HOME › Forums › Onderhoud › Onderhoud en reparatie binnen en buiten, vragen en antwoorden › Hellup! Vastzittende schroef..
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
9 februari 2009 om 19:25 #774121
Hallo,
Ivm het vernieuwen van de anode aan de saildrive moet ik de schroef losmaken.
Met een inbussleutel gaat dit never nooit lukken. Verder heb ik geen flauw idee hoe ik dit moet oplossen. Ik heb al op de site gezocht en wordt er gesproken over opwarmen, poelietrekker of met een hamer de schroef laten “schrikken”.
Wie kan mij verder helpen/informeren?
Dehler Optima 92 zeiler
Dank en groet,
Casper
9 februari 2009 om 19:38 #800285AnoniemHet lukt me iedere keer weer om de imbussleutel in de bout te steken en met een klein kaliber hamer en rustige tikjes tegen de imbussleutel de bout los te krijgen. 9 februari 2009 om 21:30 #800286Als het hier over een Volvo saildrive met een schroef met vaste bladen gaat, moet je eerst een M6 inbusbout losdraaien, Dan een of meerdere RVS borgplaatjes uit een ruimte tikken, en een schroevedraaier door de puntige eindmoer steken. Met deze schroevedraaier kun je deze grote moer losdraaien. Je kunt nu de schroef van de as afschuiven.
Nooit warmstoken, of hamers gebruiken, dat mag alleen indien het een conus schroefbevestiging is.
Deen.
9 februari 2009 om 21:47 #800287Deen wrote:Als het hier over een Volvo saildrive met een schroef met vaste bladen gaat, moet je eerst een M6 inbusbout losdraaien, Dan een of meerdere RVS borgplaatjes uit een ruimte tikken, en een schroevedraaier door de puntige eindmoer steken. Met deze schroevedraaier kun je deze grote moer losdraaien.
Je kunt nu de schroef van de as afschuiven.
Nooit warmstoken, of hamers gebruiken, dat mag alleen indien het een conus schroefbevestiging is.
Deen.
Dag Deen en Annelies,
Het is inderdaad een Volvo Penta Saildrive.
Die inbusbout die krijg ik al helemaal niet losgedraaid! Ik ga er morgen even een foto van maken en plaats deze bij dit bericht.
Groet,
Casper
Bewerkt door: casper71, 09 feb 2009 – 23:57
11 februari 2009 om 00:30 #800288AnoniemQuote:Ik ga er morgen even een foto van maken en plaats deze bij dit bericht.
Hallo Casper, spuit er dan even wat kruipolie op, op die inbusbout, eventueel een paar keer/dagen achter elkaar indien mogelijk. Als de inbussleutel goed in de kop van de bout zit en deze niet al wat “uitgesleten” is door eerdere pogingen (en je inbussleutel niet van Ikea komt, oftewel niet van pisbakken staal gemaakt is) dan kun je meer kracht zetten door op de inbussleutel een pijpje met niet een niet al te groot verschil in diameter tov de inbussleutel, te schuiven en voorzichtig te gaan draaien. Pas op voor de “knal” als hij ineens wel losschiet en dan niet met je knokkels op een schroefblad eindigt! :complain:
Succes.
Bewerkt door: Equilibrium, 11 feb 2009 – 01:32
11 februari 2009 om 16:13 #800289AnoniemGoed gereedschap is idd het halve werk! WD40 is een goed middel om de bout even goed mee in te spuiten. Laat het middel z’n werk doen. 11 februari 2009 om 17:49 #800290AnoniemCasper, Maak je de schroef voor het eerst los? Zoja dan is er een kans dat de inbusbout ook geborgd is met Loctite o.i.d. ( Kan je daar nog achterkomen) Dan zal inspuiten niet helpen en is zeer plaatselijke verhitting van de inbusbout benodigd om de Loctite weer zacht te krijgen. Maar ja blijft een lastige klus om de bout los te krijgen. Zou als hij los komt er een nieuw boutje zetten
Succes:
Krijn
11 februari 2009 om 19:36 #800291AnoniemVoor 22,50 kun je bij deze club een handig boek kopen; het Onderhoudsboek Dehler schepen :rtfm: . In hoofdstuk 4.04 wordt de schroefas installatie besproken. Wellicht staat hier informatie in die je kunt gebruiken. Mocht er wat ontbreken is het een mooie aanleiding om de ontbrekende informatie aan te vullen. https://www.dehlerclub.nl/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=7&products_id=32 ” class=”bbcode_url”> https://www.dehlerclub.nl/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=7&products_id=32 het is sowieso een aanrader :klatsch:
11 februari 2009 om 20:43 #800292Het is een vrij lange RVS M6 inbusbout, die in het uiteinde van de RVS as is gedraaid.. Inspuiten zal niet helpen, want daar waar je moet zijn met WD 40 kom je niet.
