HOME › Forums › Onderhoud › Onderhoud en reparatie binnen en buiten, vragen en antwoorden › Jefa roerlagers
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
12 september 2010 om 08:18 #774942Anoniem
Momenteel ben ik bezig de speling in de stuurstand te verhelpen. De stuurkogels heb ik reeds vervangen, zie ook mijn andere bericht over Solimar onderdelen. Deze speling bevind zich nu nog bovenin de stuurstand, het ‘kroon’ tandwiel wat op de verticale as zit heeft speling, de spiebaan is uitgeslagen. Ik zal er een nieuwe spiebaan voor in het kroonwiel moeten (laten) maken, met uiteraard een passende spie. Maar de oorzaak van het ontstaan van de speling kan ik nog niet goed beredeneren. Het is nl. een steeds terugkomend probleem, heb alle lagers van de Solimar al vervangen en de tandwielen al eens met shims perfect afgesteld. Nu dus helaas weer de spie die niet goed meer past. Om er voor eens en hopelijk altijd af te zijn ben ik voornemens om zelfstellende Jefa roerlagers te gaan monteren. Het volgende is het geval: Voor de wind stuur het bootje super, niet zwaar en direct. Maar aan de wind, met een beetje meer dan 4 bft
mag ik met 2 handen aan het wiel hangen om de boot in het spoor te houden, zo zwaar draait dan de boel. Volgens mij komt er daardoor zoveel kracht op alle stuurstandonderdelen en overbrengingen dat het wel eens 1 keer teveel kan worden. Ik heb alle lagers al eens schoongemaakt, de as gereinigd, RVS bus gepoetst etc. Ook het meten van as en lagers heeft geen resultaat opgeleverd. Nu denk ik dat onder behoorlijke zijwaartse druk de lagers vervormen, ovaal worden, en gaan knellen op de voor en achterkant van de roeras. Wellicht wordt zelfs de roeras verbogen waardoor de lagers schuin en zwaar belast worden? Als ik die theorie op de Jefa site mag geloven kan dat inderdaad en is er maar 1 oplossing, juist (niet meer raden). Een beetje botenbouwer gebruikt momenteel niets anders dan dit systeem, maar nieuwbouw is geen renovatie. Dus afgezien van de kosten is het ook een ingrijpende klus. Zo zal de roerkoning vervangen moeten worden en de alluminium brug voor het bovenlager ook aangepast moeten worden. Nu mijn vraag: Zijn er mensen die dit reeds eerder gedaan hebben of hebben laten doen? Op de Jefa site staat een fotoreportage van eenzelfde ingreep bij een D31, maar daar zijn geen zelfstellende lagers gebruikt. En dat is nou juist wat mij dan het beste lijkt om te doen. Ik hoor graag jullie reacties. 13 september 2010 om 08:53 #805771AnoniemRemco, Zelf heb ik op m’n 34 vdS de stuurkolom geheel gereviseerd. Zie mijn verslag in “Inspirerende klussen van leden / Roer en stuurstand renovatie”
Ook heb ik het bovenste roerlager vervangen door een JEFA zelfstellend lager. Zie hiervoor ook mijn verslag (even zoeken op JEFA en Auteur Dinand)
Resultaat van dit alles is een spelingvrij en lichtlopend stuurwiel onder alle omstandigheden.
Als ik jouw was dan zou ik eerst het bovenste lager vervangen door een JEFA.
Verwijder eens het bovenste lager en laat iemand het roerblad heen en weer bewegen (rondjes maken) en kijk dan hoeveel de as heen en weer kan bewegen op de plaats van het bovenste lager. Je kunt dan zien of de lagers goed uitgelijnd staan en of er voldoende speling aanwezig is. Want op deze buslagers moet speling zitten om vastlopen te voorkomen. Echter als ik naar de roeras kijk, dan vraag ik me af hoeveel deze krom kan trekken als je onder helling vaart. Dit kan nooit veel zijn.
Heb je verder nog gekeken naar de duw- trekstang tussen de stuurkolom en het roer. Deze kan misschien aanlopen en de lagers kunnen versleten zijn waardoor er meer speling ontstaat.
Het vervangen van het onderste lager door een zelfstellende JEFA is een ingrijpende klus. De speling op het roerblad komt hoofdzakelijk van het bovenste lager (diameter is veel kleiner en zit aan einde van de roeras).
Het is natuurlijk prachtig om onder ook een JEFA lager te hebben maar noodzakelijk is het niet.
Succes met de klus. Als alles goed is dan moet je met 4bft met 1 vinger kunnen sturen en niet met ‘twee handen aan het wiel moeten hangen’.
Groeten,
Dinand
13 september 2010 om 09:20 #805772AnoniemRemco, Ik ben het helemaal met Dinand eens. Ik heb ook eerst het bovenste lager vervangen door een naaldlager en daarmee is het zwaar lopen en de speling geheel verdwenen. Ik zie vooralsnog geen reden om ook het onderste lager te vervangen door een ander soort lager dan het lager dat af-fabriek is geleverd.
