HOME › Forums › Onderhoud › Onderhoud en reparatie binnen en buiten, vragen en antwoorden › Helmstok lakken
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
30 juni 2011 om 11:06 #775324
Zojuist mijn nieuwe helmstok ontvangen van Marina Grossenbrode. Spiksplinternieuw, een groot verschil met de oude!
Nu wil ik hem lakken, welke lak kan ik het best gebruiken en hoeveel lagen?
Groeten, Hans
Dehler Duetta 94 Pinkwin
30 juni 2011 om 14:09 #808137Pinkwin wrote:Zojuist mijn nieuwe helmstok ontvangen van Marina Grossenbrode.
Spiksplinternieuw, een groot verschil met de oude!
Nu wil ik hem lakken, welke lak kan ik het best gebruiken en hoeveel lagen?
Groeten, Hans
Dehler Duetta 94 Pinkwin
1. Blanke bootlak van een bekend merk nemen.
2. aantal lagen 5-7
3. de eerste lagen verdunnen volgens gebruiksaanwijzing
4. tussen de lagen in, schuren volgens gebruiksaanwijzing
resultaat: HEEL MOOI!!
gr.
Rob
30 juni 2011 om 15:31 #808138Dank, ik ga snel beginnen! 1 juli 2011 om 12:27 #808139AnoniemHans: Als je hem mooi wil houden dan er een hoesje voor laten maken. Als je langs de zeilmaker gaat maakt die een mal van de helmstok en krijg je een keurig hoesje. Blijft de stok mooi en droog door de jaren. Slijt dan alleen nog waar je hem vasthoudt.
Groet:
Krijn
1 juli 2011 om 16:47 #808140Krijn: da’s een goed tip. Ik ga snel met de 2e laag beginnen!
Dank, Hans
3 juli 2011 om 19:58 #808141Met de moderne laksoorten hoef je helemaal niet meer te schuren tussen de lagen in. Resultaat is blinkend en net zo blijvend als wanneer je wel schuurt. Doe het al meer dan 15 jaar zo. 4 juli 2011 om 10:47 #808142tadorna wrote:Met de moderne laksoorten hoef je helemaal niet meer te schuren tussen de lagen in. Resultaat is blinkend en net zo blijvend als wanneer je wel schuurt. Doe het al meer dan 15 jaar zo.
Sodeju
Denk toch niet dat de jachtlak fabrikanten het met je eens zullen zijn Menzo! ( en ik trouwens ook niet)
Waarvoor zou je moeten schuren?
Heel simpel: als hout “vloeistof” zoals water e/o oplosmiddelen die in lak zitten op zuigt, dan zal dat de houtvezel deels doen zwellen. Na droging van de (eerste) laklagen, kun je dat met je hand voelen aan een pukkelig oppervlakte.
Die pukkeltjes zijn dus houtvezeltjes met gedroogde lak. Die pukkeltjes wil je uiteraard niet, dus die schuur je weg. Door het schuren komt nu weer ( weliswaar een veel kleiner deel) kaal hout aan de oppervlakte. Dus met de volgende laklaag herhaald zich dit pukkeltjes gedoe, maar al in veel mindere mate als met de eerste laag. Resultaat uiteindelijk: glad, gladder, gladst! :dance:
Er zijn ook laksoorten (denk aan 2K lakken) waarbij men binnen een aantal uren zonder schuren een volgende laag “zou kunnen” aanbrengen (als het oppervlak glad genoeg is naar je zin = houtvezeltjes) maar NA xx uur MOET je schuren anders zal de nieuwe laag niet voldoende hechten.
Waarom?
Met schuren doe je aan oppervlakte vergroting. Dit zorgt voor een betere hechting omdat de nieuwe volgende laklaag dan een groter hechtingsoppervlak heeft gekregen door het schuren van de vorige laag.
Lak ze!
Rob
4 juli 2011 om 17:01 #808143@Rob: ja, dat van het pukkelig oppervlakte klopt! Heb inmiddels de 3e laag gedaan (steeds in 2 etappes, boven+zijkanten, vervolgens onderkant).
En uiteraard schuur ik tussen de lagen door.
Ik wacht toch steeds wel 24 uur, anders is de lak nog een beetje zacht.
Maar het wordt heel mooi!
Hans
4 juli 2011 om 19:00 #808144Nou, ik heb er lak aan! Ik ben zo oud, en mijn helmstok kennelijk ook, dat we geen last meer hebben van pukkeltjes. Om heel precies te zijn: kaal hout lak ik de eerste keer verdund. Dan schuren, dan tweede keer en afhankelijk van het resultaat nog één keer schuren en dan gaan de volgende 5 à 6 lagen er zonder schuren op. Ik was dus niet helemaal nauwkeurig in mijn opruiende posting over niet schuren.
4 juli 2011 om 19:29 #808145@Menzo: goeie humor! 😆 Ik lak het aan mijn laars…
4 juli 2011 om 19:32 #808146Dat zul je eraf moeten schuren………. ……….tenzij je laklaarzen hebt natuurlijk……
4 juli 2011 om 20:03 #808147AnoniemMij hebben ze verteld dat je de helmstok nooit lakt omdat ie dan te glad wordt om goed grip te hebben. Mijn 30+ jaar oude Sprinta heeft dan ook een ongelakte helmstok, Of het de originele is weet ik uiteraard niet, maar oud lijkt ie wel. Heb ik me nu als beginner iets laten wijsmaken? Grtz,
Dimi
4 juli 2011 om 21:43 #808148Hoi Dimi,
Ligt eraan wat voor hout het is.
Wij hebben het stuurwiel van onze Duetta vervangen door de “nood helmstok”die bijgeleverd was door Dehler. Ik denk dat ie van teakhout is, Hoef je niets aan te doen. De greep wordt vanzelf vet door je hand “met zonnebrandolie”.
groet Lex
6 juli 2011 om 17:39 #808149Kommt drauf an. UV-Licht ist das Hauptproblem bei klarem Lack.
Muss jedes Jahr kontrolliert werden auf Holzrisse, Lackrisse.
6-8 Lagen, die letzten Lagen mit 2000 Körnung schleifen, die vorletzte mit 4000.
Dann wird es perfekt.
Braucht Geduld.
Peter
Yoho – Dehler 41 DS
6 juli 2011 om 17:57 #808150AnoniemRob wrote:
Er zijn ook laksoorten (denk aan 2 componenten lakken) waarbij men binnen een aantal uren zonder schuren een volgende laag “zou kunnen” aanbrengen (als het oppervlak glad genoeg is naar je zin = houtvezeltjes) maar NA xx uur MOET je schuren anders zal de nieuwe laag niet voldoende hechten.Waarom?
Met schuren doe je aan oppervlakte vergroting. Dit zorgt voor een betere hechting omdat de nieuwe volgende laklaag dan een groter hechtingsoppervlak heeft gekregen door het schuren van de vorige laag.
Idd met twee componenten kun je razendsnel die helmstok dicht lakken, en ook al eerder genoemd dat
hoesjeom de helmstok. Schuren tussen door doe ik niet of er moet wat rotzoi op zitten, opbouwen die laklaag de laatste laag schuur ik wel.
2 comp* (de IJssel) piep. lak is gewoon veel harder, maar het kan ook met 1 comp. (Epifanes) piep.
Jaap
Braucht Geduld, dass klopt!
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.