HOME › Forums › Alles over ‘de witte motor’, onze tuigage › Trim, adviezen, tips: vragen en antwoorden › ervaring met een masttopgenua voor een 36 cws ??
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 april 2011 om 18:05 #775145Anoniem
Wie heeft er ervaring met een masttopgenua voor een 36 cws. Volgens het bestaande zeilplan moet het kunnen. Gezien de ongestaagde masttop zijwaarts heb ik zo mijn twijfels en denk ik dat de ontwerper hier een foutje heeft gemaakt.
Sorry foutje, bericht heb ik verkeerd geplaatst.
18 april 2011 om 19:39 #807493De masttop genua gaat prima, De genaker bij een 35 CWS en CR gaat ook tot de masttop. Maar het blijven lichtweer zeilen, bij windje 4 gaat alles weer terug in de zak.
Vraag eens aan Ger, hij is (was) de SOLO gennaker specialist op de 35 CWS.
groeten,
Deen.
18 april 2011 om 22:12 #807494Solo wel, maar om me gelijk te bombarderen tot gennaker specialist is wel heel veel eer Deen :ups: Hoewel de boot 7/8e getuigd is, is er natuurlijk nog wel de achterstag aan de masttop. Maar ik heb nooit enige angst gehad dat de top van de mast er af zou vliegen. Ook de gennakerboom is sterk zat. Heb wel eens gehad dat bij een vlaag de giek door het water sleepte. En daar wordt je niet vrolijk van. Maar zoals bij alle zeilvoering: de zeilvoering moet aangepast worden aan de omstandigheden. Dus gennakeren met windkracht 6 moet je niet doen
19 april 2011 om 14:10 #807495Bft 6 begint al met 22 knopen ware wind en dat is ruime wind goed te doen. Zeker omdat de schijnbare wind minder wordt met een ruimere koers. Als kers op de taart kan je ook nog eens de mazzel hebben van 2 knoopjes stroom mee wat weer een halve Bft scheelt. Ee foutje maken met een opschieter of een Chinees maakt je echter wel zeer dienstbaar als het (de giek) je “overkomt”. Wij hebben een verjongde mast en ook geen probleem. Bij 10 knopen ware wind wordt het op een halve windse koers al aardig sleuren en gaat dat ding (code zero) weg. Hoe ruimer de koers hoe langer die blijft staan. En dan is de windkracht nog 1 ding maar de golven en de vlagen is weer een ander. Hoger wal, een stabiele 6 Bft en stroom mee met de wind ruim van achter is heel wat anders dan lager wal, kruis golven met dikke vlagen in een anders waaiende 4 Bft.
Een masstop genua zou ik dus zeker doen en ik voorzie geen enkel probleem. Elke grens die je de eerste keer hebt zal toch verlegd gaan worden. Is het niet bewust dan is het wel door het lot.
Gr Michel
19 april 2011 om 17:19 #807496AnoniemIk mag graag alles uit het schip halen wat er in zit en heb er ook zwaar over zitten twijfelen. Toch heb ik afgezien van een top gennaker. Zo ging ik een keer de schipping lane over en moest wat hoger opsturen en als je dan ziet wat er voor krachten op die top komen dan verbaast het je dat alles het houdt. Ga maar eens na wat de krachten zijn op het punt waar de stagen bij elkaar komen. Een top gennaker is ruim 100m2 zeil en de maat tot aan de verstaging is 80m2. Ik vond dat voldoende. Succes en laten we ze vooral heel houden. Bedenk dat als de top van je mast breekt je waarschijnlijk ook niet meer je grootzeil naar beneden krijgt. kortom paniek alom.
Jan
19 april 2011 om 20:59 #807497@ Brightside Yep … maar het hield het wel
Gr M
20 april 2011 om 16:02 #807498Het zeilplan van een (Dehler) jacht wordt gemaakt in overleg met de mastenmaker, zeilmaker en werf. Duizenden Dehlers hebben de werf verlaten. Ik maakte met geen enkele zorg op de 35cr (VDS) en ook nu niet met de 120 m2 top-gennaker op de 41DS-JV. Hijsen die hap. En als de giek door het water sleurt, dan wordt het tijd om de zaak binnen te halen (is me gelukkig maar één keer overkomen ) 20 april 2011 om 17:07 #807499AnoniemInderdaad het woord op tijd reven komt niet voor in het woordenboek van Ger, vorige eeuw kreeg mijn zoon nog de complete mast van een Optima 101 bijna op mijn hoofd, hoezo degelijk………. Jaap
20 april 2011 om 18:36 #807500Beste Jaap, Toen mijn vrouw dit las, kreeg ik als Optima 101 zeiler bijna een hartverzakking, hoezo diplomatiek…..
