HOME › Forums › Onderhoud › Onderhoud en reparatie binnen en buiten, vragen en antwoorden › Geleiderol asjes los krijgen
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 mei 2011 om 20:48 #775254
Hallo, Ben momenteel bezig om de geleideblokken (onderdeks) van een 36 CWS zuiver te maken en weer optimaal gangbaar te maken!
Stuit op het probleem dat ik er twee niet los kan krijgen; al verschillende dagen ingespoten met IMAL ( ik maak alles los ) , cola gebruikt ……maar niet los te krijgen. Het zijn as-bouten 8mm et zeskante kop , maar deze zijn wel heel erg dun ( die kop! ) , bovendien kun je ook slecht bij. Begin nu te merken dat het zeskant “rond”begint te worden ,dus……
Wie heeft een gouden tip om het probleem te klaren ??
Otto Wolfert
Espérance D 36 CWS.
3 mei 2011 om 12:18 #807612Hallo Otto, Ik heb niet de gouden tip om de boutjes los te krijgen. Wel zag ik toen ik de deksels voor en achter voor het eerst losmaakte dat er een aantal vervangen waren door grotere zeskant bouten. Dit is wellicht ook voor jou handig om te doen als ze er toch uit zijn, je hebt in ieder geval meer grip dan.
Je zegt in je bericht dat je de geleideblokken weer optimaal gangbaar wil maken. Mijn vraag is: hoe? We varen dit seizoen voor het eerst met een D36 CWS en ik weet vrijwel zeker dat geen van de blokjes onderdeks meer meerdraait. De lijnen glijden er min of meer langs en de lier trekt alles er wel doorheen. Best wel jammer eigenlijk en soms ook lastig.
Ik heel erg benieuwd of er iemand is die een werkende oplossing voor dit probleem heeft gevonden.
Succes met de klus,
Johann
3 mei 2011 om 20:44 #807613Hallo Otto, Volgens mij is IMAL vergelijkbaar met WD40, dus dat zou moeten werken.
Vooral als het al enkele dagen ingespoten is.
Als het dan nog niet los komt, is er misschien iets anders aan de hand:
Je schrijft dat je er 2 niet los kunt krijgen – de andere wel?
Zijn de bewuste 2 misschien vervangen door andersom-draaiende bouten (kan het me nauwelijks voorstellen, maar je moet niets uitsluiten).
Succes, Hans
3 mei 2011 om 21:35 #807614Het oude en bekende probleem met het CWS-systeem. Hier is al meer over geschreven. Gebruik de zoekfunctie maar eens. Ikzelf heb een vastzittende bout eens losgekregen met behulp van een centerpons en een hamer. Eerst flink inspuiten met Imal en daarna aan de slag met de hamer. Als het niet lukt dan kun je altijd nog proberen om de vastzittende boutjes uit te boren m.b.v. een boormachine.
Tegenwoordig haal ik elk jaar alle rolletjes uit de houders om ze schoon te maken en in te vetten. Ook vervang ik dan meteen boutjes die kromgetrokken zijn. Sindsdien geen probleem meer ofschoon er door de hoek, waarin de vallen door de rollen gaan, altijd veel weerstand zal blijven.
4 mei 2011 om 09:08 #807615Johann, Hans, André, Uiteraard :dank voor reactie !
Enkele opmerkingen:
Het zijn bij mij al bouten met zeskante kop, maar ivm beschikbare ruimte is de kop wel heel dun, plat !
André bedoel jij dan met een centerpons tegen de zijkant van die zeskante kop aan rammen ? De kop gaat dan wel naar z’n grootje ( is trouwens nu ook al een beetje ) . Heb overigens wel bouten liggen met een imbus erin.
Met gangbaar maken bedoel ik :schoonmaken en invetten ( echter nooit kunststof , nijlon, invetten !!!)
Helaas is dat, o zo belangrijke schoonmaken vorig jaar om wat voor reden niet gedaan : gevolg niet kunnen loskrijgen !!!!
Dat het naar mijn mening een echte ontwerpfout is, is wel duidelijk!
