HOME › Forums › Alles over ‘de witte motor’, onze tuigage › Trim, adviezen, tips: vragen en antwoorden › Hoe lopen de smeerrepen door het voorlijk bij een D36 CWS?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
13 april 2011 om 19:13 #775131
Hallo allemaal, Afgelopen maandag zijn we na een periode van stevig klussen te water gelaten en hebben voor het eerst het grootzeil aangeslagen. Was even puzzelen met al die touwtjes en latten waardoor we pas laat in de middag aan de tocht naar Monnickendam konden beginnnen (en uiteindelijk in Hoorn ‘gestrand’ zijn).
Nu de vraag; in de giek zitten twee smeerrepen die via een blokje aan het achterlijk weer terug de giek induiken en gaan vervolgens via de mastvoet naar de lier lopen. Nu weet ik niet exact hoe ze aan het voorlijk bevestigd dienen te worden (ook met blokjes of met een paalsteek?) en of de smeerrepen door de ogen aan het lummelbeslag dienen te gaan of juist niet?
Kan iemand ons op weg helpen, want de afbeelding in het Dehler handboek is niet heel verhelderend helaas.
Alvast dank en groeten,
Johann
13 april 2011 om 20:47 #807458AnoniemHoi Johann, Aan je voorlijk zit een tweetal voorzieningen om je reeflijnen (enkele lijn) aan vast te maken, onderste reef 1 boven dan reef 2. Een paalsteek kan altijd, is alleen weer moeilijk los te krijgen. heb zelf een gesplitst oog met harp.
De ogen zijn het meetpunt voor de zeilmaker om het rif te maken, dus het kan geen kwaad om de lijn hierdoor te laten lopen zit je altijd goed en kun je het zeil in een de hectiek van het reven niet te ver doortrekken.
Reven, bij voorkeur even in de wind, val vieren en reeflijn op de hand doorhalen vervolgens op de lier en strak trekken. Val doorzetten en gaan. (kijk even of dat je de neerhouder moet vieren voordat je de val doorzet)
Groeten
Tom Coufreur
Dehler 36 CWS
Trûdel
14 april 2011 om 06:51 #807459Hoi Tom, Dank voor je reactie. Ik heb nog enige vraagtekens bij die ogen aan het lummelbeslag. Het lijkt mij wat wonderlijk dat ze er alleen maar zitten als meetpunt voor de zeilmaker. Ze zitten op de plaats waar normaal gesproken de reefhaken zitten waar je het voorlijk aan vastmaakt. De blokjes aan de voorkant van de giek waar de lijnen doorheenlopen zitten wat verder van de mast (naar achteren). Als ik de reeflijn eerst door de het oog laat lopen en daarna omhoog het zeil in, wordt het zeil bij het reven weliswaar meer naar de mast getrokken maar het lijkt mij dat het oog ook de (on)nodige wrijvingsweerstand oplevert?
Vanmiddag gaan we het laatste stukje (Hoorn > Monnickendam) afleggen, ditmaal onder zeil en met de beperkte wind kunnen we mooi even oefenen.
Groeten,
Johann
14 april 2011 om 14:59 #807460Hallo Johann, Als je alle Dehlers die gebouwd zijn bekijkt zie je dat er vaak voorzieningen zijn die op het ene schip wel, en op het andere schip niet gebruikt worden. Dat heb je nu eenmaal met “massa-productie”. Reef met je boerenverstand. Als het voorlijk en het achterlijk door de reeflijn strak op de giek getrokken worden, zit je goed. Gewoon even in de haven uitproberen. De zeilmakers die ik a/b heb gehad hebben nog nooit naar die ogen gekeken. Dehler-patent-ellende-zonder-end
😆 14 april 2011 om 19:13 #807461Op mijn 31 heb ik de ogen voor de reeflijnen niet in gebruik met als argument dat dat nog meer wrijving geeft dan er al is met al die blokken en schijven waar ze doorheen lopen. Er komt dan weliswaar een kleine plooi in het zeil maar een kniesoor die daarover valt. Ik heb de lijnen met paalsteken vast aan het grootzeil bij het voorlijk. Dat een paalsteek niet los zou willen heb ik nog nooit gemerkt, je moet hem natuurlijk wel goed knopen zoals het hoort….. Bovendien, wanneer maak je ze los, slechts één keer per jaar als je het schip aftuigt voor de winter. En mocht het dan inderdaad moeilijk gaan, gebruik even een tangetje of een marlpriem, als er tenminste nog iemand is die weet wat dat is… 14 april 2011 om 20:24 #807462AnoniemZo zie je maar, zoveel mensen zoveel meningen. Ik bedoelde te zeggen dat als je het voorlijk te ver naar achteren trekt, de plastic mastgeleider ter hoogte van het rif uit de groef kan breken . Is mij overkomen met al het gedoe van repareren. Het beetje wrijving doet op en cws niet ter zake i.v.m de kracht van de electr. lier. Ik heb zelf een 31 gehad maar de krachten die op een 36 voorkomen zijn niet te vergelijken.
