HOME › Forums › Techniek › Elektra en Electronica aan boord › elektrolyse bronzen schroef??
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 december 2010 om 13:17 #775012
Even een vraag, Murphy’s Law staat nu een week op de kant.
Bij het boven water komen constateer ik corrosie op de schroefbladen en de hals.
Nooit eerder gehad.Heb 2 jaar geleden een nwe lader gemonteerd met nwe bekabeling en sindsdien nooit geen uitslaande stoppen of aardlek meer gehad.
De laatste twee maanden in het water was het steeds raak met de aardlek aan boord of die op de steiger.E.e.a. heeft denk ik met elkaar te maken.
Sinds de problemen begonnen is het me opgevallen dat mijn buurman 24 uur per dag de walstroom kabel aangesloten heeft op de steiger(ook een 36 CWS).
Kan dit de oorzaak zijn van het probleem?(lekstroom buurman?) En zo ja wat te doen?
Iemand dit ook bij de hand gehad??
4 december 2010 om 14:09 #806485Hoi Rob, Lig je op zout water?De kans op invloeden van buitenaf is dan een stuk groter.
Bas
4 december 2010 om 18:05 #806486En stalen schepen (of schip) in de buurt? 7 december 2010 om 10:26 #806487Bedankt voor de reacties: Sorry voor het late reageren maar was eventjes weg.
Ik lig in Monnickendam dus niet op zout water en dit jaar helaas ook niet op zout geweest.
En ja er ligt een stalen tweemaster naast me, maar die heeft eigenlijk nooit een walstroom kabel uit.
We hebben in de familie 45 jaar een stalen motorjacht gehad en we hebben een soortgelijk verschijnsel met een buur wel is bij de hand gehad.
Maar zaten daarmee heel vaak op zee en dan worden de juiste anodes en de plaats van plaatsing (ook in het motorblok) erg belangrijk.
De haven gaat contact zoeken met mijn buurman om te kijken of daar iets aan de hand is.
“He lekker met het bootje bezig zijn terwijl iedereen alle kanten op glijdt op de weg!!!.”
Hoop het wel opgelost te hebben voor hij er weer in plonst.
Volgens de “geleerden” zou het een massaprobleem kunnen zijn bij de motor,maar lijkt me niet waarschijnlijk.
Wordt vervolgd !!!
7 december 2010 om 21:10 #806488Hoi Rob, Hoe zag je schroefasanode er uit toen de boot werdt drooggezet , als deze niets heeft gedaan is je schroef waarschijnlijk aangetast door een potentiaalverschil tussen schroef en RVS schroefas.
Groet Bas
10 december 2010 om 11:26 #806489Beste Bas , Dank voor de reactie.Heb de anode vier jaar geleden vervangen en is toch behoorlijk aangevreten.
Van het voorjaar heb ik de boot nog op de kant gehad voor een roerreparatie.Toen was er nog geen corrosie op de schroef te zien.Er is dus iets veranderd waardoor dit onstaat.Het enige wat ik me kan bedenken is dat de aardlek schakelaar er steeds uitvliegt aan boord de laatste 2 maanden of op de steiger.
Als ik walstroom op de betaalautomaat neem (andere groep??)gaat er geen automaat uit en is er geen probleem.Maar misschien is dat toeval.
Groeten
10 december 2010 om 22:30 #806490Als je aardlek schakelaar er steeds uitvliegt, betekend dit dat er een lekstroom loopt die groter is dan de waarde die op de aardlekschakelaar vermeld is. Dit is zo goed als zeker de reden van de corrosie. Als je een 230V boiler hebt, koppel deze dan af.
Dit geldt ook voor de autoradio met min aan massa (kiel).
De radio antenne.
De marifoon antenne.
De radar, als deze op de mast is gemonteerd.
etc.
gr,
Deen.
11 december 2010 om 21:53 #806491Afgelopen jaar was bij mij de boiler ook defect waardoor de aardlek er steeds uitging,hoogohmige weerstand meetbaar tussen fase en aarde.Marifoon,radio en radar hebben hier denk ik weinig invloed op.Wel kan een defecte walaansluiting of acculader een oorzaak zijn.Beginnen met meten bij de stekker welke je op de walstroom aansluit.LET OP , ook als de boiler uitstaat kan er nog steeds lekstroom via de boiler lopen daar deze (in ieder geval bij een Dehler 35) enkelpolig wordt geschakeld. Succes BAS
12 december 2010 om 22:08 #806492Hi Bas, Als de antenne op de mast is gemonterd, is de min van de marifoon ook verbonden met de kiel, een lekspanning, doet dan volgens mij hetzelfde als wat een lekspanning van de boiler doet.
Omdat de boiler enkelpolig is geschakeld, kun je dit testen door de stekker om te draaien. (bij mij aan boord zit de boiler met een randaarde stopcontact en een stekker aangesloten.
Wel toevallig dat ook mijn boiler element het afgelopen zomer heeft begeven, tenminste de aarlek springt er steeds uit. Ik ben dus op zoek naar een nieuw element. Weet jij waar die te kopen?
gr,
Deen.
13 december 2010 om 13:28 #806493Sorry Deen, De stekker omdraaien helpt niet daar in het element een overgangsweerstand is ontstaan tussen de spiraal en de behuizing.De lekstroom kan dus altijd richting aarde weg of de ene of de andere kant van het element aan de fase hangt.De aardlek wil aanvoer en afvoer hetzelfde zien (binnen een kleine marge).
De bedrading losnemen en met een Ohmmeter doormeten (of nog beter met een megger) is de enige manier om het element te testen.Ik dacht dat Technautic dealer was voor onze boilers.
Groet BAS
16 december 2010 om 10:31 #806494Beste Deen , Bedankt voor de reactie.Aan de boiler heb ik nog niet gedacht.Zal er is bij kruipen als het wat beter uit te houden is aan boord.
Hoe was het ook alweer? Meten is Weten?
Blijft wel vreemd dat ik met de betaalautomaat op de steiger geen probleem heb, maar goed.
16 december 2010 om 13:51 #806495Is het niet het meest eenvoudig om je scheepsnaam te veranderen? -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.