HOME › Forums › Onderhoud › Onderhoud en reparatie binnen en buiten, vragen en antwoorden › foto’s reparatie mastvoet/dek
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
20 april 2010 om 19:36 #774793Anoniem
volg hier met foto’s verder de reparatie van de mastvoet/dek van Aphrodite, Delanta 80 ak. Op het forum is verder geen reactie gekomen op mijn post.http://picasaweb.google.com/lekkerzeilen/DehlerDelanta80Ak# ” class=”bbcode_url”> http://picasaweb.google.com/lekkerzeilen/DehlerDelanta80Ak# [img]http://lh4.ggpht.com/_fMa0n53SUcc/S7uHw8XxRcI/AAAAAAAAAe0/3O5zRpooMWo/s576/mastplaat%20delanta.jpg [/img] Groet Harry
20 april 2010 om 21:18 #804468Beste Harry, Petje af hoor, dat je dit aandurft en toch maar even aanpakt!
Als ik met zoiets geconfronteerd zou worden aan mijn boot, zou mijn hart toch echt heel ver weg in mijn schoenen zakken.
Maar goed, met de juiste materialen en gereedschappen kom je een heel eind!
Denk niet dat er veel leden zijn, die je voor gegaan zijn met een soortgelijke klus.
Als ik het me heel goed herinner, heeft ons mede lid Arie Wassink vroeger ook een soortgelijke reparatie aan een mastvoet gehad en ook zelf uitgevoerd. Wellicht reageert hij nog even op jouw klus!
Laat je door het uitblijven van reacties op het forum niet ontmoedigen! En hou ons via foto’s en beschrijvingen “graag” op de hoogte van je vorderingen en het resultaat!
Vroeg of laat doe je een mede lid er een enorm plezier mee!!
Rob
21 april 2010 om 08:38 #804469AnoniemHallo Harry Ik heb ook inwatering gehad bij de mastvoet maar dat was op een Sprinta. Ik heb het hout niet vervangen maar er voor gezorgd dat het dek niet meer belast werd.
De belangrijkste reden dat dit soort lekkages onstaan is dat de mastvoet niet doorverbonden is met de maststeun onderdeks, maar op het dek drukt.
En dat de mastvoet niet precies boven de kopplaat van de maststeun staat waardoor de mastvoet kan gaan kantelen bij hoge belastingen.
De kopplaat van de maststeun is n.l. niet op de massteun gelast maar is een losse plaat.
Daarom een paar tips:
Maak de kopplaat op/aan de maststeun (binnen in de kajuit) vast
Plaats tussen deze kopplaat onderdeks en de mastvoet bovendeks 4 bussen
Door de sandwich constructie van dek-hout-binnenschaal heen.
De bouten van de mastvoet gaan daar doordoorheen, dus die bepalen de binnenmaat van de bussen.
Zodat de mastvoet niet het dek belast, maar de krachten afgevoerd worden naar de maststeun.
Als je deze bussen er goed met epoxyhars in maakt is er ook geen kans meer op inwateren van de sandwich constructie .
Want daardoor zijn de problemen meestal ontstaan.
Ik heb toen ook tekeningen gemaakt van de nieuwe tafel met draaibare bevestiging aan de maststeun.
Ook van de maststeun+kopplaat en bussen enz.
Als er nog iemand belangstelling voor heeft dan hoor ik het wel.
Het was natuurlijk voor een Sprinta 70, maar de princiepes zijn het zelfde.
21 april 2010 om 12:57 #804470Troost voor de Delanta 76 eigenaren, zie hieronder de mail van meneer mijn broer (Delanta76, 1974) Bij ons schip kan dat niet. De mast staat tussen alu wangen die als een 3D U met de platte voet op het (dichte) dek geschroefd is (mast leunt eigenlijk op de mastbout die door de wangen gestoken is).
Maar heldhaftig blijft het.