Ik ga maar weer spuiten ………
Otto Wolfert
Espérance D- 36 CWS
😆 :winke:4 mei 2011 om 20:14 #807616Heren, Conclusie is eigenlijk heel regelmatig schoonmaken en mogelijk jaarlijks de asjes vervangen (liefst door een M8 variant). Valt mee te leven maar ik zag in een al wat ouder forumbericht foto’s van een veelbelovende, gelagerde roller-variant in roestvast staal van de technische commissie. Helaas bleken deze prototypes te hoog voor de behuizing; weet iemand of dit initiatief ooit een vervolg heeft gekregen? Ik weet niet hoeveel leden er met een D36 CWS zijn, maar die hebben vermoedelijk allemaal een stuk of 16 opnieuw uitgevonden rollertjes nodig
😆 Groeten,
Johann
5 mei 2011 om 19:06 #807617AnoniemHoi Johann. Ik heb de alu rollen vervangen voor rvs rollen die ik naar het zelfde model heb laten draaien. Als lagers, stofdichte lagers erin laten persen en 8 mm rvs inbusbouten erin geplaatst. Klus geklaard dacht ik,
😆 maar stofdicht is nog niet waterdicht dus alles weer vastgeroest afgelopen winter.😡 Helaas moeten we ermee leven tot iemand het licht ziet.Gr,
Tom Coufreur
10 mei 2011 om 20:00 #807618Kop eraf slijpen/boren. Organiser eraf halen. Draadeind met griptang losdraaien. Nieuwe bout gebruiken. pasta gebruiken tegen corosie alu-rvs. mvg Toine 36cws
10 mei 2011 om 20:30 #807619Heb dit probleem al jaren. Ik heb op dit moment drie of vier verschillende soorten schijven in de keerblokken zitten. De meeste draaien nog maar bieden geen ondersteuning aan de organiser zelf tegen kromtrekken. In de orginele schijven zit een staaf van ongeveer 20mm die dient om het kromtrekken van de bouten te voorkomen. Je kunt ze niet zomaar allemaal vervangen door andere typen schijven zonder de organiser constructief te verzwakken. Misschien dat ik nog eens op zoek ga naar zelfsmerende glijlagers of een vervanger voor de alu schijfjes die de oorzaak zijn van de hevige corrosi. Van de technische commissie heb ik al eens een paar proefjes gekregen en getest. Ik heb zelf met allerlei kunststoffen geexperimenteerd. Kogellagers, al dan niet stofdicht, blijven niet altijd werken gezien de beroerde condities (zeewater, vuil, zand enz) Kunststof slijt onmiddelijk in als het schijfje eventjes niet wil draaien. (Pom C Delrin nylon teflon enz) Op internet vind je bedrijven die gespecialiseerd zijn in zelfsmerende glijlagers. Ik heb zelf te weinig materiaalkennis om te weten welke combinatie staafmateriaal en schaalmateriaal goed draait en zelfsmerend is en bestand tegen zand en zout(kristallen). Misschien dat ik de draad weer eens oppak om een oplossing te vinden.
10 mei 2011 om 21:18 #807620Heb je al eens gewoon tufnol geprobeerd? Moet wellicht op maat gedraaid worden. Maar dan met een passend RVS staafje heb je m.i. een probleemloze combinatie. Tufnol slijt niet. Wat wel moet is regelmatig reinigen met zoet water. 11 mei 2011 om 07:45 #807621Hallo Toine en Ger, Het niet soepel lopen van de lijnen door de keerblokken heeft dus drie oorzaken:
1. de aluminium schijfjes corroderen
2. de asjes worden kromgetrokken door de lier
3. de hoek die de lijnen door de blokken maken is te klein
ad 1. Zolang de schijfjes vrij ziin van corrosie, draaien ze blijkbaar nog waardoor is de noodzaak van een lager wegvalt. Vervangen door een corrosiebestendig materiaal zoals het door Ger aangedragen tufnol zou theoretisch een oplossing kunnen zijn. De vraag is ook waar de corrosie optreedt; is dat aan de boven- en onderzijde van de schijfjes of juist binnenin het kokertje waar de as doorheen gaat? Je zou zeggen dat als je tussen de boven-en onderzijde van de schijf een kunstof (nylon, delrin etc.) ring plaatst en eventueel ook rondom het asje, hierdoor de corrosieproblemen zouden moeten afnemen.
ad 2. Als de behuizing van de schijfjes (het zwarte gedeelte met de ijsbeer erop) stevig genoeg is om de trekkracht die de lier op de asjes uitoefent enigszins op te vangen en/of te verdelen en daarbij ook de asdiameter maximaal is, kunnen de asjes niet meer zo eenvoudig kromgetrokken worden. Ik moet de keerblokken nog verwijderen om e.e.a. beter te kunnen bekijken maar van wat ik zo kan zien bestaat de behuizing uit niet al te dik metaal (alu?) en is het bovenste deel los van de bodemplaat. Een RVS behuizing uit een stuk (mogelijk voorzien van tussenschotjes) zou voldoende moeten zijn om de krachten op te vangen.
ad 3. Tsja…
Toine, je zegt dat je al een aantal varianten hebt geprobeerd (ook de prototypes van de technische commissie), welke doet het het minst slecht? Ik ben erg eager naar een oplossing, het was immers een van de unique points of sale van de CWS serie…
Groeten,
Johann
Bewerkt door: Vita, 11 mei 2011 – 09:47
11 mei 2011 om 14:32 #807622Stel: – je neemt een exotische 8 mm verjongde val (bijna geheel zonder mantel;
– je weet zeker dat de schijf bovenin maximaal groot is en soepel loopt;
– je zet karren op je grootzeil (mogelijk kan dit in het bestaande profiel;
Zouden dan de krachten niet enorm afnemen qua wrijving / weerstand?
