HOME › Forums › Alles over ‘de witte motor’, onze tuigage › Trim, adviezen, tips: vragen en antwoorden › Grootschoot 36 CWS – vervangen door ‘gewone; schoot – ervari
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 november 2009 om 21:48 #774627
Ik wil graag de CWS grootschootvoering vervangen door een ‘traditioneel’ systeem met blokken en ‘n klem, gewoon op de bestaande overloop. Heeft er iemand tips, adviezen en evt foto’s van hun opstelling? Welke vertraging / blokken? en hoe lang wordt de schoot dan? En natuurlijk: bevalt het inderdaad beter dan de cws opstelling? ben benieuwd!
Gr Joost
29 november 2009 om 17:31 #803148Hallo Joost, Ik heb een paar jaar geleden de CWS schoot vervangen door een zogenaamd Easy Matic grootschootsysteem.
Dit is een systeem waarbij sprake is van een dubbele schoot welke aan het onderste blok uit dubbele klemmen komt. Als men de twee schoten tegelijk aanhaalt dan is er sprake van de maximale versnelling en met één schoot is er sprake van minder versnelling doch kost ook veel minder kracht.
Dit bevalt mij veel beter dan het oorspronkelijke systeem om de volgende redenen:
– geen stroomverbruik meer doordat je het CWS systeem niet nodig hebt (voor zover je het niet met de hand doet),
– veel veiliger (door gebruikmaking van de electrische lier onder moeilijke omstandigheden ligt een ongelukje snel op de loer),
– men kan de schoot veel sneller losgooien in een vlaag,
– als men op het scherp van de snede zeilt dan kan een bemanningslid de schoot in de hand houden en zo sneller anticiperen op de omstandigheden,
– men heeft een lijnklem over die gebruik kan worden voor andere lijnen (zoals in mijn geval b.v. voor een giekrem).
Dit vind ik de grootste voordelen maar er zijn ook wel een paar nadelen zoals:
– het kost soms veel kracht om de schoot aan te halen (daarom adviseer ik om bij een Easy Matic systeem te gaan voor de zwaarste uitvoering),
– men heeft een flinke bos touw in de kuip liggen met name omdat de schoot in dit systeem dubbel uitgevoerd is,
– er zit een nogal zwaar blok op de overloop t.o.v. het originele blok,
– het geheel is nogal prijzig!
Al met al bevalt mij dit systeem veel beter dan de oorspronkelijke schootvoering en ik kan het dan ook alleen maar adviseren.
Ga maar een googelen (Easy Matic Grootschootsysteem) en dan kom je snel genoeg plaatjes van dit systeem tegen. Dan zie je ook dat er meerdere uitvoeringen zijn. Ik weet uit mijn hoofd niet precies welke uitvoering ik heb, doch ik geloof dat het op één na zwaarste systeem is. Echter zoals gezegd zou ik een zwaarder systeem adviseren omdat dit toch minder kracht zal vergen dan mijn systeem.
Groetjes
André Moes
Dehler 36 CWS “Rondo”.
1 december 2009 om 22:50 #803149Ha Andre, dank voor je uitgebreide antwoord. Ik ga es zoeken naar het Easymatic systeem. Je overwegingen herken ik – vooral het sneller / makkelijker kunnen reageren met vlagen spreekt me aan. Daarnaast het sneller / makkelijker kunnen inhalen van de schoot voor een gecontroleerde gijp. Ook het vrijkomen van een klem voor een giekrem is ook iets waar ik over nadenk.
Groeten Joost
2 december 2009 om 00:20 #803150Dat het zwaar gaat in bepaalde omstandigheden begrijp ik, een verhouding van 1:6 is aan de lichte kant. Als je trekt met 50 kg (is al heel wat) heb je 300 kg na de vertraging. Een groot deel gaat op aan wrijving dus met 250 kg heb je het wel gehad. Mijn grootzeil is 40M2 met een vertraging via de fijntrim van 1:24. Dan trekt het als een Laser maar daar houdt ik wel van. Grofweg komt het er dan op neer dat je ook 2 haallijnen hebt maar dan niet 2 uiteinden van dezelfde schoot maar 1 schoot en 1 fijntrim systeem welke er nog eens tussen wordt gezet. In mijn album staat er wel een foto van …. ff zoeken ….
http://i172.photobucket.com/albums/w17/02011969/DSC_0057.jpg ” width=”512″ height=”340″>Ik zou absoluut gelagerde blokken nemen met een maximale diameter. Hoe zwaarder de vertraging en hoe groter de blokken hoe minder pijn het doet als je 2 slagen dunnere schoot neemt. Doordat het dunner is gaat het weer makkelijker etc etc.
De prijs van het genoemde systeem staat echter zeer positief tegenover de mijne van Harken. Zo duur vindt ik die oplossing niet.
Gr Michel
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.