HOME › Forums › Alles over ‘de witte motor’, onze tuigage › Trim, adviezen, tips: vragen en antwoorden › Grootzeil loost teveel
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
17 februari 2010 om 21:40 #774702Anoniem
Allen, Even een vraag voor advies. Mijn Grootzeil (laminaat / 2 jaar oud) loost te veel, te veel twist. Nou heb ik de mast al wat minder voorbuiging gegeven en wat met de rodkicker gestoeid waardoor de schoothoek wat lager komt. Toch vind ik het nog niet genoeg.
Nou zag ik op foto’s van mijn schip onder zeil dat het zeil best nog wat hoger in de top zou kunnen en als ik dan de giek wat hoger op de mast zou kunnen monteren gaat het achterlijk wat dichter.
Dat is allemaal makkelijker gezegd dan gedaan dus daarom maar eerst een vraag of het forum.
Wie heeft er ervaring hiermee? Kan het unberhaupt? Zie ik iets over het hoofd? etc.
Ik houd me aanbevolen.
Groet,
Jan
BrightSide D35cr
18 februari 2010 om 08:59 #803673Ik zou eerst eens de zeilmaker naar dit zeil laten kijken. Aan boord, met gehesen zeilen. Misschien is het te ruim gesneden. De giek hoger op de mast monteren lijkt mij geen goed plan, daarmee verander je volgens mij de twist niet. Misschien beter een volgend grootzeil met een langer voorlijk laten maken.
“Te” is natuurlijk nooit goed, maar een scheppend achterlijk is helemaal fout. Met grootschoot en neerhouder moet de twist goed te regelen zijn.
Succes,
Deen,
D35 CWS
Second Love.
18 februari 2010 om 11:39 #803674Anoniem2 dingen die dek ik nog een beetje kunnen helpen zijn: reguleerlijntje in achterlijk een beetje strakker en de wagen op de overloop iets meer naar lij. En niet teveel valspanning er mag best een plooitje verschijnen bij de mast. Beter werken met de cunningham i.p.v. de val. Maar je moet natuurlijk gewoon het achterlijk strak kunnen krijgen door de giek omlaag te trekken met de grootschoot.
Als dat niet gaat door de rodkicker probeer het dan eerst eens zonder.
18 februari 2010 om 12:26 #803675Jan, Aanvullend op vorige antwoorden: het verminderen van de voorbuiging snap ik niet helemaal. Haal je daarmee de twist uit je grootzeil. Spelen met je grootschoot lijkt me ook een eerste maatregel. Over het belang van de neerhouder hoor ik verschillende verhalen. In sommige bronnen wordt gesproken over de neerhouder als het belangrijkste triminstrument. Tijdens het isstructieweekend van vorig jaar werd er daarentegen nauwelijks aandacht aangegeven. Bij hoge koersen heb je je neerhouder eigenlijk niet echt nodig. Grootschoot vervult de rol van neerhouder in dat geval.
Menzo heeft wel eens gemeld dat hij zijn grootzeil heeft laten veranderen dat de giek een hoek iets kleiner dan 90 graden maakt met de mast (halshoek « 90°)
MR
18 februari 2010 om 20:58 #803676Ik zou hier graag een foto van zien. Zoals het net verteld wordt heb ik het volgende beeld in mijn hoofd: We liggen in de haven
We hijzen het zeil op handspanning
We zorgen dat de mast recht is (valling maakt even niet uit)
We trekken de grootschoot maximaal aan, maar dan ook echt strakker dan strak
En dan zou nu de conclusie zijn dat het achterlijk niet onder forse spanning staat? Of mogelijk wel onder spanning maar elders in het grootzeil nog meer spanning?
Welk deel van het zeil staat dan onder die maximale spanning?
Even een vervolg vraag
Welke indicatoren heb je dat er teveel twist zit buiten je “gevoel”.
Wat zie je wat je niet zint?