Met een zware elektrische soldeerbout de bout verwarmen helpt mischien.
Mocht je de inbus kop doldraaien dan hoef je alleen maar de boutkop uit te boren, pas dan kun je de grote asmoer verwijderen.
Misschien is het mogelijk de grote asmoer een beetje vaster te draaien, voor de inbusbout ontstaat er dan een beetje meer ruimte.
Succes,
Deen.
11 februari 2009 om 23:00 #800293D [img]http://94.100.114.26/487450001-487500000/487463101-487463200/487463142_5_FJXz.jpeg [/img] [img]http://94.100.113.163/487450001-487500000/487463201-487463300/487463233_5_qGYn.jpeg [/img] Hierbij de foto’s! Vandaag ingespoten met w40 maar k verwacht daar eerlijk gezegd niet veel van, MUURVAST!!
11 februari 2009 om 23:24 #800294Klinken wrote:Casper,
Maak je de schroef voor het eerst los? Zoja dan is er een kans dat de inbusbout ook geborgd is met Loctite o.i.d. ( Kan je daar nog achterkomen) Dan zal inspuiten niet helpen en is zeer plaatselijke verhitting van de inbusbout benodigd om de Loctite weer zacht te krijgen. Maar ja blijft een lastige klus om de bout los te krijgen. Zou als hij los komt er een nieuw boutje zetten
Succes:
Krijn
Dag Krijn,
De Optima is nog niet zolang in mijn bezit. Dus dit is voor het eerst dat ik met een schroef van een saildrive aan de gang ga. Helaas kan ik geen history achterhalen wat ermee gebeurt is.
Ik heb zojuist 2 foto’s geplaatst van de schroef. K denk maar dat k met een soldeerbout aan de gang moet gaan, deze zet k dan op de kop van de inbus?
Grtz,
Cas
Bewerkt door: casper71, 12 feb 2009 – 00:34
11 februari 2009 om 23:32 #800295Deen wrote:Het is een vrij lange RVS M6 inbusbout, die in het uiteinde van de RVS as is gedraaid..
Inspuiten zal niet helpen, want daar waar je moet zijn met WD 40 kom je niet.
Met een zware elektrische soldeerbout de bout verwarmen helpt mischien.
Mocht je de inbus kop doldraaien dan hoef je alleen maar de boutkop uit te boren, pas dan kun je de grote asmoer verwijderen.
Misschien is het mogelijk de grote asmoer een beetje vaster te draaien, voor de inbusbout ontstaat er dan een beetje meer ruimte.
Succes,
Deen.
Dag Deen,
Inmiddels 2 foto’s geplaatst. Klopt t nu dat die inbusbout in de schroef vastzit? Want als ik de inbusbout wil losdraaien moet ik de schroef tegenhouden/draaien.
Groet,
Cas
Bewerkt door: casper71, 12 feb 2009 – 00:52
12 februari 2009 om 22:23 #800296AnoniemMocht je overwegen je schroef te vervangen voor bv een klapschroef, dan kun je ook de “top” afzagen, dan komt de bout vrij te liggen. Dan kun je er een dopsleutel overheen slaan, of met een griptang de bout lossen. 12 februari 2009 om 22:25 #800297De inbusbout is in de as gedraaid. je moet de schroef tegen houden om de inbus los te draaien. Dit kan goed met een stuk balk tussen romp en schroef. De inbusbout is eigenlijk niet meer dan een borgbout, die voorkomt dat de grote conische moer losloopt.
Deen.
13 februari 2009 om 18:28 #800298Casper, Je kunt ook proberen de kracht op de imbus te vergroten door er een stuk buis van een behoorlijke lengte overheen te schuiven. Je krijgt dan een langere arm. Kracht wel doseren. Niet te snel willen draaien.
MR
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.