HOME › Forums › Clubhuisgesprekken, algemeen › Over zeilsport, de club en Dehlerschepen › Forse verhoging premie bootverzekering
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 januari 2010 om 15:15 #774655
Ik heb een bootverzekering bij ANWB/Unigarant en onlangs de nieuwe polis ontvangen voor 2010. Bij vergelijking van de rekening met 2009 constateer ik een prijsverhoging van de nettopremie incl ass.belasting van ongeveer 24%. Dit wordt veroorzaakt door een algemene verhoging op de basispremie van +/- 10% maar mn. het percentage toeslag voor het vaargebied (Europese Zeeén) wordt maar liefst van 15% naar 30% verhoogd resultaat kosten verhoging van 118%. De toeslag gaat van €143,- naar €310,-. Dit gebeurt zomaar zonder goede/transparante communicatie door de ANWB (hoezo belangenbehartiger voor leden en watersporter 👿 ). Ze geven in wat vage bewoordingen aan dat de premie is gewijzigd en dat die is verhoogd meer rekeninghoudend met de risicogevoeligheid van het vaargebied en de ligplaats. Resultaat dus bijna een kwart hogere kosten voor de verzekering van de boot. Een telefoontje naar de ANWB levert alleen de mededeling op dat de verzekeraar Unigarant heeft besloten tot deze prijverhoging en dat je natuurlijk altijd de verzekering kunt opzeggen. Ik overweeg eerlijk gezegd sterk verzekering, Anwb lidmaatschap en Abonnement Waterkampioen op te zeggen.😡 Ik ben benieuwd naar ervaringen van medeleden mbt. bovenstaande bij dezelfde en andere verzekeringen is hier ook sprake van zo’n forse prijsverhoging.
🙄 Met groet,
Gerrit Liebregts
8 januari 2010 om 17:16 #803275Hallo naamgenoot, ANWB is simpelweg de verzekeringsagent. Ik ben ook bij Unigarant alleen via Meeus. De laatste is dus de verzekeringsagent. Betaal al sinds 2004 hetzelfde bedrag. In april 2009 is de verzekering weer voor 5 jaar verlengd, hetgeen volgens mij betekent dat de komende 5 jaar de premie niet verhoogd mag worden. Althans dat denk ik. Maar sinds 2 jaar weten we ook dat niet alleen de banken zich crimineel gedragen maar ook verzekeraars zoals Aegon, Centraal Beheer en noem ze allemaal maar op. Misschien is het toch goed via deze site een inventarisatie te houden van premies. En dan gaat het primair om: hoogte verzekerd bedrag, hoogte eigen risico, hoogte no-claim % – All risk of alleen WA, verzekerd gebied, totale premie incl. ass.premie/btw.
Okay ik doe dan maar de aftrap:
Respectievelijk: 180.000 – 150 – 40% – All Risk – Alle Europese Wateren – 828,41
Voor mijn auto ben ik meer kwijt
8 januari 2010 om 21:21 #803276Ook mijn boot is via Meeus bij Unigarant verzekert. Afgelopen zomer kreeg ik nieuwe voorwaarden toegestuurd, en een nieuwe polis. Ik heb direct gebeld met Unigarant.
Vanwege het grote vaargebied kreeg ik ook een forse (30%, dit was 10%) prijsverhoging. Ik was het daar niet mee eens, en heb toen met Unigarant afgesproken Alleen gratis 5 mijl uit de kust mee te verzekeren.
Daar wij om het jaar een zeereis maken kan ik nu voor die reis bellen met Unigarant en alleen voor die reis voor € 50,00 dekking voor het groot vierkant krijgen.
Andere punten die aangepast zijn:
Schade door bevriezing is alleen gedekt als aantoonbaar via een factuur de boot winterklaar is gemaakt. (die is dan nl. aansprakelijk te stellen).
Leeftijdstoeslag van 30%. Mijn “second Love” is van 1994!!!
In het verleden had ik Janny van der Horst Dehler club korting, nu niet meer, maar op mijn verzoek heb ik die weer gekregen. Op de nieuwe polis is dat een voordeel van € 198,00
Door de polis voor 5 jaar af te sluiten kreeg ik uiteindelijk no € 30,00 korting per jaar.