20 april 2011 om 19:39 #807501Ach jaap haalt de mastankers er weer bij, geheel off topic! Omhoog die slaapzak! 20 april 2011 om 20:23 #807502AnoniemWaarom mijn vraag? Ik heb mijn zeilenset uitgebreid met een Code O masttop gehesen( 65m2) omdat beneden 10 knopen wind de High aspect niet voldoende is om mee te komen tegenover schepen met een Genua. Vorige week bij 6 a 7 knopen wind de Code O gehesen en snel weer laten zakken. De zijwaartse uitslag van de mast in het ongestaagde bovengedeelte was niet verantwoord. Met de zeilmakers van De Vries/UK sails Makkum hebben wij van de winter het originele zeilenplan bestudeert en de afweging gemaakt dat het moest kunnen. Wederom de Code O gehesen en foto’s en een filmpje gemaakt van de masttop. Er werd geschrokken gereageerd door de zeilmakers en we zijn tot de conclussie gekomen dat het niet verantwoord is om op deze wijze te varen.
De maten zijn opnieuw ingemeten en er wordt gekeken of het technisch mogelijk is het zeil te vermaken tot 7/8
Jammer van het mooie zeil maar ik wil niet weten wat er gebeurd als de wind met een vlaag van 12 knopen invalt. De optie om diamantverstaging aan te brengen om op deze wijze de zijwaartse buiging te beperken zie ik niet zo zitten i.v.m. het kerstboomgehalte.
Groeten,
Tom Coufreur
Dehler 36 CWS
NED 5849
25 april 2011 om 09:26 #807503Klapt alleen de top weg of buigt de mast in haar geheel door? Anders gezegd, de top gaat naar lij maar gaat eronder ook een deel naar loef? Komt de mast in zijn geheel “krom” te staan is de vraag. Zo ja dan 10 tegen 1 dat je zeilt met te weinig voorspanning op de stagen. Hier zou ik eerst eens naar kijken voordat je het zeil laat vermaken. Hoe stijver / strakker het deel van de mast wat onder de voorstag zit des te stijver ook het deel boven de voorstag. Ik kan mij bijna niet voorstellen dat je het voor elkaar krijgt om over die beperkte lengte alleen de top zelf te buigen zonder de rest van de mast ook te buigen.
Kan je die foto’s / filpmjes niet even plaatsen?
Gr Michel
25 april 2011 om 20:10 #807504AnoniemHoi Michel De verstaging staat zo strak dat de deur naar voren alleen met geweld open en dicht gaat, dus daar ligt het niet aan. Het is daadwerkelijk het mastgedeelte boven het punt van het aangrijpingspunt van de verstaging. Het zit denk ik in het feit dat een gewone genua smal in de top smal is waardoor de krachten beperkt zijn m.a.w. het vermogen zit in het lagere gedeelte. Bij een Code O is de top al aardig uitgebouwd (kijk maar bij jezelf) waardoor er bovenin ook grote krachten onstaan.
Ik zal wat foto”s laten plaatsen,
Gr Tom
26 april 2011 om 13:17 #807505Tom zond het webteam enkele foto’s met verzoek deze hier te plaatsen: [img]https://www.dehlerclub.nl/images/codezero 036.JPG[/img] [img]https://www.dehlerclub.nl/images/codezero 039.JPG[/img] 26 april 2011 om 20:03 #807506Tom, het blijft natuurlijk jammer zoiets en ik lul maar in de ruimte van afstand maar ik kan niet met je meegaan op wat ik tot nu toe zie en lees. Ik neem op het oog zelf een S curve waar in je mast en niet alleen een buiging boven de voorstag. Vanaf het dek gaat je mast eerst ligt naar BB (naar rechts op de foto) om net onder de 2e zaling een buiging (het krom staande deel) naar SB in te zetten.
Ten tweede zou het juist kunnen betekenen als je deur klemt dat de spanning op je stagen teveel op de boot werkt en juist niet als voorspanning op je mast. Anders gezegd, verder aandraaien vervormt je boot meer dan dat je de spanning vergroot. Dit helpt je niet in de oplossing maar dit zou ik persoonlijk eerst uitgesloten willen hebben.
Op hoeveel % stagspanning vaar je?
Complimenten voor het zeil, heel fraai. Moest het toch even zeggen!
Gr Michel
AuteurBerichten- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
Inloggen DCN leden
Onze adverteerders
Op Koers
Heeft u kopij voor ons clubblad?
Altijd welkom; vul hier het
formulier in of per email graag naar de redactie.
Sluitingsdatum nummer nr.5-2023: 02/11/2023
Evenementen
- Er zijn geen aankomende evenementen.
Bezoekers teller
- 1292284Totaal leden logins:
- 22Leden logins vandaag:
- 596Leden logins deze maand:
- 0Leden op dit moment online: