HOME › Forums › Onderhoud › Onderhoud en reparatie binnen en buiten, vragen en antwoorden › Hoeveel vierkante meter onderwaterschip heeft een D36 CWS?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
2 maart 2011 om 20:58 #775089
Hallo, Na een winter lang krabben, schuren en experimenteren met totaal waardeloze maar kostbare ‘antifouling remover’ (van Eden) is het zover. Een spekglad en maagdelijk wit onderwaterschip lacht ons toe, klaar om weer volgeklodderd te worden.
Voordat we de potjes gaan halen willen we graag weten hoeveel we ongeveer nodig hebben; is er bij iemand toevallig bekend hoe groot het oppervlakte van het onderwaterschip van een D36 CWS is?
Groeten,
Johann
2 maart 2011 om 21:09 #807140Johann, Wat vertel je me nu? Eden atifouling remover waardeloos? Ik stond juist op het punt om dat grof te gaan inkopen, om aanraden van een collega van me, die er enthousias over was.
In welk opzicht is het je tegengevallen? En wat zou je me dus aanraden als beste methode om de klus te klaren? Blijkbaar heb je gekrabd, geschuurd en antifouling remover gebruikt?
Vr.gr.,
Jurmic
2 maart 2011 om 21:37 #807141Hoi Jurmic, Wij zijn wat dit betreft ervaringsdeskundigen geworden. Na een dagje krabben dachten we dat het met antifouling remover een stuk sneller en vooral ook makkelijker zou gaan, zeker na het zien van het promotiefilmpje van Eden… Niet bleek minder waar, op het ingesmeerde en meer dan een uur ingewerkte stuk onderwaterschip gleed ieder gereedschap uit waarbij er een minuscuul laagje zwart slib loskwam. Te droevig voor woorden; we hebben het er weer afgewassen met water en zijn verder gegaan met de krabbers.
Dat is de enige manier die werkte (voor ons). Neem goede krabbers met verwisselbare, hardstalen mesjes. Het mooiste is het als je ze ook nog aan kunt sluiten op een stofzuiger. Draag vooral oude kleren, een veiligheidsbril, handschoenen en een stofmaskertje. Slijp de scherpe hoekjes van de mesjes af i.v.m. beschadigingen aan de gelcoat en verwissel de mesjes regelmatig. Doe jezelf een plezier en neem de ‘echte’ en niet de bouwmarktvariant. Het krabben gaat het beste in de lengterichting van de romp waarbij je de krabber zo horizontaal mogelijk houdt. Je zal waarschijnlijk merken dat stukken die afwisselend boven en onder de waterlijn komen, extra vast zitten
Na het krabben hebben we alles geschuurd met een excentrische schuurmachine (korrel 60 of 80, maar 120 is ook prima) en dan pas zie je waar je het allemaal voor doet.
Dit zijn onze ervaringen, ik weet niet wat er bij ons op heeft gezeten (misschien wel een teerproduct) en wellicht valt de antifouling er bij jou al vanaf als je het blik antifouling remover in de buurt zet
We hebben hulp gehad van een aantal vrienden en vriendinnen en het is een compleet raadsel dat ze ons daarna nog wilden zien…
Helpt dit?
Groeten,
Johann
3 maart 2011 om 18:05 #807142Beste Johan, Was ziek tijdens rekenles
😆 , maar als het gaat om hoeveel liter anitfoullling je nodig hebt…Voor onze D35 2,5 liter en dan houden we vaak nog een paar druppeltjes over.
Gr. Anita
3 maart 2011 om 18:49 #807143Hallo Frank en Anita, Ik was ook altijd ziek tijdens rekenles
maar weet nu i.i.g. dat we aan 2,5 liter antifouling per laag (toch?) voldoende hebben, dank hiervoor. Groeten,
Johann
3 maart 2011 om 19:39 #807144AnoniemJohann, behalve de oppervlakte maat van het onderwaterschip wordt het verbruik ook bepaald door de soort antifouling die je gaat gebruiken. Smeer je een dikke zelfslijpende antifouling of zoals wij gebruiken een nauwelijk laagdikte opbouwende VC 17M extra. Voor onze 36 CWS hebben we aan een 2 literblik net voldoende om het onderwaterschip 2 keer te verven.
3 maart 2011 om 19:57 #807145Hoi Johann, Bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik zal inderdaad maar gewoon beginnen met droog krabben. En proberen heel geduldig te blijven.
Gaan jullie, nu het toch helemaal kaal is, niet ook maar meteen een epoxy laag aanbrengen?
Dat is bij mij namelijk de reden waarom ik het kaal wil maken.