Dan ook nog maximale no-claim korting.
En als laatste een eigen risico korting van 37,00
Mijn voorwaarden hebben code WSP UGC.
646,00-/-37,50+182,55-/-197,76-/-29,66-/-225,45=338,18 jaarpremie.
incl. rubberboot en motor.
Dus uiteindelijk heb ik besloten om met deze aanpassing van de polis bij Unigarant te blijven.
Ik heb gesproken met Marjan Kiers Buro Watersport van Unigarant.
Succes,
Deen,
D 35 CWS
Second Love
9 januari 2010 om 14:46 #803277Hallo Ger en Deen, Bedankt voor jullie reactie, ja Ger boeven zijn het zeker maar dat wisten we natuurlijk voor de crisis ook al.
Ze verhogen simpelweg de Bruto premie( incl toeslag vaartuig en opslag dekkingsgebied) van €1093,- naar €1344,- met als reden toegenomen schadelast. Ook het eigen risico hebben ze verhoogd van 150,- naar 500,-. Ze hebben notabene aan mij in 15 jaar nog nooit een schade hoeven uit te betalen . Voor de inventarisatie betekent dit dat ik nu het volgende betaal: (hoogte verzekerd bedrag, eigen risico, no claim, All risc, verzekerd gebied,) 104.000 – 500 – 40% – Europese zeeen – €824,-. als ik eea. vergelijk met het verzekerd bedrag van jou DS Ger zit ik toch aardig hoog. Met jou opgave alle Europese wateren als dekkingsgebied neem ik aan dat dat ook Europese zeeen(groot vierkant) betreft en niet de 5 of 10 mijls zone. Trouwens mogelijk dat het gegeven dat jullie verzekering voor een vijfjaarsperiode loopt natuurlijk ook reden kan zijn dat jullie nog niet met deze algemene premie aanpassing zijn geconfronteerd. maar wie wel dan, ik toch zeker niet alleen . Deen praten helpt soms in deze en ingeval mijn telefoontje met de ANWB is duidelijk dat degene die ik daar heb gesproken inderdaad alleen maar als tussenpersoon optreedt. Ik zal maandag nog eens met Unigarant (Marjan Kiers) bellen om te vragen waar ze mee bezig zijn.
Dus wordt vervolgd.
9 januari 2010 om 14:54 #803278Ook mijn oude Duetta was oorspronkelijk via Janny v.d. Horst verzekerd. Inmiddels is de polis overgeplaatst naar Meeus en is mijn Dehler Club verzekering bij Avero Achmea ondergebracht. Met een prijsverhoging heb ik de laatste jaren nog niet te maken gehad. Mocht dit per 1 april 2010 gebeuren, dan zal ik dit zeker melden. 9 januari 2010 om 17:21 #803279Toevoeging. Toen ik mijn 35 afmeldde en de 41ds aanmeldde in april 2004 had ik ook gebakkelei met Meeus. Ze waren “per ongeluk” de DCN-korting vergeten, die is maar liefst 25%!! Toeslag dekkingsgebied was 25%. Korting looptijd 5 jaar was 5%, maar voor een boot van nog geen 7 jaar oud werd toch al een 15% toeslag i.v.m. “ouderdom” gerekend. Enfin ze rekenen maar raak. Uit-onderhandelen is mijn advies. Net als bij hypotheekrentes bij de banken. Die zijn ook net zo hard als het fondant-ijs van de singel aan de overkant
😆 Niet alleen de banken, maar ook verzekeraars hebben “cash”-geld nodig i.v.m. wanbeleid en crimineel hoge bonussen, dus ze laten iemand niet zo snel vertrekken naar de concurrent-crimineel. Dat geldt overigens ook voor de autoverzekeringen, en noem maar op.9 januari 2010 om 20:08 #803280AnoniemBeste Medeclubleden, Als
onafhankelijk verzekeringsmakelaar(tussenpersoon) in België, met een kantoor in Antwerpen en Gent, ben ik verbaasd omtent bovenvermelde prijsverhogingen. Inderdaad, tendens op de markt is zeker geen prijsverhoging. Momenteel zijn wij, Insura, met een aantal verzekeringsmaatschappijen in Nederland, Duitsland en Frankrijk, speciale tarief- en polisvoorwaarden aan het onderhandelen die vanaf 01/03/2010 van toepassing zullen zijn.