Gr,
Tom
15 april 2011 om 09:05 #807463Goedemorgen allemaal, Quote:Zo zie je maar, zoveel mensen zoveel meningen.
Helemaal mee eens Tom en al deze meningen worden zeer gewaardeerd. Ik denk dat we het bevestigen van de smeerrepen door logisch nadenken de eerste keer meteen goed hebben gedaan maar het is altijd een prettig om dit bevestigd te krijgen door anderen die het al vaker hebben gedaan.
Kwam bij het aanslaan/hijsen meteen een ander, blijkbaar bekend CWS euvel tegen (off topic); bij de lier gaat het een stuk zwaarder dan bij de mast door de keerblokken en organisers. Heb zo’n beetje alle berichten in het forum hierover gelezen en vroeg mij af of er ooit een soort ‘eindoordeel’ is geweest? Bijvoorbeeld stevigere rollers en hoe deze te verkrijgen?
Onze eerste seizoen in een Dehler zal waarschijnlijk nog veel meer vragen oproepen, we zijn dan ook heel blij met de springlevende Dehler Club en haar enthousiaste leden.
Groeten,
Johann
15 april 2011 om 18:36 #807464AnoniemJohann Inderdaad het euvel van het CWS systeem. De hoeken waaronder de vallen gaan zijn te klein. Ik heb de bestaande 6 mm bouten vervangen door 8 mm maar zie nog kans deze krom te krijgen. Ik heb nieuwe rvs rollers laten draaien met daarin hoogwaardige stofdichte rvs lagers. Alleen stofdicht is nog niet waterdicht waardoor dezena de winter alsnog vastzaten, zucht.
Mocht je de oplosssing vinden hou ik me aanbevolen.
M.v.g.r.
Tom
19 april 2011 om 07:45 #807465Dag Tom, Ons bootje ligt sinds zaterdag eindelijk in haar eigen box en we hebben gisteren voor het eerst gezeild: wat een heerlijkheid! Wel even prutsen met de Furlex (nieuwe voor ons) maar uiteindelijk is dat ook gelukt.
De elektrische lier heeft hoorbaar moeite met het op spanning brengen van de diverse vallen en schoten daarom heb ik in de haven de afdekluiken bij de mast eens verwijderd. Onder een hoop zand en bladeren ontdekte ik inderdaad de keerblokken
De asjes lijken vervangen te zijn door boutje met een achtkant en in de rollers is geen beweging te krijgen. Het zijn eigenlijk geen rollers meer maar ‘glijers’. Ik denk dat het helpt als de asjes ook boven steun hebben en niet alleen in het dek, het beugeltje waar ze nu doorheen lopen geeft geen/weinig steun wanneer er kracht op de rollers komt waardoor je ze makkelijk kromtrekt. Om dat te bewerkstelligen moeten niet alleen rollers maar ook de behuizing gemodificeerd worden zodat ze samen een geheel vormen en krachten beter verdeeld worden.
Zelf beschik ik niet over faciliteiten om e.e.a. als proof of concept inelkaar te knutselen, maar zal eens kijken of er inmiddels geen moderne alternatieven op de markt zijn die min of meer passend gemaakt kunnen worden.
Groeten,
Johann
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.