Vr.gr.,
Jurmic
3 maart 2011 om 21:13 #807146Dag Jurmic, Frank en Mieke, Over wat wel en niet goed is om op het onderwaterschip van een niet meer nieuwe boot te smeren kan eindeloos gediscussieerd worden. Wij hebben daar redelijk uitgebreid onderzoek naar gedaan en hebben besloten om geen damp- of waterdichte laag aan te brengen. De achterliggende gedachte is dat er in de loop van de tijd vocht door de gelcoat heen gaat en het klinkt ons in ieder geval logisch in de oren dat je dit niet moet opsluiten met een niet doorlatende laag.
Wat we gaan doen is 1 enkele laag Primocon met daaroverheen 1 laag harde antifouling en om het af te maken 1 laag zelfslijpende antifouling. Die laatste laag is degene die we bij gaan houden zodat er in de loop der seizoenen geen laagdikte wordt opgebouwd zoals vaak het geval is met harde antifouling. Op die manier houden we een mooi glad onderwaterschip en kan het binnengedrongen vocht tijdens de winterstalling op de wal weer enigszins verdampen.
@ Frank en Mieke: klinkt goed; maar dat is een antifouling op teflon basis als ik het juist bijelkaar gegoogled heb (ook daar weer te lange discussies over op de diverse forums…), wij houden het voorlopig maar op de ‘ouderwetse’ middeltjes
Groeten,
Johann
4 maart 2011 om 19:04 #807147AnoniemJohann, de ouderwetse middeltjes (zelfslijpende antifouling) hebben bij ons ook altijd prima voldaan. We liggen echter tegenwoordig het hele jaar door op zout water met heel veel aangroei, dan moet je echt wat anders. Bijkomend voordeel, geen laagdikte opbouw en nooit meer schuren. Succes met het schilderen, het zwaarste werk hebben jullie gelukkig al lang achter de rug.
5 maart 2011 om 09:20 #807148Anoniemna dagen droog bikken op vele lagen antifouling bleek de laatste laag op de gelcoat te weerbarstig. WE hebben gekeken naar de antifoulingremover, maar prijs en samenstelling hebben ons doen besluiten met gewone afbijt te werken. Wat wonder de laatste harde laag vloog eraf!!. Nu de boot geheel kaal is gaan er twee lagen epoxy op en vervolgens epoxy koper als antifouling. We houden jullie op de hoogte Knar
5 maart 2011 om 18:27 #807149Hoi Knar, Wij zijn net weer thuisgekomen van een lange klusdag en de uitspraak dat de laatste loodjes het zwaarst wegen gaat hier zeker op. De laatste vierkante meter rondom het roer zit muurvast; het gaat uiteindelijk wel lukken met de krabber maar als jij zegt dat je probleemloos agressieve afbijt kan gebruiken ben ik geneigd om dit morgen te proberen op het laatste stukje. Heb alleen wel angstbeelden van lange, witte slierten opgeloste gelcoat die als kauwgum aan de krabber blijven hangen; maar dat is niet het geval begrijp ik?
Groeten,
Johann
5 maart 2011 om 18:36 #807150Hoi Knar, Dat noem ik nou eens lef hebben; “besluiten met gewone afbijt te werken”. Waren jullie niet bang dat je daarmee ook meteen de gelcoat zou meenemen? Hoe waren jullie er zeker van dat het geen kwaad kon? En wat voor “gewone afbijt” (merk) hebben jullie gebruikt? En welke epoxy gaat er nu op de boot? Gelshield van International? “We houden jullie op de hoogte”; nou ik hoor inderdaad graag hoe het verder verloopt?
Succes en vr.gr.,
Jurmic
5 maart 2011 om 18:43 #807151Johann, “Dat had je nou niet moeten zeggen”… Nu heb ik inderdaad beelden van opgeloste gelcoat voor ogen, net als gesmolten kaas, bij het fondueen. Je krijgt er wel een heel flexibel bootje van; mocht je niet helemaal tevreden zijn met de vorm.
Vr.gr.,
Jurmic
5 maart 2011 om 18:54 #807152Quote:net als gesmolten kaas, bij het fondueen.
😆 We zijn nu een kwartiertje verder en ik heb al besloten dat ik morgen ook het laatste stukje op de hand ga doen. Vandaag een poetsmachientje aangeschaft om in eerste instantie de waterlijn weer op glans te brengen zodat die mooi glanst en dan afgeplakt kan worden voor de ondergrond laag. Komt nu schot in de zaak, weet alleen nog niet welke antifouling ik moet nemen. Natuurlijk zijn er weer 3 verschillende harde en zelfslijpende van International …
Groeten,
Johann
5 maart 2011 om 21:40 #807153He Frank Derkzen, Je Gebruikt VC17m extra. Dat mag toch niet meer in Nederland of heb ik iets gemist?
De laatste keer dat ik dit goede produkt heb gebruikt op onze Sprinta heb ik het in ?Belgie gekocht.
Lex
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.