HOME › Forums › Techniek › Motortechniek: alles wat met motoren van Dehlerschepen te maken heeft › Hulp on-site (jachthaven Muiderzand) gevraagd!
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
16 april 2010 om 20:16 #774784
Dag allemaal,
Ik hoop dat ik deze vraag hier mag stellen, ik heb dringend hulp nodig met een motorprobleem, betreffende mijn motor van m’n Optima 92.
De persoon die mijn motor normaal onderhoudt, heeft tijdens de wintersport zijn arm gebroken en kan mij voorlopig niet helpen.
Zijn er hier mensen of kennen jullie iemand die mij tegen een schappelijk tarief kan helpen?
Ik zoek dus geen antwoorden op mijn probleem maar iemand met motorkennis en mijn probleem ter plaatse zou kunnen verhelpen.
Locatie Jachthaven Muiderzand
Boot Dehler Optima 92
Motor Volvo Penta
Probleem: motor rookt HEEL veel, spuugt olie mee in koelwater.
Vorig jaar verstuivers laten afpersen, hier vlak naast heb ik nu een gaatje ontdekt waar stoom uitkomt. Voor mij is alles een groot vraagteken maar ik ga nu niet graag motoren.
Ik hoop dat er iemand is die mij in de haven kan/wilt helpen.
Hoor graag!
Mvg,
Casper
17 april 2010 om 09:32 #804415Hallo Casper De beschrijving volgend van je probleem lijkt het er haast op dat je gescheurde cillinderkop hebt.
Om te kunnen ontdekken of dat werkelijk zo is moeten er aantal testen/metingen uitgevoerd worden.
1 koelsysteem afpersen ,2 compressie meten ,3 cillinder lektest uitvoeren.
Dit zal je toch door bedrijf moeten laten doen omdat zij de benodigde apperatuur in huis hebben.
Als je dit door volvo dealer laat doen weet je ook gelijk of dit vaker voor komt en wat eventuele vervolgkosten zullen zijn.
Handig is wel om vooraf afspraken te maken over uit te voeren werkzaamheden en wat dit kost om latere probemen te voorkomen.
Advies is wel om dit serieus aan te pakken gezien de aard van de klachten.
Ik hoop dat je verder kunt met dit antwoord.
Mvg Hans
17 april 2010 om 15:41 #804416Beste Casper, Je hebt een prachtig klassiek schip, de Optima-92 maar gelijk ook een oude motor, waarschijnlijk de MD11C. Er vanuit gaand dat deze nog nooit vervangen c.q. gereviseerd is, ben je waarschijnlijk nu aan de beurt. Haal er geen “mannetje” bij, in deze is goedkoop duurkoop. Marina Muiderzand zal toch wel VP-dealer hebben?
Succes, en ik ben nieuwsgierig hoe het afloopt!
17 april 2010 om 15:42 #804417AnoniemIs het een MD11 met directe koeling ? Als ik een gok mag nemen : tijdens het verwijderen van de verstuivers zijn de houders los gekomen. Mogelijkerwijs is er koelwater in de motor gelopen. Je zegt dat er olie meekomt via de uitlaat. Weet je zeker dat het smeerolie is of is het onverbrande dieselolie ?
Waarschijnlijk ontkom je er niet aan om een of beide cilinderkoppen te demonteren. Dat lijkt erg dramatisch maar het valt wel mee hoor. Probleem is dat je je halve boot moet slopen om er bij te kunnen. Ik heb toen het schot naast de hondekooi helemaal verwijderd. Dan kun je liggend in de hondekooi goed overal bij. Als je alles van bovenaf via het motorluik moet doen maak je het jezelf erg moeilijk. Varen zit er de eerste weken waarschijnlijk even niet in.
Jammer dat het zo’n eind rijden is voor mij, anders kwam ik wel even buurten.
17 april 2010 om 18:01 #804418Beste Casper, Ik heb wel een adres voor je nl. de instructeur van de motor cursus. Dit is een oude wegenwachter die na zijn pensioen een bedrijfje is begonnen. Één van zijn services is motorservice op lokatie. Hij zit in Middelharnis, maar hij komt naar je toe. Hij is 100% vakman.
Een relatie met de werkzaamheden aan je verstuivers lijkt me een reëele optie.
Succes,
MR
17 april 2010 om 19:33 #804419Bedankt voor jullie reacties zover! Ja het is een Volvo Penta MD11C. Ik moet zeggen dat mijn motor relatief wel veel diesel verbruikt. Dus grote kans dat het diesel is.
Vorig jaar schaamde ik me rot als ik aan kwam motoren, spuugspuug/rookrook, gelukkig ben ik een echte zeiler….
Maar ik wil nu echt van dit probleem af. Het bedrijf dat op Muiderzand werkt (inderdaad een VP dealer), kost zeker zo’n 60 euries per uur. Ja, als het niet anders kan, stap ik naar ze toe.
Ik ga even contact leggen met het bedrijf in Middelharnis.
Verder zal ik op de site vermelden hoe een en ander gaat verlopen en wat het probleem nu echt was.
Mijn oproep blijft open staan totdat ik iemand heb gevonden! Dank nogmaals.
Groet,
Casper
(Goed balen dit alles hoor, vorig jaar rond dit tijdstip had ik al een paar zeiltrips achter de rug, sniksnotter..)
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.