HOME › Forums › Techniek › Motortechniek: alles wat met motoren van Dehlerschepen te maken heeft › Forse rookontwikkeling motorruimte D34 2GM20, Advies aub.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
18 april 2010 om 17:42 #774788
Heden een foutje gemaakt. Pruttel starten (ging overigens zeer moeilijk) zonder koelwater kraan te openen. Pieperdepiep, pruttel uit en naar binnen. Wist meteen wat het was. Deed het luik open en baf ……… echt een forse rookwolk vloog naar binnen. Luiken open en ventileren maar dus het was zo weg. Overigens geen rook in de bakskist of achterhut. Toen maar de durf gehad om de boel toch weer te starten en lopen als trein. Geen rook binnen en ook niet onder het motorluik. In de middag ook weer zo starten als een trein en geen rookje te zien.
Wie o wie weet wat dat geweest kan zijn. Waar moet die rook vandaan gekomen zijn? Als de pruttel eenmaal draait komt er normale rook uit de uitlaat, zowel qua hoeveelheid als wat kleur betreft. Koude start iets meer maar dat is na 5 min over.
Gr Michel
18 april 2010 om 18:13 #804434AnoniemHoi Michel, Tja, een foutje is zo gemaakt. Maar je moet wel even oog hebben voor de gevolgen. De rookontwikkeling is hoogstwaarschijnlijk veroorzaakt door een veel te heet geworden (lees: verbrande) uitlaatslang en/of kunststof waterlock. Deze slang/waterlock kan niet tegen grote hitte. En ongekoelde uitlaatgassen zijn zeer heet. Dus de slangen van het uitlaatspruitstuk verwijderen en de inwendige schade vaststellen. Misschien zal je ze zelfs moeten vervangen, maar dat zie je vanzelf (als de slang te heet is geweest, is de binnenzijde niet meer glad, maar vertoont deze blaasvorming. Succes ermee.
Groet, Chris
18 april 2010 om 18:41 #804435Dat dat al zo snel kan gebeuren. Wist ik echt niet. Zal morgen de slangen eens los maken en bezien of er wat van binnen te zien is.
Maar zoals je het nu beschrijft komt de rook door verbranden van materiaal door hitte en zijn het geen uitlaatgassen. Klopt dat?
Gr Michel
18 april 2010 om 19:25 #804436Ik heb ook wel eens zo´n rookwolk meegemaakt, maar dat had niets te maken met het koelwater. De motor had toen het poreuze luchtfilter ingeslikt en later weer uitgespuugd? Wellicht ook aardig omhet schuimrubbertje daar te inspecteren.
Hendrik
18 april 2010 om 21:16 #804437In een heel ver verleden hadden wij ook een schip (gelukkig niet het mijne) vol rook. Geloof het of niet, de motor was verkeerd-om gestart. Dus uitlaat zoog de lucht aan (maar deze was niet watergekoeld) en de uitlaatgassen kwamen uit het luchtfilter.
Dat zal het bij jou niet geweest zijn, maar ik vond dit destijds een uyterst merckwaerdigh avontuur.
Stoppen en opnieuw starten, geen vuiltje aan de lucht. Dat deed die motor vaker…..
19 april 2010 om 05:48 #804438Beste allemaal, Ik heb bij mijn D31 in het verleden het ook een keer gehad dat de motor ( Yamar 2GM 20 ) bij de eerste start na de winter verkeert om liep (geen koel water , veel rook in het motor kompartiment, zwart uitlaat filter, niet goed lopen)
In oude forum berichten moet nog de discusie staan welke toen gevoerd is over dit onderwerp.
Groet Hugo
19 april 2010 om 19:42 #804439AnoniemHoi dieselaars. Heb het dieselboekje er niet bij dus zomaar wat uit mijn hoofd.
Op de site staan meer adviezen.
Het is niet eenvoudig om zomaar een diagnose te stellen!
Verkeerd om lopen van een diesel motor lijkt me sterk. Of er moet een grote hoeveelheid dieselgas in de uitlaat zitten. ????dan zuigt de motor wellicht ook water uit het waterslot aan.
Als dit even duurt krijg je een heel ander probleem. Waterslag
De motor loopt op een zeer uitgekiende hoeveelheid diesel.
Teveel of te weinig diesel ligt aan de verstuivers en dan heb je er veel meer last van. Gaat niet zomaar over! Kunnen afgeperst worden, afgesteld op de juiste hoeveelheid diesel. Zijn ze beschadigd dan zijn ze aan vernieuwing toe ( is prijzig!)
Het lijkt mij meer een probleem van de kleppen, staan deze niet helemaal goed e.d. dan ploft er wel eens wat uit het luchtfilter.
Misschien heeft de motor al meer geploft maar merk je het niet zo in de afgesloten motorruimte.
Zijn de kleppen nog steeds goed gesteld?
Een flinke plof kan ook duiden op een lekke klep, dan druppelt er olie in de cilinder en dan heb je ook wel eens zo’n plof in het luchtfilter.
Bij wat langer stilstaan van de motor en je hebt weer zo’n plof, laat er dan maar eens door een specialist naar kijken.
Slecht starten kan ook een probleem zijn van een niet al te volle accu die krijgen de gloeispiralen niet goed op temperatuur en dan heb je ook de eerste slagen niet goed verbrande diesel. Ook met een plofje soms in het luchtfilter. Een goede opgeladen accu voorkomt dit probleem.
Wel oppassen met te lang doorstarten, met een niet aanslaande diesel, de waterpomp pompt wel water ( bij jou dan even niet ,Michel!) dit hoopt zich op in de uitlaat. Door de lopende motor wordt, door het uitlaatgas ,het water voortgestuwd naar buiten en koelt de uitlaat.