Zowel boten in Nederland, Frankrijk, Duitsland en België kunnen bij ons terrecht.
Ik ben bereidt om een inspanning te doen op onze commissie als tussenpersoon voor DCN-Leden.
Als eigenaar van een Dehler 38, Impression, met thuishaven Bruinisse (NL) heb ik de dehlervirus te pakken gekregen.
Indien jullie de komende maanden een offerte of vergelijkende studie wensen, stuur mij dan gerust een mailtje naar
thierry.eeman@insura.be .Met vriendelijke groeten.
Thierry Eeman
10 januari 2010 om 11:21 #803281Thierry, fijn te lezen dat je mijn verbazing over de premieverhoging deelt, maar ik denk dat een van de doelstellingen van de DCN in beginsel is dat onze boten goed/veilig binnenlopen. Maar als je voor de club als collectief iets in de bootverzekering zou kunnen/willen betekenen zou ik mij kunnen voorstellen dat op basis van de info die is/wordt verstrekt dmv. dit forum je misschien vanuit jou profesionaliteit eens zou kunnen kijken wat dit dan zou kunnen zijn. Misschien dat er voldoende leden zijn die interresse hebben om eens met je na te denken over een (collectief) verzekeringspakket voor de boot. Hier moet gezien de omvang van de DCN toch iets mee te doen ziijn. Verbaast mij overigens dat dit er nog niet is ! Of is die mogelijkheid er wel maar ken ik hem niet, wie kan hier wat over zeggen Met groet,
10 januari 2010 om 11:49 #803282Overigens Ger als ik kijk naar jou status en als bestuurslid binnen de DCN neem ik aan dat jij hier wel wat meer over bovenstaande kan zeggen. Je hebt het hierboven ook al over 25% DCN korting via Meeuws. Is er wel een collectiviteitsregeling ergens afgesloten of is het echt zelf uitonderhandelen. Onderhandelen met de kracht van een club als de DCN achter je, het lijkt mij dat dit toch tot het beste resultaat zou moeten kunnen leiden. Overigens meen ik mij te herrinneren dat begin vorig jaar er al iemand (was dit ene Michael of zo??)met een soort van inventarisatie bezig was inzake bootverzekeringen, en heeft dit toen nog ergens toe geleid ?? Misschien kunnen ook ander bestuurs- commissieleden hier wat meer over zeggen. Groet,
10 januari 2010 om 13:49 #803283Quote:Ook mijn oude Duetta was oorspronkelijk via Janny v.d. Horst verzekerd. Inmiddels is de polis overgeplaatst naar Meeus en is mijn Dehler Club verzekering bij Avero Achmea ondergebracht.
Quote:
Hallo Rolf, wat bedoel je met de door jou hierboven genoemde Dehlerclub verzekering. Is dit een verzekering die je via de DCN hebt afgesloten??
Of bedoel je hier toch gewoon een persoonlijke (één op één )afgesloten bootverzekering mee.
