HOME › Forums › Techniek › Elektra en Electronica aan boord › Inkorten kabels SPX-5?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
24 maart 2011 om 14:44 #775113Anoniem
In de handleiding van mijn SPX-5 staat dat de kabels (kompas, voeding, bedieningspaneel) niet mogen worden ingekort. Deze zijn echter vele meters lang (~ terwijl ik maximaal 1.5 m nodig heb voor elk. Opbossen heeft niet mijn voorkeur en lijkt me ook niet verstandig, zeker niet voor de voedingskabel. Kan iemand mij vertellen wat de nadelige gevolgen van inkorten kunnen zijn?
24 maart 2011 om 15:35 #807306Beste Adriaan, Ik denk dat Holland Nautic toch echt het aangewezen adres voor je is, om daar met die vraag heen te gaan.
[email]helpdesk@hollandnautic.nl[/email] Laat je het antwoord nog even horen?
gr.
Rob
24 maart 2011 om 17:27 #807307AnoniemAdriaan: Net zo een ding ingebouwd. De voedingskabel en bedieningspaneel kabel ingekort. Kompas niet, deze opgebosd. Dit om het kompas eventueel nog te kunnen/moeten verzetten. Vandaag seatrials uitgevoerd en alles is o.k.
Vraag?
Welke bladzijde in het SPX inbouwboekje staat dat je niet in mag korten?
Advies Rob is uiteraard altijd goed.
Groet:
Krijn
25 maart 2011 om 11:54 #807308Hoi Adriaan, Alleen de kabel naar het Kompas zou ik niet inkorten. De voeding kan je rustig inkorten.
De instrumenten van Raymarine kun je onderling verbinden met een standaard Seatalk kabel. Hiervoor heb ik het korte kabeltje dat bij ieder instrument wordt geleverd (met 2 stekkers) door midden geknipt en met een 3-aderige kabel verlengt. De lange kabels van Raymarine zijn erg duur.
Mijn systeem bestaat uit een tridata, windmeetset, stuurautomaat en een multi instrument in de kajuit. Alles werkt prima.
26 maart 2011 om 13:56 #807309AnoniemDank voor de reacties. Van Holland Nautic heb ik nog niets vernomen. Wellicht krijg ik van deze club ook wel de vraag waar het volgende staat: “Kabels mogen niet worden afgesneden of verlengd, tenzij dit in de installatiehandleiding wordt beschreven” (pg 7, laatste aandachtspunt; onder 2.1 Voorzorgsmaatregelen bij installatie). 26 maart 2011 om 16:44 #807310Ik denk dat we hier te maken hebben met een CE-regel. Het geheel van appendages en bekabeling heeft een CE keur gekregen. Inclusief de draadeindjes met de specifieke “nergens-anders-te-koop- zijnde” specifieke aangeklemde kabelschoentjes. Blijkbaar, en niet geheel onterecht, wil Raymarine voorkomen dat Jan-en-allemaal hier aan gaat klooien. Vanuit mijn kennis, je kunt alle kabels inkorten (zeker de voedingskabel, minder weerstand=hogere aansluitspanning) met uitzondering van, denk ik, de roerstandaanwijzer. Dit is een potmeter, waarbij de variabele ohmse weerstand plus de vaste ohmse weerstand van de kabel een indicatie zijn van de roerstand. 28 maart 2011 om 11:16 #807311AnoniemReactie van Holland Nautic Apeldoorn B.V. ************************
Alle kabels mogen ingekort worden, echter houd de kabel van het kompas langer.
Zo voorkomt u dat als het kompas om welke reden verplaatst dient te worden u deze moet vervangen voor een nieuwe.
De ferriet kernen worden tegenwoordig niet meer meegeleverd, ze worden immer zelden gebruikt.
Ferriet kernen zijn meestal onderdeel van een ontstoring systeem, om alles juist te doen zal er ook een aparte ground plate moeten zijn voor de RF en EMC storingen.
In uw geval zullen ze ook niet nodig zijn.
Peter Kienstra
Service Engineer Holland Nautic
********************
28 maart 2011 om 17:15 #807312Bijna goed Ger, Feedback pot van raymarine is een 5 Kilo ohm potmeter dus de invloed van een draadje is minimaal danwel niet aanwezig.Kabelschoentjes zijn gewoon verkrijgbaar in elke serieuze watersportwinkel of elektroshop:AMP stekkertjes 3mm.Nulpunt van de feedback wordt grof ingesteld door mechanische verstelling van de potbehuizing en finetune wordt d.m.v. de software gedaan.Verder is afknippen van de pluggen (zoals Fred al meldde) en deze vervangen door een goede klemverbinding (met gebruik van adereindhulsjes) 100% o.k. Enig probleem kan zijn dat Raymarine geen garantie meer wil geven vanwege deze wijziging :cry2: .
Bas
28 maart 2011 om 20:25 #807313Ik dacht al Bas, waar blijf je zo lang :lachen: 28 maart 2011 om 20:57 #807314meewind wrote:…….. en deze vervangen door een goede klemverbinding (met gebruik van adereindhulsjes) 100% o.k.
Voor diegenen die de term adereindhulsjes niks zegt:
[img]https://www.dehlerclub.nl/images/adereind1.jpg [/img] -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.