Start de motor niet, eerst het probleem met de diesel toevoer en of accu oplossen en dan weer starten
Bij lang starten heb je ook het gevaar van waterslag, het teveel aan water in de uitlaat kan via de uitlaatspruitstuk en de op en neer gaande kleppen de cilinderruimte in komen.
Water is weinig of niet samen te persen en het risico op gebarste zuigers,veren en kop zijn niet ondenkbaar. Motor is dan veelal afgeschreven.
Starten en de motor laten lopen met een afgesloten koelwaterkraan kom je heel snel bij datgene wat Chris schreef. Smeltend /rokend rubber !
De motor produceert een zeer heet gas, ik dacht meer als 1000 graden en door het water wordt dit snel gekoeld tot 70 graden, vandaar de speciale rubberen slang en verderop de plastic waterslot .
Kortom hou je motor goed in de gaten, je hebt ‘m bij nood situaties heel hard nodig.
Bewerkt door: eddyn, 19 apr 2010 – 21:48
19 april 2010 om 21:49 #804440Elk jaar onderhoud door de Yanmar boy hier in de buurt en die komt binnenkort weer. Elk jaar vaste prik. Heb hem al gemailed. Morgen ga ik naar de boot en zie hoe hij start en wat hij doet. Zal dit jaar aangeven of die extra alles na wil lopen. Mocht er iets uitgekomen zijn dan zet ik het hier natuurlijk direct op de site. Gr Michel
19 april 2010 om 22:02 #804441Hoi heren, Eddyn beschrijft een heleboel situaties die ik niet kan bevestigen, omdat ik niet zoveel ervaring heb met scheepsmotoren.
Dat heb ik wel met auto-, motor- en bromfietsmotoren en dan denk ik dat hij gelijk heeft met de gedacht dat verkeerd om starten onwaarschijnlijk lijkt. Mijn gedachte is dat de motor wordt gestart door de startmotor en die draait een vooraf vastgestelde richting uit. Dus, verkeerd om starten zou daarmee uitgesloten zijn. Ik weet dat we vroeger een mobylette brommertje bewust omgekeerd konden starten, maar dan moesten we die brommer acheruit aanduwen en dat was een tweetakt benzine motor. Dus, spoelpoorten en geen kleppen constructie.
Maar ja, zeg nooit, nooit…
Tja, wat zou ik zelf kunnen verzinnen? Bij een benzine motor heb ik wel vaker meegemaakt dat bij een moeilijke start er geen volledige verbranding heeft plaatsgevonden bij de arbeidsslag en dat er dan een knal plaatsvindt door de inlaatklep die de luchtfilter ook nog deels verbrandt. Of dit bij een diesel ook kan, weet ik even niet. Dat zou betekenen dat door de moeilijke start niet alle diesel verbrandt is tijdens de arbeidsslag en dat de verbranding nog doorgaat, tijdens de volgende inlaatslag.
Verder heb ik weleens gelezen dat je de motor niet met gesloten aanvoer moet laten draaien, omdat je dan de impeller verbrandt. Ik weet niet of dat met rook gepaard gaat?
Nou, nog succes met de speurtocht en ik hoor het graag, als je weet wat het is.
Vr.gr.,
Jurmic
20 april 2010 om 08:33 #804442De impeller kan zeker stuk maar eerder echt stuk dan verbranden. Kraan open of dicht er staat altijd wat water in het huis zal ik maar zeggen. Niet mee wegvaren maar even starten zonder koelwater is niet direct killing is mijn ervaring. Een ervaringsdeskundige dus We vervangen hem wel elk jaar dus we gaan het snel zien, hij moet er nog uit. Eens kijken hoe oud de start accu is, lijkt me wat moelijk starten betreft de eerst waarschijnlijke optie. Die rook komen we ook wel uit. Kom erop terug.
Gr Michel
20 april 2010 om 08:55 #804443AnoniemHoi Michel. Heb het ook gehad en wel op een heel bijzonder moment. Ik had in de winter mijn boot gekocht zonder dat ik de motor gehoord had. Na het te water gaan startte de vorige eigenaar de motor met het resultaat wat jij beschrijft. Nou je begrijpt daar was ik niet blij mee! Nou is hij een echte dehlerkenner (want hij heeft er een stuk of 10 in de verhuur) en hij overtuigde mij dat het niets betekende en dat het door te lang starten kwam waardoor er teveel onverbrande diesel “plofte”en zich een weg door het luchtfilter baande de motorruimte en de bakskist in. Hoe dat technisch kan weet ik niet maar hij gaf een half jaar volledige garantie op de motor en dat stelde mij gerust. Een paar jaar later heb ik het zelf ook nog een keer gehad en het heeft nooit tot enige schade geleid. Ook is een keer het luchtfilter naar binnen gezogen maar dat geeft alleen een donkerbruine rook uit de uitlaat en dat ziet er heel anders uit. Kortom, niets aan de hand!
26 april 2010 om 19:39 #804444De Yanmar boy heeft nog geen beurt gegeven maar stelt me gerust dat bij een slecht startende pruttel (of teveel brandstof) dit geen uitzondering is. Komt niet vaak voor dat niet maar niets om je zorgen over te maken. De accubank zal wel aan vervanging toe zijn. Als de boel een nacht op de walstroom heeft gestaan of warm is gedraaid gaat het goed maar anders is het niet veel. Gelukkig komt ie over 3 weken dan gaan we met een gerust hard naar Engeland. Gr Michel
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.