HOME › Forums › Alles over ‘de witte motor’, onze tuigage › Trim, adviezen, tips: vragen en antwoorden › Klapperende zaling (met een ‘z’)
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 juli 2010 om 17:54 #774891Anoniem
We hebben afgelopen weekend een rondje Noordholland gedaan en toen we op de Noordzee zaten heb ik geconstateerd dat bij het zeilen over stuurboord de stuurboordzaling soms naar voren en achteren gaat staan wippen. Dit komt natuurlijk omdat het want aan de lage kant iets slap gaat staan en er dus geen druk meer op de zaling staat. Ik had dit nog niet eerder gezien en de zaling kan in principe ook niet los raken omdat er twee bouten doorheen zitten maar ik kan mij zo voorstellen dat dit op de lange termijn toch tot het uitlubberen van de gaten of schade aan de bouten kan leiden. Misschien heb ik de bouten niet strak genoeg aangedraaid maar ik kan mij herinneren dat er eigenlijk altijd wel wat ruimte op de bevestiging zit. Misschien moet ik mijn topwanten wel iets naspannen. Is er iemand die daar iets zinnigs over kan zeggen ?
P.S. het gaat om een Optima 92 met de originele mast / beslag.
27 juli 2010 om 13:50 #805292Hmmm, ik was al in de mast geklommen kan ik je zeggen. De beweging die ik van mijn zalingen ken (oud en nieuuw) is iets aan speling van boven en naar beneden, nog nooit van voor naar achteren. En dan als de mast plat ligt wel te verstaan. Het lijwant zou onder een helling van zeg max 20 graden ook nooit zoveel slack mogen geven dat dit uberhaupt mogelijk is. Je mag tijdens het pakken van golven echt wel voelen aan lij dat er “minder” spanning op staat. Er moet echter altijd “enige” voorspanning op blijven. Kijk maar eens omhoog langs de mast tijdens het pakken van een dikke kuil als je een golf wordt afgesmeten. Hoeft niet eens op zee, IJsselmeer is voldoende bij een dikke ware 4 bft aan de wind aan lager wal. Je mast moet echt ondersteund worden aan beide zijden.
Voordat ik zelf zou gaan naspannen zou ik eerst de boel goed controleren.
Of dit zinnig was weet ik niet
ben wel benieuwd wat hier de eindconclusie gaat zijn. Gr Michel
27 juli 2010 om 20:23 #805293Ik denk dat de zalingen van de Delanta en Optima 92 masten behoorlijk flexibel aan de mast bevestigd zijn. Dat neemt niet weg dat de voorspanning van de verstaging voldoende moet zijn, maar ook weer niet te veel want dan trek je alles kapot..
Hoe is het met de mastondersteuning gesteld?
Deen.
28 juli 2010 om 06:42 #805294Ook bij de Duetta zijn de zalingen, net als bij de Optima met twee boutjes aan de mast bevestigd. Bij de Sprinta was dit er een. Toen gingen de zalingen vroeger bij mij ook iets slingeren aan de lijzijde bij een aan de windse koers. Bij de Duetta blijven deze keurig op zijn plaats zitten, maar ik heb de verstaging ook redelijk strak gespannen. Daar komt bij dat de Duetta een diamant verstaging heeft. Dus deze draagt zeker bij tot een strak geheel. Het lijkt dat het inderdaad tot slijtage gaat leiden als je de zalingen continu laat slingeren.
28 juli 2010 om 18:14 #805295AnoniemHet was mij al eerder opgevallen dat de gaten in de zalingen al iets uitgelubbert waren. Het is heel goed mogelijk dat dit al langer speelt maar dat het mij nu pas opviel. Voor zover ik kan nagaan is de mastondersteuning in order, geen kuiltje in het dek of zo. Het dek en laminaat rond de mastvoet voelt solide aan en toont geen tekenen van delaminatie. De verstaging zou mischien wel wat strakker kunnen maar ik kan mij herinneren dat de lijverstaging altijd wel iets slap ging staan. Een kwart slag voor het breken zou hier verbetering in brengen. Neemt niet weg dat de bevestiging van de zalingen bij de Optima 92 en 98 een beetje knullig is. Het enigste wat ik zou kunnen doen is de bouten wat meer aandraaien zodat de zaling meer gaat klemmen. De zaling is echter hol van binnen dus het effect zal beperkt zijn.
Een goede oplossing is om de bevestiging van de zalingen te verbeteren. Overleg met een professionele tuiger lijkt mij hier op zijn plaats. Dat ga ik dit najaar ook zeker doen. Tot die tijd zal de boel wel blijven zitten. Deze boot heeft ten slotte al een paar keer goed op z’n fl.. gehad en de mast staat nog steeds.
Ik houd jullie wel op de hoogte.
28 juli 2010 om 20:13 #805296Bij de nieuwere dehlers (31,34,35etc) zit in de zalingbevestigingsstrip een buisje dat voorkomt dat jr de zaling plat draait, terwijl je de bouten toch vast kunt zetten. En als de bouten dan vast zitten is er toch nog enige flexibiiteit in het geheel. mijn inziens een goed systeem, misschien kun je ook zo’n buisje plaatsen.
Deen.
2 augustus 2010 om 03:22 #805297AnoniemIn de zalingen van onze 92 zitten nylon blokken met het zelfde doel als de busjes. -
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.