Mijn val moet ik niet wagen om los te laten als ik hem wil aanslaan. Dat zit ie toch echt als ik niet oppas bovenin de mast. De zaak loopt zo soepel dat het net wat langere uiteinde wat uit de mast komt het kortere (verjongde) stuk zo omhoog trekt. Mijn grootzeil ligt verder binnen 1 seconden op de giek als ik de boel laat vallen;
De val van een 36 CWS maakt volgens mij
nade mastvoet 2 x een hoek van 90 graden om bij de winch uit te komen. Mijn val maakt na de masthoek slechts nog 1 keer een hoek van 20 graden in de organizer. Ik vindt het nog steeds onvoorstelbaar dat als dit het verschil is dat krachtenspel zo enorm van elkaar verschilt. Zeilt er iemand met een CWS met karren, dunnen val etc? Is dan de weerstand nog steeds zo groot? Wat betekend een hoek van 90 graden op de kracht die je moet uitoefenen? Dat weet hier vast wel iemand.
Gr Michel
11 mei 2011 om 18:20 #807623Hoi Michel, De karren zullen zeker helpen maar zijn niet noodzakelijk omdat het zeil bij de mast vrij eenvoudig met de hand tot bijna bovenin de mast te hijsen is. Het laatste stukje gaat dit door het gewicht van het zeil wat moeilijker en daarvoor gebruiken wij dan ook brute kracht van de lier. Als je bij het strijken voldoende slack op de val hebt door deze bij mast het dek uit te sjorren, dan komt het zeil ook net zo makkelijk weer naar beneden. Daarmee is de schijf bovenin de mast (bij ons) uitgeschakeld als boosdoener.
De bottleneck is volgens mij echt het laatste onderdekse traject na de mastvoet, waarbij de lijnen 2x het hoekje om gaan.
Ik heb iets over kunnen vinden over weerstand die verandert als de hoek wijzigt op
http://www.fox22-zeiljacht.nl/lieren.html :Quote:Blokken maken het dus mogelijk om grote krachten terug te brengen naar menselijke proporties. De spanning op het blok wordt in eerste instantie bepaald door de werkbelasting op de lijn. Een factor die verder bepalend is voor het blok is de hoek van de lijn. Met één blok aan de giek halveer je meteen de belasting. Hoe groter de hoek die de lijnen maken ten opzichte van het blok, hoe minder gewicht dat aan het blok trekt. Maakt een lijn een hoek van 180 graden dan is de trekkracht op het blok 200 procent. (de kracht van de twee lijnen bij elkaar opgeteld) Maakt de lijn een hoek van 90 graden dan is de trekkracht op het blok nog maar 141%. Een blok die een lijn 30 graden in een andere richting stuurt zal slechts 52% van de werkbelasting overnemen. (info: Harken.com) Grote hoeken zorgen dus voor meer trekkracht op het blok. De kracht op het blok van een genua zijn bijvoorbeeld kleiner dan de krachten bij een niet overlappende fok, omdat bij de laatste de schoot scherper omhoog loopt.
Zijn er überhaupt CWS zeilers die zich afvragen waar het in dit topic in vredesnaam over gaat omdat het grootzeil op hun boot probleemloos omhoogvliegt?
Groeten,
Johann
11 mei 2011 om 20:53 #807624Goed denkwerk Johann en Ger. Tufnol is prima. Ook zo´n schijfjes heb ik geprobeerd en laten draaien om de enkele bout als centrale as ipv de bronzen staaf van +/- 2cm. Ging goed maar je kunt ze niet allemaal vervangen. Grote tufnol schijven met een gat van 2cm wordt weer een ander verhaal. Hoe sterk is zo’n schijf nog en hoe goed wil dat nog draaien? De buitendiameter kun je niet onbeperkt groter maken want dan past het niet meer. Rvs huis ipv het orginele alu huis van de organizer ben ik mee bezig geweest maar was me uiteindelijk te veel werk. Alu schijfjes corroderen over het hele binnenoppervlak dat draait om de as, zwelt en uiteindelijk alleen nog met geweld te demonteren, schoonkrabben fijn opschuren, eventueel smeren of wat je verder wil. Terug in elkaar en na een seizoen weer hetzelfde vehaal totdat uiteidelijk zo’n schijfje scheurt. Als illustratie hoe groot de krachten zijn die worden uitgeoefend op een niet meedraaiende schijf van de grootzeilval: de betreffende bout in de organizer is ooit zo heet geweest dat deze blauw was verkleurd.
12 mei 2011 om 16:58 #807625Hallo Toine, Tufnol schijven in een RVS behuizing (2 zielen 1 gedachte
) zou kunnen werken; immers geen last van corrosie door de tufnol en geen kromme asjes door een betere ondersteuning. Ik moet het eerste keerblok nog loshalen, maar als ik je goed begrijp zit er om de bout een bronzen lager van ongeveer 2 cm? Tufnol is sterk spul, alleen ook ik weet niet wat er met die stevigheid gebeurt als je het asgat opboort tot 2 cm maar wellicht is zo’n dikke as in een solide RVS behuizing niet meer nodig. Heb je hiervoor bestaande tufnol schijven gebruikt en die op maat laten draaien? Ken wel iemand die uit de voeten kan met RVS, misschien eens lief aankijken en vragen of hij de uitdaging aan wil gaan …
Groeten,
Johann
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.