HOME › Forums › Alles over ‘de witte motor’, onze tuigage › Trim, adviezen, tips: vragen en antwoorden › Gennaker D35, welke?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 oktober 2009 om 17:21 #774574Anoniem
Ik ben op zoek naar een Gennaker voor mijn D35. Ik heb met North Sails, De Vries en Gaastra gesproken en alle 3 hebben ze een goed verhaal. Gaastra komt recentelijk met goede aanbiedingen. Graag verneem ik van jullie je ervaringen.
= North Sails adviseerde mij een zeil van ongeveer 95m2, De Vries kwam uit op 118m2. Nogal een verschil.
= Hoe voldoen de standaard zeilen die men aanbiedt.
Ik verneem graag van jullie.
Groet,
Jan
12 oktober 2009 om 19:25 #802667op mijn D33 JV heb ik 75 m2. gewicht boot is 3600 kg, aande winds zeilopp. 51 m2 12 oktober 2009 om 20:10 #802668Op mijn 35 werd origineel vanaf de werf een genaker 70 m2 bijgeleverd. Dat was de standaard genaker. En neem van mij aan, dat is meer dan zat weet ik uit ervaring (toen de giek door het water sleepte ) 12 oktober 2009 om 21:10 #802669Hoi Jan, De folder van de 35 geeft inderdaad de door Ger genoemde 70 m2 , ook mijn topgennaker heeft die maat en tot 15 knopen gaat dat prima , daarboven haal je hem graag weg , dit is dan al een hele klus ondanks de cocon.De 118 M2 is naar mijn idee een belachelijk grote lap die zeker bij vlagen zal leiden tot mastbreuk daar de top nu reeds flink meebuigt en dit met 48 m2 extra niet goed zal gaan , de top wordt immers alleen ondersteund door de achterstag dus de stijfheid van het profiel moet de dwarskrachten opvangen.Beide oppervlaktes zijn dus uit de lucht gegrepen , origineel zeilplan laat dit eenvoudig niet toe zonder risico’s te lopen.Ontwerpers rekenen profiel en verstaging grondig door en overschrijden is vragen om problemen , ik vraag mij zelf af of een verzekering accoord gaat met deze zeilvoering als dit leidt tot schade.
Bas
12 oktober 2009 om 21:12 #802670Ik sluit me bij Ger aan, maar wil nog toevoegen dat de standaard meegeleverde gennaker bij een Dehler 35 vanuit de top van de mast gevoerd wordt. terwijl op de meeste andere zeilboten de gennaker vanuit het aangrijpingspunt van de voorstag gevoerd wordt. Je zou nog eens kunnen informeren bij Elvstom, de zeilmaker die indertijd de D35 Gennakers heeft geleverd. Er zal ongetwijfeld nog een archief zijn.
Deen
D35CWS
Second Love
[img]https://www.dehlerclub.nl/images/Gennakerzeilen_Deen01.jpg [/img] 12 oktober 2009 om 22:15 #802671Even wat formele olie op het vuur. Je kan het oppervlak berekenen volgens de ORC formules, je kan het aantal M2 doek meten wat er gebruikt is of het 1 demensionale oppervlak nemen van een wiskundige figuur. Alle 3 geven andere uitkomsten. Een klant besteld een zeil van 70M2 en wat denk je dat erop staat als die betaald? Natuurlijk … 70M2. Je laat hem meten voor een meetbrief en voila …… het is weer wat anders. Ik bedoel maar. En dan veranderen ze de meetregels weer door niet bij spinakers grootste breedte te nemen maar de midden breedte. The Whomper will rule again zal ik maar zeggen.