P
21 april 2010 om 15:35 #804471AnoniemMenzo dat is bij de sprinta ook zo maar die platte U drukt wel op het dek en niet rechtstreeks via de maststeun op de kiel dus daar kan het probleem onstaan. 22 april 2010 om 18:25 #804472AnoniemHeren, dank voor jullie motiverende woorden. Nog even en het is in orde, zaterdag helemaal glad maken met verdikte epoxy en dan zondag of maandag met poly urethaan lak aflakken. Arie, Ik snap niet helemaal hoe de uitvoering van jou voorstel moet zijn. Naar mijn idee is het lastig om de mastvoet aan de alu onderplaat aan de binnenzijde te verbinden omdat ze niet loodrecht onder elkaar staan.
De bussen vind ik een zeer goed plan, ik wist al niet goed hoe ik de bout doorvoer water dicht zou moeten krijgen. Als ik het goed begrijp boor ik gaten van bv 10 mm waar de bus van 10 mm ingelijmd word en de bout ( bv 8 mm) door gaat. Klopt dat?
Misschien heb je idd een schetsje hiervan?
En Menzo heb je een foto van wat je bedoelt?
Allen alvast bedankt
wordt vervolgd.
Harry
23 april 2010 om 07:55 #804473AnoniemHi Harry Het is inderdaad niet gemakkelijk uit te leggen, maar van die bussen heb je goed begrepen.
De bedoeling is dat die bussen in de kajuit OP de alu onderplaat staan en de mastvoet aan de bovenkant OP deze bussen staat. Dus geen vaste verbinding van de mastvoet aan de alu onderplaat.
Ik neem aan dat de bouten nu ook door de alu onderplaat gaan dus daarmee fixeer je de hele zaak. Natuurlijk hoeven de bussen niet boven het dek uit te steken maar de mastvoet moet er wel contact mee maken.
Op die manier brengen de bussen de krachten over op de maststeun en niet op het dek. Ik had tussen mastvoet en dek een dunne rubber pakking gemaakt van een stuk oude binnenband waardoor het geheel waterdicht was.
Wel kwam er in het begin wat water langs de bouten door de bussen heen naar binnen maar dat heb ik opgelost met rubberen ringen tussen bouten en mastvoet.
Ik zal eens kijken hoe ik dat schetsje bij dit item krijg. (gelukt, zie hieronder )
23 april 2010 om 14:20 #804474AnoniemEen plaatje zegt meer dan 100 woorden. Hulde Arie, erg duidelijk. En mooi uitgedacht. 25 april 2010 om 19:44 #804475AnoniemArie, duidelijk. Ik ga dat komende winter aanpassen, je zult begrijpen dat ik nu wil zeilen. Ik denk toch te gaan monteren op de oude manier en in de winterstalling jouw plan ga uitvoeren. Ik ga er nu voor zorgen dat er een goede rubberen afdichting tussen onderkant voet en dek komt en de geboorde gaten eerste inspuit met ????sikaflex??? en dan de bouten doorvoer.
Nog een laatste onduidelijkheid mijnerzijds; de bussen rusten op de aluplaat, de bouten steken toch door de aluplaat en dan de moeren aan onderzijde van de plaat vastdraaien? toch?
Bedankt voor de reactie Arie.
26 april 2010 om 09:02 #804476AnoniemKlopt helemaal Harry, Ik ben toen nog een stukje verder gegaan en heb de alu plaat en de maststeun (buis) door RVS vervangen omdat de alu buis denk ik moeilijker last.
Voor mij heb je gelijk dat je eerst gaat zeilen! Het is er gelukkig weer tijd voor.
27 april 2011 om 22:24 #804477AnoniemDe situatie op mijn Optima 850 lijkt hier wel op, zij het dat er (nog) geen sprake is van lekkage, maar de binnen- en buitenschaal rusten wel nagenoeg op elkaar. De constructie met de bussen er tussen zal voor mij ook werken.
Bedankt voor de duidelijke uitleg hier. Zo heeft het forum echt meerwaarde!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.