Gr Michel
19 februari 2010 om 20:03 #803677Hijzen? 20 februari 2010 om 15:02 #803678Just my 2 cents: Twist betekent dus dat de bovenkant van het achterlijk uitwaait. De achterlijk spanning wordt gereguleerd door de afstand tussen de top van het grootzeil(top voorlijk) en de het achterste punt van het onderlijk. (Met de Cunningham hole reguleer je m.i. allen de plaats van de bolling in het grootzeil naast andere lijntjes. Ik zelf geloof niet in een Cunningham hole en gebruik liever de onderlijk strekker met de neerhouder en voorlijkspanning)
Dit wordt in de praltijk geregeld door:
a) grootschootspanning
b) de neerhouder
c) de zeillatten(als er doorlopende zeillatten in het grootzeil zitten)
Inderdaad is het zo dat je met de positie van de mast (voorwaarts of achterwaarts) de achterlijk spanning kan aanpassen(niet voor niets trekken wij de achterstag snaarstrak bij veel wind om de druk te lozen=twist)
De beste manier om te testen of je daadwerkelijk te veel twist in je grootzeil hebt is door tell-tales aan je achterlijk te bevestigen, die de uitstroom van de lucht inzichtelijk maken (bv aan het eind van elke zeillat eentje). Stromen deze recht naar achteren, dan ideale uitstroom. Waaien ze naar
lij, dan staat de schoot te strak(te weinig twist), waaien ze naar loefte weinig schootspanning (te veel twist) als rule of thumb Als je niet in staat bent om de tell-tales naar de
lijzijdevan het zeil te krijgen, dan heb je inderdaad teveel twist. Dit test je mijns inziens het beste door scherp aan de wind te zeilen. De vraag is echter of je beter te veel twist kan hebben dan te weinig op een overtuigde Dehler (ik denk eerder het eerste dan het laatste). Door te lozen zeil je het schip rechter, waardoor je een groter geprojecteerd zeiloppervlak hebt en dus sneller vaart( rekening houden met het feit dat je een beetje helling nodig hebt om de waterlijn langer te maken….) 28-feb: aangepast nav opmerking van Michel
Bewerkt door: Yazz, 28 feb 2010 – 12:54
20 februari 2010 om 17:23 #803679Voor goed begrip: ik heb mijn grootzeil niet laten veranderen, maar ik heb een nieuw grootzeil zo laten maken. Gevolg, nauwelijks of geen snelheidsverlies (interesseert mij als toerzeiler ook niet), terwijl ik het geheel mooier vind staan (geen “afhangende” giek) en wij ook niet meer hoeven te bukken bij iedere overstagmanoeuvre (en dat kunnen er in Friesland best veel zijn, zeker als je 1,10 steekt 😆 ) Ik geloof dat ik de giek een graad of 3 Ã 5 hoger heb dan de computer aangeeft)21 februari 2010 om 11:48 #803680Ik neem aan dat het twistprobleem met name speelt bij hoge koersen. In dat geval is de neerhouder niet de eerste trimttalie waaraan ik denk. Als je een overloop hebt dan kan je daarmee spelen. Grootzeilschoot strak doorzetten en de overloop afhankelijk van de wind meer of minder naar lei. Je kunt ook nog denken aan een trimtalie tussen eerste rif oog (mooier nog een oog iets lager) en de giek (dit heeft een naam maar die schiet me niet te binnen: waterrif?). Het is eigenlijk het analogon van de cunningham maar dan aan de achterzijde van de giek. Dit vlakt je zeil af en vehoogt ook de achterlijkspanning. Verder onderschrijf ik wat Yazz stelt; twist bij een Dehler zie ik niet snel als een probleem: als dat wel het geval is dan spreken we zo wat over een vrij wapperende vlag :dance:
Interessant onderwerp, ik blijf het volgen,
MR
Bewerkt door: MikMak, 21 feb 2010 – 13:36