Een genaker is nogal een breed begrip. Als we de extreme variant namelijk een code zero even vergeten (nu nog middenbreedte < 75% van het onderlijk maar dat gaat veranderen) dan blijven de "echte" genakers over. Het enige wat ze van afstand gemeen hebben is dat ze op een vast punt in het midden (midscheeps) gevaren worden met of zonder boom(pje). Je kan echter zeer vlakke hebben tot zeeeer bolle broeders. Tis maar net wat je wilt. Voor mijn D34 is er gerekend aan een model van rond de 55 meter zijnde supervlak tot een genaker voor de diepe koersen van boven de 100 meter. Het is een nog net rolbare geworden van dik 70 meter. Het ene model kan voor hetzelfde schip dus bijna 2 keer zo groot worden dan het andere model. En dan is de vraag weer …… hoe bepalen ze dat oppervlak ….. verwerkt stukjes doek of de formule van bijvoorbeeld de ORC Club rule. Ik weet het niet. Met zo’n grote lap echter (welke ik nog steeds een keer ga proberen van een J109 of zo) gehezen tot in de top zou ik inderdaad wel wat voorzichtig zijn. Daar zeg ik echter wel eerlijkheidshalve bij dat ik toerend nooit verder ben gekomen dan 10 knopen ware wind (90 graden). Tijdens de 24 uurs met wat meer beleerde bemanning zijn we echter gekomen tot 20 knopen ware wind op 110 graden in vlagen. En wij hebben hem bijna tot in de top zitten en de mast gaf geen krimp. Moet er dan wel bijzeggen dat het geen kwestie is van vast zetten en we zien wel. Vlagen opvangen door op en/of af te sturen, iemand aan de tackline, trimmer aan de schoot en iemand aan de neerhouder. En dan werken maar. My 2 cents.
13 oktober 2009 om 09:12 #802672Helemaal mee eens Michel. Toen ik nog solo-eerde met de genaker op m’n 35 was het met 16 knopen ware wind, 12 schijnbaar, echt over en uit. En continu op/en afsturen. En continu kijken of je ueberhaupt ruimte hebt om af te sturen!! Frans Hinfelaar heeft mijn gloednieuwe genaker op mijn gloednieuwe D35 aan flarden gezeild omdat we in de geul bij Port Zelande dus geen kant meer opkonden met windkracht 6. Sindsdien houden we van mekaar 13 oktober 2009 om 19:52 #802673AnoniemHeren, Dank voor jullie berichten. Ik zal jullie kort vertellen hoe die gesprekken verliepen nadat ik met een strak nylon lijntje de afstand van top tot sprietje gemeten had (14,60m had ik bepaald). North pakt de tabel erbij, haalt van mijn 14,60, 30 centimerter af voor de slurf en komt dan op een voorlijklengte van max 14,20 bij hun advies. De Vries doet het net zo maar telt er dan nog 1 meter bij op omdat het voorlijk nimmer strak getrokken wordt en zie daar een van de factoren waardoor we op meer m2 uitkomen.
Ik vond beide benaderingen nogal appart terwijl ze beiden de D35 kennen en de gegevens in de laptop hadden.
š Ik heb er nu een te kleine halfwinder bij die ruim 2 meter boven het dek hangt (zat bij het schip toen ik dit kocht maar hoort er duidelijk niet bij) en deze bij windkracht 4 strijken zonder slurf is al een beste klus.
Wat vinden jullie van de verhalen van de voorlijklengte etc.
Ik verneem weer graag,
Jan
13 oktober 2009 om 20:00 #802674Is het runner of een reacher? Kan je er met een strak voorlijk hoger dan halve wind mee varen? Kan het en doe je het niet of kan het niet door de vorm? Anders gezegd, op ruimere koersen kan het zijn dat de genaker een meter boven dek staat (bij mij ook). Op 160 graden ware wind bij 20 knopen gaat de tack echt tussen 1 en 1,5 meter omhoog. Vliegen maar. Op 70 graden ware wind echter staat het snoer strak op een spriet 1,40 voor de voorstag. Bedoel maar.
Hebben ze allebij hetzelfde model voor je in gedachte? Als dat laatste het geval is dan weet ik het niet. Wat was hun antwoord?
Gr Michel
Bewerkt door: beauty, 13 okt 2009 – 22:01
13 oktober 2009 om 20:11 #802675Heb je alle maten van de genakers van beide zeilmakers? Kan ik ze opvoeren in de ORC software en kijken wat eruit komt. Stuur maar per PB. SLU = luff
SLE = leech
AMG = midden breedte
ASF = onderlijk
Gr Michel
20 oktober 2009 om 20:09 #802676AnoniemJan, Een vraag die volgens mij nog beantwoord moet worden is of je een top-gennaker wil of een 7/8 gennaker. Dat geeft al een heel groot verschil in oppervlak.
Wij varen overigens met een 7/8 vlakke symmetrische spi van 72 m2 (op een spi-boom) waar je ook nog behoorlijk hoog mee kunt komen.
De top van de mast wordt zoals eerder gezegd alleen maar door de achterstag gesteund, dus geen zijdelingse steun. De vorige eigenaar heeft op onze boot met een gennaker de mast eraf gevaren …..
Groet, Han
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.