HOME › Forums › Clubhuisgesprekken, algemeen › Over zeilsport, de club en Dehlerschepen › IOR 1/4, 1/2, 3/4, 1 en 2 ton rules?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
11 augustus 2008 om 09:05 #773888
Goede morgen, Ik ben al een tijdje aan het zoeken op internet maar ik zoek een beschrijving (tekst) welke duidelijk maakt wanneer een schip nu een 1/4 tonner of een 1 tonner is. Dat het niet staat voor het gewicht van de boot is bekend. Het heeft iets te maken met het waterverplaatsende vermogen midscheeps …. of zoiets. Wie weet mij uit te leggen hoe deze verouderde materie in elkaar zit?
Groet Michel
12 augustus 2008 om 21:35 #798022AnoniemHoi Michel, Gezien het geringe aantal reacties zal ik dan maar eens een gokje wagen.
Ik weet ook die verschillen niet, maar 1 ding is zeker; op onderstaande foto is duidelijk een 1-tonner zichtbaar
😆 [img]http://home.planet.nl/~veldk171/fred/Diversen/Bierton.jpg [/img] Over tot de orde van de dag maar weer.
-Fred-
12 augustus 2008 om 22:00 #798023😆 😆 😆 13 augustus 2008 om 16:04 #798024AnoniemHet is gelukkig geen Bavaria 13 augustus 2008 om 19:53 #798025AnoniemHoi Michel, Ik heb zelf een Eygthene gehad, wat staat in het Nieuw Zeelands voor Eighteen oftewel 18 in plat hollands. Deze 18 stond voor de IOR meting die het schip had en was daarmee een volwaardige kwart tonner.
18 was de uitkomst van een rekenregel waarin o.a. romplengte, breedte, hoogte, maat van het voorzeil, lengte van mast en giek, en zaken als stabiliteit werden meegenomen. Ik vond zojuist het volgende op internet :
Rating = [0.13(L x S) + 0.25L + 0.2S + DC + FC ] x EPF x CGF
√ B x D
Note: Sqaure root B x D should be under (L x S)
S = Square root of the sail area
B x D = Estimates the boats weight through the cross sectional area of the hull amidships
DC and FC = are small corrections for freeboard and draft.
EPF = gives compensation for the engine.
CGF = taxes stability
there is a MK III and MK IIIa rule to this as well.
Ik heb de regel zelf nog niet ingevuld, maar Uiteindelijk moeten de verschillende schepen voldoen aan :
1/4 ton : 18 feet
1/2 ton : 21,7 feet
1 ton : 30,55 feet
Op basis van deze getalle werd een ‘time allowance’ berekend in seconde per mijl vermenigvuldigd met de lengte van de race om de handicap toe te passen.
Al met al een regel die op een gegeven moment rare ontwerpen met zich meebracht die minder zeewaardig waren dan een open roeiboot, maar bij wijze van spreken wel elke wedstrijd kon winnen. Na de ’79 Fastnet ellende legde de MK 3 en 3a regel dat verder aan banden totdat we begin 90-er jaren met de nieuwere regelgeving aan de slag gingen.
13 augustus 2008 om 20:20 #798026Hai Jasper, De formule had ik reeds ook al vul je het wel aan, bedankt. De klasse aanduiding echter is in “ton”. Kwart ton, halve ton etc etc. Waarom ton? Waarom niet meter, kg, liter bier of klompjes goud? Daar wil ik graag achter komen. Wat is de betekenis en herkomst van die “ton”?
Weet je dat toevallig ook?
Groet Michel
14 augustus 2008 om 08:05 #798027Anoniemik zal het nog eens aan een paar ‘ouwe rotten’ navragen, ik kom er op terug! -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.