Groet en succes!
Chris
14 september 2010 om 08:38 #805773AnoniemDinand en Chris bedankt voor jullie advies, Dinand ik ga nog eens goed zoeken op de site. Ik kon onder Jefa geen goed resultaat vinden. Mooi ook om jullie reacties te lezen en dat ik op de goede weg zit. Zoals het er nu uit ziet zal waarschijnlijk ook het onderlager + roeraskoker vervangen worden. Het lager is aan vervanging toe en ook eenzelfde glijlager kost de nodige stuivers. De meerprijs t.o.v. Jefa is te overzien, maar de klus is wel ingrijpend. Maar vanwege mijn werk in de jachtbouw hebben we alles in huis om het tot een goed einde te brengen. Ik kijk nu al uit naar het sturen met 2 of zelfs 1 vinger in het volgende seizoen. Als alles lukt en ik eraan denk …. zal ik een fotoserie proberen te maken en hier posten. 14 september 2010 om 09:48 #805774Hoi Remco, Het “zwaar” sturen bij aan de wind komt meer voor. Mij is verzekerd door Dehler Monnickendam dat dit idd komt door het “doorbuigen” van de roerkoning. Dat veroorzaakt dan wat meer frictie op de 2 lagers. Dit fenomeen komt een stuk minder voor bij een RVS roerkoning, hetgeen te begrijpen is. Ook op zout water heb je daar meer last van door het aanzetten van zout en corrosie op met name het onderste roerlager. Overigens heb ik er nog nooit last van gehad, maar ik vaar meestal op zoet water.
31 december 2010 om 16:49 #805775AnoniemEergisteren was het zover, ik heb de decoupeerzaag in onze boot gezet. Was best even slikken om een gat van 15 cm in je scheepje maken. Maar goed, de oude roeraskoker moest eruit om de nieuwe te kunnen monteren, zie bovenstaand. Na wat breekwerk en met behulp van een grote gatenzaag heb ik de oude roeraskoker eruit kunnen halen. Wat me is opgevallen is dat ook onze oosterburen wel eens een gat (doorsnede 10 cm) verkeerd boren Ze hebben er een beetje plaksel in gesmeerd en 8 cm naar achteren alsnog de koker er ingelamineerd. Met het zagen voor de nieuwe koker kwam dat stuk ook te vervallen. Gisteren is de nieuwe koker er ingeplakt en zijn de bussen om de roeras verlijmd met epoxy. Wel heb ik wat werk gehad met uitlijnen van boven- en onder-lager. Het zijn dan wel zelfstellende lagers, maar die corrigeren niet de stand van het roer (voor-achter / SB-BB). Je wilt natuurlijk het roer recht onder je boot hebben en in lijn met de kiel. Uiteindelijk was het ook niet nodig de alu brug aan te passen t.p.v. het bovenlager. Heb het gat opgeboord naar de diameter van het nieuwe lager. Er blijft voldoende staan om dat nieuwe lager goed te kunnen monteren.Vandaag konden we controleren of we het goed hebben gedaan. De lagerbussen zaten vanochtend goed vast en het roer kon erin……. Heb ik toch een foutje gemaakt. De nieuwe koker met gefixeerd onderlager is iets te diep in de boot verlijmd, het zit 5 mm te hoog. Daardoor loopt het roer, wanneer het gaat drijven, onder tegen de romp aan. Maar gek genoeg alleen aan SB, boeltje nagemeten en nu blijkt dat de romp aan SB minder vlak loopt dan aan BB, het is wat lager, waardoor het roer juist daar vast loopt. Met een extra ring tussen roerblad en onderlager was het helaas nog niet verholpen. Dus de decoupeerzaag maar weer gepakt en een stukje van het roer gezaagd. En dan is zo’n roer van schuim wel heel prettig hoor, klusje van niets. Beetje gelcoat erover en klaar is het weer. Het roer en onderwaterschip staan nu in de primer en zodra droog kan het gemonteerd worden en kunnen we de stangverbinding naar de stuurstand weer monteren en is het helemaal klaar. Ik heb er foto’s van gemaakt en probeer er nu een verslagje van te maken. Zodra dat klaar is zal ik het webteam vragen het een plekje op de site te geven, ben daar nl. niet zo’n ster in.
Voor nu allemaal goede jaarwisseling gewenst en tot op de nieuwjaarsborrel in Huizen!
Bewerkt door: Chakra, 31 dec 2010 – 17:58
2 januari 2011 om 15:58 #805776AnoniemBeste Dinant, verleden jaar heb ik ook de stuurkolom gereviseerd maar echt spelingvrij is het geheel niet…. met name het bovenste lager (in de aluminium balk) is hier de boosdoener. Welk type lager van Jefa heb jij hiervoor gebruikt? Hoor graag van je. Groet, Mark (D34)
4 januari 2011 om 16:01 #805777AnoniemMarkN wrote:Beste Dinant, verleden jaar heb ik ook de stuurkolom gereviseerd maar echt spelingvrij is het geheel niet…. met name het bovenste lager (in de aluminium balk) is hier de boosdoener. Welk type lager van Jefa heb jij hiervoor gebruikt?
