HOME › Forums › Onderhoud › Onderhoud en reparatie binnen en buiten, vragen en antwoorden › Hefkiel Dehlya.
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 december 2008 om 12:08 #774048
Zijn er mensen die ervaring hebben met, of verstand hebben van het hefkielmechanisme van de Dehlya? Sinds juni ben ik de eigenaar van een Dehlya 22.
Gisteren heb ik de kiel verwijderd voor inspektie en onderhoud, omdat er wat kraakgeluiden hoorbaar waren bij het ophalen en neerlaten van de kiel. Via Dehlya.de een beschrijving gevonden hoe eea te doen moet zijn voor een handige doe-het-zelver. Die lijkt dus niet helemaal te kloppen met de situatie die ik zie
1. Volgens de beschrijving moet ik onder de aandrijfkop (waar de lierhendel in past) een borgmoer hebben om eea te borgen als de borgpen uitgeslagen is. Deze lijkt niet aanwezig, tenzij verborgen onder een teflon ring/kap die vast lijkt te zitten.
2. Volgens de beschrijving zou aan de voorzijde van de kiel een rol moeten zitten die de kiel geleidt bij het op en neer bewegen. Niet aanwezig
Kan het zijn dat mijn boot, volgens de makelaar een van de laatste Dehlya22’s, iets anders in elkaar zit??
Bedankt voor Uw reakties,
Eric van Heck
9 december 2008 om 22:06 #799657AnoniemQuote:Misschien moet je eens op
http://www.dehlya.de rondneuzen. Hoop foto’s (o.a. mastvoetreparaties) en ook tekeningen van de hefkielconstructie. Van sommige foto’s wordt je overigens niet vrolijk. Misschien een van deze mensen eens mailen?Gr Joost
Hallo Eric, ik kwam dit in een topic van 2006 tegen bij de vraag van iemand die problemen had met een losse mastvoet, Joost verwijst naar
http://www.dehlya.de , ik heb het zelf nog niet geprobeerd of deze URL nog werkt maar anders via Google? ik hoop dat je wat verder komt en ook al vervloek ik wel eens de diepgang van mijn vaste kiel van 1,65 meter als ik weer eens in de prut zit, zo’n hefkiel brengt ook het nodige met zich mee :complain: Succes en welkom bij de ClubAndré
Bewerkt door: Equilibrium, 09 dec 2008 – 23:07
9 december 2008 om 22:16 #799658AnoniemInmiddels even gekeken, http://www.dehlya.de is nog altijd in “de lucht”, staat zelfs een topic over een installatie om je hefkiel elektrisch bedienbaar te maken. Die nylon rol vooraan zie ik duidelijk op de tekening op deze site, lijkt mij niet gezond als deze bij jouw boot niet aanwezig is, er zou op zijn minst een ander soort geleiding moeten zitten zoals achter aan het zwaard/ hefkiel blad.10 december 2008 om 08:08 #799659Ewuilibrium, dank voor je reakties. Zoals je in mijn eerste stukje kon lezen, dehlya.de ken ik al.
Heb ik ook al veel van geleerd. Het praat alleen wat gemakkelijker met Nederlanders, en evt hulp is eenvoudiger af te spreken. Bovendien lijkt de situatie op mijn boot niet overeen te komen met de beschrijving op dehlya.de, zodat ik mij afvroeg of er misschien verschillende varianten gebouwd zijn.
Toen ik met de demontage bezig was heb ik ook gebeld met Sailtec, maar de technische man daar (Dhr Smit?) wist ook niet precies uit zijn hoofd hoe eea eruit zou moeten zien. Eerder contact, in de voorbereidingsfase, leerde dat de kosten van een onderhoudsbeurt voor de kiel niet in te schatten waren ivm de moeilijkheid om de te werken uren te voorspellen. Je weet nooit wat je tegen komt bij oude boten..
Aangeraden werd om zo veel mogelijk zelf te doen. Als ik alle foto’s beschikbaar heb ga ik nog maar eens met ze bellen, of mailen. Ook heb ik al enkele mensen uit de ledenlijst benaderd, maar daar is ook nog niet echt een “kenner” uit naar voren gekomen
Ik hoop maar via deze manier iemand te vinden die eerder zo’n boot gehad heeft, of de construktie kent.
Eric van Heck
12 december 2008 om 18:35 #799660AnoniemQuote:Zoals je in mijn eerste stukje kon lezen, dehlya.de ken ik al.
Ja, sorry had ik even overheen gelezen. Ik heb helaas alleen ervaring met een hefkiel (ha,ha
😆 ) op mijn surfplank in het verleden. Maar even alle gekheid op een stokje, ik heb ook de tekening bekeken op de Duitse site en mijn redelijk technisch inzicht verteld mij toch wel dat een kiel/zwaard van deze afmetingen toch wel ondersteund dient te worden aan voor en achterzijde om bij het omhoog/omlaag draaien recht op de spindel gefixeerd blijft, de krachten zijdelings zullen verder geen probleem zijn, die worden overgebracht op de zwaardkast. Ik hoop dat er zich iemand meld met ervaring/kennis van het geheel.Groeten André
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.