Overigens is de quote mi. niet helemaal goed gegaan
Groet
10 januari 2010 om 16:27 #803284Allen, Even voor de goede orde. De DCN is geen belangenvereniging dus zal zich niet in laten met het afsluiten van collectieve verzekeringen. Hoe zit (zat) het dan wel? Janny van der Horst had een verzekeringskantoor en ze was een Dehlerzeiler. En wel van een Dehler-38 de “Borras”. En daar stond ze haar mannetje mee, vele wedstrijden mee gewonnen en ook de double-handed naar Portugal een jaar of 10 geleden. Wel het was heel simpel, als je als Dehler Clublid bij Janny een verzekering afsloot, dan kreeg je 25% korting op de premie. Op die manier zijn vele tientallen (honderden??) DCN-ers verzekerd geweest bij Janny. Later heeft ze haar boot verkocht (voor een Grand Soleil-45) en haar verzekeringskantoor verkocht aan Meeus. Alle verzekeringen zijn dus automatisch ondergebracht bij Meeus. Meeus is ook geen verzekeraar, maar een gewoon (nou ja, wel heel erg groot) verzekeringskantoor, net zoals de ANWB nada te maken heeft met Unigarant. Wij hebben als vereniging ook onze bestuurs aansprakelijkheidsverzekering bij Meeus ondergebracht, en Meeus plaatst dus ook weer een advertentie in ons mooie clubblad. En zo komt splinter door de winter. Bij het afsluiten van een verzekering via Meeus dus uitdrukkelijk vermelden dat je een DCN-lid bent!!
Overigens wie die 25% voor zijn rekening nam, Janny (Meeus) of de verzekeringsmij. weet ik natuurlijk niet.
10 januari 2010 om 18:26 #803285Kijk Ger dat is klare taal, daar kan ik iets mee, waren alle polisvoorwaarden maar zo helder. Ik begrijp natuurlijk best dat de DCN geen belangenvereniging is en daardoor ook geen partij kan en moet zijn in het afsluiten van collectieve verzekeringen. Ik kan mij echter wel voorstellen dat wat jij hierboven schetst ook voor alle leden van de post Janny periode interresant kan zijn, als je verhaal hierboven net zo inspirerend op verzekeringsmakelaars werkt, als dat het op mij doet
. Ik zie in je verhaal over Janny veel overeenkomsten met het bericht van Thierry hierboven. Ik hoop alleen dat hij niet eerst de double handed naar Portugal hoeft te winnen 😆 . Overigens valt de reactie van andere leden mij wat tegen op de site, zal wel komen doordat ze net als ik pas in actie komen als de portemonee pas echt wordt geraakt(bij verlenging van de polis). Ik zal proberen je heldere verhaal in mijn voordeel om te zetten :klatsch: .
Met groet,
10 januari 2010 om 20:04 #803286AnoniemBeste Gerrit, beste Ger en beste Allen, Ik ben uiteraard met ons kantoor bereid om een soort “Vleet” akkoord te maken met en voor de DCN Club.
De praktische modaliteiten en eventuele sponsoring van Insura kunnen wij misschien met een aantal directieleden van DCN afzonderlijk bespreken. Wie dien ik hiervoor best te contacteren ?
Hiervoor geef ik jullie mijn beroeps-email adres :
thierry.eeman@insura.be Uiteraard zouden wij een aantal polisvoorwaarden moeten kunnen vergelijken, oa. tarief.
Wij hebben wel voldoende ervaring in verzekeren en zeilen. Zelf zeil ik sinds ik 3 maanden oud ben, op alle mogelijke schepen (voorheen het meest op Hallberg Rassy). Denemarken, Zweden en Noorwegen hebben nog weinig geheimen voor mij. Ik bezit ook alle mogelijk belgische diploma’s.
Nederland is ons thuisland, voorheen Kortgene en sinds 1 jaar Bruinisse.
Ik ben sinds 1992 actief in de verzekeringssector.
Gezien mijn leeftijd, zijn wij niet onmiddellijk van plan onze kantoren te verkopen.
Prettige avond.
Thierry Eeman
10 januari 2010 om 20:31 #803287Anoniemnet zoals de ANWB nada te maken heeft met Unigarant Ger,
De ANWB is 100 % eigenaar van Unigarant (staat ook op de website van de anwb). Altijd handig om te weten als Unigarant als beste verzekering bij de Anwb uit de bus komt.
Groet,
klaas
10 januari 2010 om 21:26 #803288Hallo Klaas, Als dat zo is, dan zou dat de wereld op z’n kop zijn. De ANWB zou toch primair belangenbehartiger van de consument moeten zijn. Ja, geen wonder als de slager zijn eigen vlees keurt, zijn eigen karbonaatje de beste van het land is
😆 -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.