HOME › Forums › Onderhoud › Onderhoud en reparatie binnen en buiten, vragen en antwoorden › Grootzeilval – schijf vervangen, Dehler Duetta 94
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 maart 2011 om 13:56 #775097Anoniem
Beste handige grootzeilvalschijfvervangers, Het hijsen van het grootzeil gaat zeer stroef. Irritant! Ik wil daarom de schijf en busje in de mast vervangen. Ik verwacht dat deze aan vervanging toe is.
Nu heb ik op het forum kunnen achterhalen dat de maat van de schijf: grootste diameter: 45 mm, dikte : 13 mm, groefbreedt: 10 mm en asdiameter 8 mm is.
Heeft iemand ervaring met het vervangen van de schijf met staande mast en kun je tips geven over hoe ik in 1 keer met alle benodigde materialen de schijf kan vervangen. Is de bestaande schijf simpel te verwijderen?
Alle tips zijn welkom.
Rien
10 maart 2011 om 19:24 #807213AnoniemIk heb geen ervaring in het vervangen van schijven, maar werken aan de masttop vanaf de botenkraan/mastenkraan op Muiderzand heb ik een keer gezien. Een stuk praktischer dan aan de val omhoog. Je moet dan al een val hebben die je tot aan de masttop brengt (top-spi), daar het grootzeilval niet bruikbaar is als je de beoogde schijf wilt vervangen . Voordeel van zo’n kraan is dat je er makkelijker een keer extra naar beneden gaat, de boot stil ligt en jij ook steviger staat dan in een bootmansstoeltje aan de masttop. In Lelystad hebben ze voor dit doel een hoogwerker op de haven staan. die is te huur. Zelf dacht ik de kraanlijn ook uit de mastenkraan te bereiken, echter onze mast bleek hoger dan de kraan
😡 maar goed hebben de havenmeesters ook weer eens gelachen. :ups:Misschien dat het in de buurt van jullie ligplaats op soortgelijke wijze wat comfortabeler te klaren is. Succes
10 maart 2011 om 20:23 #807214Rien, let ook op de dikte van je val. 10 mm is genoeg, je trekt je handen er niet mee naar de zanik en het hijst aanzienlijk makkelijker dan een 12 mm val. En een technisch sopje voor je mastrail is ook nooit weg. Lopers schoonmaken en bespuiten met teflon. Een verademing als je na dit alles voor het eerst weer je zeil strijkt. Het dendert omlaag! Succes ermee!
10 maart 2011 om 21:01 #807215Rien, Gezien de opgaaf van de maten is dit haast 100% zeker een valschijf fabrikaat “Dehler” Niet in de handel te verkrijgen. Het busje is van messing ingeklemd in een aluminium schijf. Heerlijk gecorrodeerd. Zoals Renato beschreef, via de bootsman stoel haast niet te doen, daar je helemaal tot boven moet komen. Asje is van RVS en zit vast met, ik dacht, een splitpen. Ik heb in m’n jonge jaren de durf wel gehad. Maar het geheel heb ik (op m’n 35) vervangen door een eenvoudige nylon schijf. Was kleiner in diameter (40 mm of zo). Asdia. was wel 8 mm dikte was iets minder. Ik ben omhoog getakeld met een grote tyrap als “mes tussen de tanden” Tyrap aan de val boven de schijf vastgezet op de masttop. (Anders zakt de val direct bij het verwijderen van de bestaaande valschijf en je krijgt nooit de val en nieuwe schijf met één hand boven in de mast gefixed). Enfin, asje er doorheen, splitpen erin, en zakken maar weer. Een k..job.
10 maart 2011 om 22:19 #807216Uit een topic van 2005: https://www.dehlerclub.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=849 Hetzelfde verhaal………..
[img]https://www.dehlerclub.nl/images/schijf1.jpg [/img] [img]https://www.dehlerclub.nl/images/schijf2.jpg [/img] Te bestellen bij Marina Grossenbode!
gr.
Rob
(gelukkig lag mijn mast plat tijdens de vervanging )
11 maart 2011 om 07:11 #807217AnoniemIk volg dit artikel met veel belangstelling. Bij mijn D31 loopt het hijssen van het grootzeil ook zwaar (en met veel lawaai). Bovenstaande posting van Rob geeft aan dat het te bestellen is bij Grossenbode, heeft iemand toevallig al het artikelnummer ontdekt. Dan hoef ik die database niet door te wroeten.
