HOME › Forums › Alles over ‘de witte motor’, onze tuigage › Trim, adviezen, tips: vragen en antwoorden › Keerfok systeem aanbrengen op D31 (bj.93)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
10 september 2010 om 10:47 #774939Anoniem
Ik overweeg om een keerfok systeem aan te brengen op mijn D31(bj 93) bij voorkeur de originele versie. Ik heb 2 vragen: 1: Is er tijdens de bouw al rekening gehouden met later monteren van keerfok, i.e. zijn er extra alu platen etc ingelamineerd?
2: Waar vind ik een 2de hands systeem?
Ik ben op de hoogte van de voor -en nadelen van een keerfok dus die discussie hoeven we niet te voeren
. Alvast bedankt, Andre
10 september 2010 om 11:45 #805748Op mijn 31 zitten de schroefgaten al voorgeboord, natuurlijk zijn de Alu platen ingelamineerd. Hak maar een gat in je dek, dan kun je ze zien. Een 2e hands vinden? Geen idee, maar bij Grossenbrode kun je de rail bestellen. Kijk maar bij “onze adverteerders” 10 september 2010 om 12:43 #805749AnoniemBedankt, ik zal nog eens goed kijken maar volgens mij heeft die van mij geen voorgeboorde schroefgaten. Is er nog iemand die later een keerfok installatie heeft gemonteerd? Ik heb eens een post gezien van een d31 eigenaar die iets soortgelijks van plan was maar kan dat niet meer terugvinden. Andre
13 september 2010 om 09:30 #805750AnoniemIk ga deze winter ook beoordelen of er een keerfokinstallatie geplaatst kan worden op onze D34. Er zijn geen voorgeboorde schroefgaten en voor zover ik kan beoordelen (met metaaldetector) zijn er evenmin aluminium strippen ingelamineerd. Ik moet nog bedenken hoe ik dat de benodigde verstevigingen in het dek aanbreng; het maken van gaten in de binnenschaal heeft niet bepaald mijn voorkeur, omdat je dat toch niet echt netjes afgewerkt zal kunnen krijgen. 14 september 2010 om 09:47 #805751AnoniemBij mij hetzelfde verhaal ben ik bang, ik kan geen voorgeboorde schroefgaten vinden dus de alu platen zullen er ook wel niet zitten. Weet je of de afmetingen van de keerfok rail voor d31 en d34 hetzelfde zijn? Ik kan er niet veel informatie over vinden. Via Pfeiffer Marine in Duitsland kun je ze op maat laten maken maar dat wordt een dure grap denk ik… Mvg, Andre 14 september 2010 om 17:03 #805752AnoniemBeste André, ik vermoed dat de keerfokrail bij een 34 langer is dan bij een 31, omdat de 34 breder is dan de 31. Wat de rail via Pfeiffer kost, weet ik niet; dat ga ik nog opvragen. Ik heb een offerte opgevraagd via Grossenbrode en dan kost de complete rail, inclusief steunen en traveler een ruime Eur 1.200,–. Daar komt de keerfok zelf dan nog bij, en dat wordt dan inderdaad een dure grap. Als rechtstreeks kopen bij Pfeiffer niet goedkoper is, dan wordt het misschien toch een gewone high aspect fok, tezamen met een tweetal nieuwe liertjes erbij in de kuip (de liertjes van Antal zijn niet zo duur, ongeveer Eur 300,– per stuk.
Groet, Chris
14 september 2010 om 20:30 #805753AnoniemChris, 1200 E valt me eerlijk gezegd nog mee voor een nieuw systeem, als er een manier zou zijn om het veilig te bevestigen zonder grote ingrepen dan zou ik het denk ik nog overwegen. Voor extra lieren in de kuip heb je waarschijnlijk hetzelfde probleem wbt opvangen krachten alhoewel de krachten op de keerfok groter en ongunstiger zijn gok ik (verticaal ipv horizontaal…). Waar zou je de lieren plaatsen? Op mijn boot zit de overloop me echt in de weg tijdens solo overstag gaan of met kinderen in de kuip… Ik zou een extra paar denk ik plaatsen achter de overloop vlakbij de helmstok maar op mijn boot is er geen voorbereiding voor dus terug naar af… Andre 16 september 2010 om 09:02 #805754AnoniemAls er een binnenmal is dan zijn er wel mogelijkheden om bevestigingen te maken van voldoende sterkte. Denk b.v. aan smalle sleuven maken in het polyester dek ter plaatse van de bevestigingspunten en dan stukjes RVS strip met voorgetapte gaten erin “kantelen” Of een iets bredere sleuf en dan diezelfde strip een kwart slag draaien. Daarna de zaak weer dicht maken met epoxie. Het zit toch onder de rails! Of blindklink moeren op meer punten dan gebruikelijk. Kijk ook eens op internet bij Borstlap masters in fasteners o.i.d.
