je langs de kade/ voor anker ligt en krijgt dan minder of geen “geshakte”diesel voor zijn kiezen.
Hoe dan ook, lang leve je waterafscheider/ filter want alles wat daarna komt (pomp, verstuivers etc.) hebben zo’n hekel aan water. Zoek de oorzaak, koudebrug, lekkage of inwatering en pomp als dat opgelost is de hele boel leeg en reinig je tank voor het volgende seizoen.
Voor een ieder, de tank het beste toppie vol voor de winterslaap, dan krijgt condensvorming aan de binnenzijde van de tank geen kans.
9 oktober 2008 om 09:49 #798704AnoniemControleer de vuldop pakkingsring eens goed. Dit is meestal de oorzaak. Er kan ook vuil tussen de rubberring zitten waardoor er water naar binnen lekt. Rene
10 oktober 2008 om 22:48 #798705AnoniemGoede tip van René, het kan ook geen kwaad om bij een tankstation de oorzaak te zoeken. Je kan net de pech hebben dat je het laatste beetje (met relatief veel water) uit de ondergrondse tank krijgt. Ook daar wil wel eens een (bovengrondse) vuldop pakking lek zijn.
11 oktober 2008 om 10:44 #798706Wat zijn ervaringen van anderen met hoeveelheid water in waterafscheider? Niets, iets of een flinke laag water? MR
11 oktober 2008 om 10:53 #798707Ergens tussen niets en iets, te verwaarlozen.Tank is verleden winter schoongemaakt, dat scheelt ongetwijfeld. Ik tank bovendien altijd diesel van een pomp langs de weg, maar dan wel een met grote omzet en van een bekend merk. Menzo
wat we nu allemaal schrijven, heet dat na-dieselen?
11 oktober 2008 om 14:01 #798708AnoniemNet even naar de boot geweest om de zeilen er af te halen. Het spul heet Kathon FP-15 dieselolie desinfecteer. Het is van Hydro-service B.V. / Rohm and Haas.
Met 1 flesje kun je wel 100 liter behandelen.
11 oktober 2008 om 19:21 #798709Prijs per flesje Bas
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.