Dank, Bas
11 maart 2011 om 08:53 #80721815420 Fallrolle mit Hülse im Topp 45x15mm, Bohrg. 8mm 31, 32 (het bestuur is er om te dienen, nietwaar?)
Ik hoop dat dit de goede is. (Disclaimer: jouw risico)
🙄 11 augustus 2011 om 09:06 #807219AnoniemZoals allen met oudere boten loop ik ook tegen dat probleem aan. Grossenbrode kan leveren, voor een Duetta94 overigens: 11317 Fallrolle mit Hülse im Topp 45x12mm, Bohrg. 8mm 94 Bild €9,-
Een optie is via Selden. Ik heb daar geÃÂnformeerd en krijg het volgende antwoord:
Tegenwoordig hebben we composiet schijven, geen bussen meer, daar messing RVS en Aluminium niet zo fijn met elkaar om gaan, zeker niet in combinatie met (zout) water.
Dat hebben de meeste inmiddels ook ontdekt.
😡 In hun productcatalogus op bladzijde 169 staan de schijven.
De onderdelen zijn te verkrijgen via de dealers, zie daarvoor hun website.
Adres vande catalogus
http://www.seldenmast.com/ebrochures/ENG/index.cfm?bpage=163 ” class=”bbcode_url”> http://www.seldenmast.com/ebrochures/ENG/index.cfm?bpage=163 13 augustus 2011 om 10:02 #807220Bij mijn Duetta 94 heb ik de schijf een jaar of 8 geleden vervangen met staande mast. Moet je er wel bij kunnen natuurlijk. Bij ons in Noordschans is er een soort brandweerladder die als mastenkraan gebruikt wordt. Dan is het een klus van een half uur. Ik heb er een schijf ingezet die in de bootshop beschikbaar was en me wel wat leek. Loopt prima. Overigens is het maar de vraag of die schijf het probleem veroorzaakt. De weerstand zit onderweg van de mastvoet naar de kuip. Oplossing: hijsen bij de mast. Ik doe dat ook als ik alleen vaar. Hijsen bij de mast en met een slipsteek beleggen op de klamp op de mast. Dan naar de kuip en de val binnen halen. De slipsteek trek je er dan zo uit en dan lieren maar.
Suc6,
MR
MR
13 augustus 2011 om 10:15 #807221AnoniemBegin dit seizoen heb ik bij mij ook de schijf vervangen. Met staande mast. De resten van het busje hadden zich helemaal vast gevreten tussen de schijf en het huis. Ben meer dan 1 uur bezig geweest om de schijf eruit te krijgen. En dat de hele tijd op een soort staaldraad laddertje van een meter of 12 die ze met bergbeklimmen gebruiken. Had ik er speciaal voor gekocht omdat ik de klus solo wilde klaren. Ideaal!
[IMG]http://www1.picturepush.com/photo/a/6306974/640/6306974.jpg [/IMG] Als iemand het laddertje wil gebruiken stuur dan maar een mailtje.
13 augustus 2011 om 20:46 #807222Knap werk Arie. Alles met één hand gedaan. Lijkt me aardig wiebelig zo’n laddertje. MR
15 augustus 2011 om 05:35 #807223AnoniemEn laat ik denken dat dit komende vrijdag even doe met een kraan met masttrap, splitpen los, asje eruit, schijfje uitnemen en weer monteren. Gewaarschuwd mens telt voor 2.
Als ik Maarten Roks goed begrijp heeft de vervanging niet zoveel uitgehaald.
23 augustus 2011 om 15:40 #807224AnoniemAfgelopen maandag de schijf vervangen. Bovenin de mast aangekomen, was even de gedachte: lekker laten zitten, het rolt toch? 🙄 Toch de schijf vervangen, het verwijderen van de oude splitpen was het meeste werk.
De schijf zag er nog goed uit en er zat nog keurig een busje in, alleen een zijde was mooi allu-kleurig geslepen.
Het resultaat?
Voor de vervanging van het vanuit de kuip nog 2-3 meter lieren. Nu is het grootzeil met de hand tot bovenin te trekken en de lier alleen nodig om het zeil op spanning te zetten.
Conclusie: Vervang bij oudere Dehlers de schijf. Het levert veel gemak op.
26 augustus 2011 om 12:46 #807225AnoniemIk wil erop wijzen dat wij de grrotvalschijf van onze Dehler 31 dit voorjaar vervangen hebben door een tufnolschijf van dezefde diameter. Let op het asgat. Goedkoop (4 euro) en uiterst effectief. Evenals de tufnolblokken is dit spul onverwoestbaar.. Piet Snel
Knar
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.