16 september 2010 om 09:38 #805755Ik heb een overloop aangebracht op mijn 41 Dek Slet. Aan SB kon de contraplaat probleemloos in de bakskist. Aan BB is natuurlijk mijn achter slaaphut mét binnenschaal. Dat wil je wel netjes oplossen. Werkwijze:
1. Teken op dek de gaten van de rails af
2. Boor voorzichtig gaten in het dek, NAAST DE AFGETEKENDE GATEN, DIE NIET DOOR DE BINNENSCHAAL HEEN MOGEN KOMEN
3. Vul een slagroomspuit (die de bakkers gebruiken om toefjes etc. op de taart te spuiten) en vul genereus alle gaten met epoxy. De bedoeling is dat een ruim gedeelte van het “dubbele” plafond massief met de epoxy gevuld wordt
4. Uit laten harden
5. Boor nu de afgetekende gaten door-en-door.
6. Monteeer de rails op dek met aan de binnenkant een op maat gemaakte (aluminium of RVS) contraplaat met bouten en zelf-borgende moeren.
7. Werk deze contraplaat netjes af met gelijke kleur verf als de binnenschaal of timmer het geheel netjes af.
Bij mij valt het in het geheel niet op, en het is een ijzersterkte constructie. De zaak is al eens beproefd met een klapgijp, en dat met 50 m2 grootzeil. Geen krimp!!
19 september 2010 om 08:55 #805756AnoniemGer en Arie, Bedankt voor de suggesties, als de oplossing van Ger werkt op de overloop van de 41 dan moet dat ook kunnen voor de keerfok van de 31 denk ik.
Net als Chris heb ik ondertussen ook een offerte van Marina Grossenbode en ook voor de 31 is het ongeveer 1200 euro… Ik heb ook een tekening van het ontwerp van het voordek met daarop de plekken met versteviging (Wendefockanlage PLan verstärkung.jpg), voorzover ik begrijp van marina grossenbode zitten deze verstevigingen ook op mijn boot, misschien dat Chris ook zoiets kan opvragen voor zijn d34. Het lukt me niet om de foto te plaatsen op het forum maar kan het wel via email sturen.
Ik vond ook nog een oude post van Michel met de tip dat tunedrigs in Enkhuizen nog een partij onderdelen van Dehler had liggen, bij navraag blijken ze keerfok systemen te hebben voor Dehler maar helaas alleen voor kleinere modellen dus geen oplossing voor Chris en mijzelf maar misschien hebben andere Dehler zeilers er iets aan.
Dus samengevat nog steeds geen keerfok … Andre
19 september 2010 om 09:28 #805757Foto’s kun je bij je bericht zetten door ze, vergezeld van een vriendelijk verzoek, naar de webmaster/webassistente te sturen. Die man (m/v )kan alles…………………….. 19 september 2010 om 17:15 #805758AnoniemOK doe ik meteen. 20 september 2010 om 09:45 #805759Anoniem22 september 2010 om 06:39 #805760Anoniemupdate: ter hoogte van de keerfok beugel bevestiging meet ik aanwezigheid van metaal met de detector dus hoogstwaarschijnlijk klopt de tekening en zitten er alu platen.
Dat zou installatie een stuk makkelijker maken.
Andre
22 september 2010 om 08:22 #805761Anoniemtadorna wrote:Op mijn 31 zitten de schroefgaten al voorgeboord, natuurlijk zijn de Alu platen ingelamineerd. Hak maar een gat in je dek, dan kun je ze zien.
Ik denk dat bij jouw 31 ooit een keerfokrail heeft gezeten en dat deze later is verwijderd?
Mooi dat je nu zeker weet dat die platen er zitten, André.
Kun je in ieder geval met een gerust hart aan de slag gaan.
Wel handig om zo’n tekening te hebben. Wat zou het fijn zijn om van onze Dehlers dit soort tekeningen in de databank te hebben.
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.