Hoor graag van je. Groet, Mark (D34)
Mark,
Ik heb de bon er nog eens bijgezocht.
Het lager is 5T044
De Bus is SLE044A
Besteld bij NAUTEC
Succes,
Dinand
4 januari 2011 om 18:19 #805778AnoniemDankjewel Dinant! 28 augustus 2012 om 12:56 #805779AnoniemRemco, De komende winter wil ik ook het onderste lager van m’n D34 vervangen.
Welke onderdelen van JEFA heb je hiervoor gebruikt?
De roeras is van aluminium. Moet je dan ook een aluminium sleeve gebruiken of kun je beter kiezen voor de iets duurdere RVS sleeve?
Geeft RVS op Aluminium problemen i.v.m. verschillende uitzettingscoëfficiënten waardoor de verlijming los kan gaan of eventueel electrolyse?
Groeten,
Dinand
28 augustus 2012 om 13:52 #805780AnoniemDinand, kijk even in dit topic en scroll vooral ook naar beneden voor heldere uitleg: https://www.dehlerclub.nl/forums/viewtopic.php?f=10&t=257 ??? Karte Four???
https://www.dehlerclub.nl/dcn/index.php?module=pnForum&func=viewtopic&topic=257&872 28 augustus 2012 om 20:42 #805781AnoniemDinand wrote:Remco,
De komende winter wil ik ook het onderste lager van m’n D34 vervangen.
Welke onderdelen van JEFA heb je hiervoor gebruikt?
De roeras is van aluminium. Moet je dan ook een aluminium sleeve gebruiken of kun je beter kiezen voor de iets duurdere RVS sleeve?
Geeft RVS op Aluminium problemen i.v.m. verschillende uitzettingscoëfficiënten waardoor de verlijming los kan gaan of eventueel electrolyse?
Groeten,
Dinand
Dinand, heb destijds de volgende onderdelen gebruikt op Avies van Armin Geisler van Nautec, Jefa NL.
1 x SLE079A Aluminium anodised sleeve Ø70(75)xØ79x100mm
1 x 6T079 79 mm PETP s-a bearing in Ø 150 mm GRP tube
1 x SLE050AL Aluminium anodised sleeve Ø40xØ50x100mm
1 x 4S050 50 mm self-aligning bottom roller bearing
1 x 46050 50 mm locking ring
Het zelfstellende onderlager is in dit geval in een polyester koker gelijmd door Jefa.
De gehele bestaande koker heb ik verwijderd en vervangen door de koker van Jefa.
Met epoxy heb ik 2 stuks aluminium sleeve gemonteerd t.p.v. het onder- en bovenlager. Alu geeft geen electrolyse en de geleverde sleeves zijn perfect passend op de Jefa lagers.
We varen al weer een tijdje met deze lagers en zijn nog steeds erg blij dat we het toen hebben doorgezet. De boot is echt met 2 vingers te sturen, ongeacht zeilvoering, helling, etc.
29 augustus 2012 om 08:34 #805782Quote:Remco: De roeras is van aluminium. Moet je dan ook een aluminium sleeve gebruiken of kun je beter kiezen voor de iets duurdere RVS sleeve?
Als je de RVS bus wil vervangen, dan heb ik nog een nieuwe ongebruikte RVS voor je. Dit jaar gekocht bij Marina Grossenbrode ivm roerlager-renovatie. Achteraf bleek dat we deze bus niet nodig hadden. Het bestelnummer is 13122, Diameter 75 mm, Hoogte 160 mm. Volgens mij heeft D32 en D34 hetzelfde lagersysteem (vanaf bouwnr. 64)
Website Marina Grossenbrode:
13121 Ruderlager unten Øi=75mm, Øa=92mm Bild
ab Nr. 64 106,34 (ZE18)
13122 Lagerhülse V2A für Ruderwelle Bild
ab Nr. 64 106,34 (ZE18)
29 augustus 2012 om 09:05 #805783AnoniemArtie, Bedankt voor het aanbod maar ik kan deze niet gebruiken.
Als ik het onderlager ga vervangen door een JEFA-lager dan wordt hier een passende sleeve voor gemaakt. Deze zijn op elkaar afgestemd.
Dinand
29 augustus 2012 om 09:09 #805784AnoniemRemco, Bedankt voor de informatie.
Het bovenlager had ik al gedaan zoals ik ook al eerder hier had beschreven.
De parts voor het onderlager die jij hebt vervangen komen overeen met wat ik op de JEFA weppage had gevonden. Dus hier kan het niet meer mis gaan.
Blijft alleen de vraag wat de beste keuze is voor de onderste sleeve, aluminium of staal?
Groeten,
Dinand
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.