21 februari 2010 om 16:17 #803681AnoniemIn de antwoorden die eerder gegeven zijn blijven een aantal zaken wat onderbelicht. Uitgangspunt lijkt me overigens dat het zeil past. Ik weet niet of de zeillatten in het laminaat zeil doorlopend zijn of niet, mn “verjongde”zeillatten kunnen helpen omdat deze doordat ze aan de achterlijkzijde veel stugger zijn in staat zijn de belasting op te vangen. MI heeft een neerhouder wel een belangrijke taak, alleen speelt het een grotere rol bij ruimere koersen dan aan de wind. Ook aan de wind is het mogelijk door de neerhouder door te zetten( de mate waarin is afhankelijk van de windkracht) enerzijds een killend achterlijk te voorkomen en anderzijds een te veel sluiten van het achterlijk te voorkomen. Dat geldt eigenlijk voor alle koersen. De buiging van de mast ( of de “valling “.) heeft dacht ik mn invloed op de voorstag spanning. Het reguleer lijntje zal als het teveel aangetrokken wordt een negatieve invloed hebben. Op oudere zeilen is het soms iets noodzakelijk. Een waterrif is het evenbeeld van de cunningham in het achterlijk. Het is eigenlijk bedoeld om, als je je je onderlijk strak hebt getrokken bij toenemende wind een tweede stap te zetten en zorgt ervoor dat het zeil vlakker wordt zodat de helling afneemt. Voor de fijnproevers denk ik, de meesten hebben het eerste rif er dan al inzitten. Het boekje “zeiltrim” van de ANWB is erg nuttig en geeft veel info. succes
21 februari 2010 om 17:11 #803682AnoniemWij hebben sinds vorig jaar ook laminaat zeilen, en bij onze zeilen kreeg ik dit document: http://www.quantumsails.gr/Docs/Mainsail_Trim_Guide.pdf Ik wil niet zeggen dat het perfect is maar het geeft een goed idee en het werkt pefect Helaas is het document in engels.
Succes
Ronald
21 februari 2010 om 17:33 #803683MikMak wrote:Jan,
Over het belang van de neerhouder hoor ik verschillende verhalen. In sommige bronnen wordt gesproken over de neerhouder als het belangrijkste triminstrument. Tijdens het isstructieweekend van vorig jaar werd er daarentegen nauwelijks aandacht aangegeven. Bij hoge koersen heb je je neerhouder eigenlijk niet echt nodig. Grootschoot vervult de rol van neerhouder in dat geval.
MR
Maarten,
Ik ben het niet helemaal met jou eens. Of de neerhouder belangrijk is bij aan de wind condities is onder meer afhankelijk van lengte van de giek en het aangrijpingspunt van de grootschoot op de giek. Bij mijn dekschuit met een gieklengte van ca. 5,50 meter en een aangrijpingspunt van de schoot aan het eind van de giek, is ook aan de wind de neerhouder belangrijk. Laat ik hem helemaal “los” dan ziet de giek er als een “hoepel” uit, met de ronding naar boven. Bij het aantrekken van de neerhouder (uiteraard electrisch voor AOW-ers zoals ondergetekende
) zie je wel degelijk de bolling aan het achterlijk verdwijnen! 27 februari 2010 om 20:08 #803684@ yazz naar lij is toch echt teveel schoot spanning en niet te weinig. Als je tell tale naar lij en soms zelfs naar voren gaat dan stalled je zeil. Je laminaire laag wordt turbulent en laat los voor het achterlijk. Aan lijzijde stroomt dan de lucht naar voren toe naar de plek waar de stroming het zeil niet meer kan volgen.
Of lees ik je reply verkeerd?
Gr Michel
28 februari 2010 om 11:55 #8036856 maart 2010 om 20:33 #803686AnoniemBeste Dehlergenoten, Dank en hulde voor alle tips en overwegingen. Bij het veranaderen van de neerhouder speelde een simpele overweging. Die was mijns inziens gewoon wat te lang. Ik kon gewoon onder de giek doorrennen met mijn 1,86. Door wat zaken de draaien en anders te monteren zakte de giek bij de schoothoek zomaar 5-8 cm en kon ik de schoot bij aan de windse koersen ook beter doorzetten. Ik heb het gevoeld dat de Rodkicker misshien wel een klein maatje te zwaar is/was.
Over de telltales, deze kreeg ik bij aan de windse koersen maar moeilijk recht naar achteren. Als ze bovenin goed staan zijn ze onderin al lang achter het zeil verdwenen en is de overloop volledig naar loef.
Met pasen wordt er weer gezeild en zal ik eens wat foto’s proberen te maken van het geheel.
Wordt vervolgd.
Groet,
Jan a/b Bright Side
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.