HOME › Forums › Techniek › Motortechniek: alles wat met motoren van Dehlerschepen te maken heeft › Klapschroef en toerental?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
26 januari 2003 om 13:48 #771554
Onlangs is er een cursus Yanmar motoren geweest voor leden van de DCN. Kees de Koning, lid van onze club schreef daar een verslag over. Dit zal ongetwijfeld worden opgenomen in de komende “Op Koers”
In dit verslag, las ik het volgende:
Klapschroeven Dehlers 31 van het produktiejaar 1991 e.v. heeft Dehler ingekocht via faillissement. Deze klapschroeven blijken te groot en te zwaar van gewicht te zijn ( maten 16 X 12 RH ) met als gevolg dat de motor niet optimaal rendement kan geven. Na 3000 toeren houdt het op, terwijl tot 3600 toeren moeiteloos moet kunnen worden gegaan. Tevens zijn er gevallen bekend waarbij de schroefas achter de keerkoppeling glad afbrak, volgens mij vanwege te grote torsiewerking.
Nu zit ik met de volgende vraag:
Onze Dehler 28 (1992) is uitgerust met een VolvoPenta 2001 met een Saildrive + klapschroef.
Volgens specificaties doet de 2001 (opgaaf Volvo) 10PK bij 3200 t/m.
In de praktijk komt hij bij volgas echter nooit boven de 2600 t/m. Zou dit een conclusie rechtvaardigen dat ook onder onze D28 een niet aangepaste schroef zit?
Wie weet dit, of bij wie zou ik terecht kunnen voor vragen e/o advies?
Rob
6 maart 2003 om 21:59 #778781AnoniemRob , Het vermogen volgens de specs is 10 pk / 3200 rpm .
dit is voor een nieuwe motor gemeten aan het vliegwiel ! ,
volgens het volvo boek is de standaard 2 blads klapschroef voor een
2001 motor een diam x pitch ; 14 x 8 .
waarschijnlijk zit er op de saildrive uitvoering een 1 maat grotere schroef ,
nl. diam x pitch ; 15 x 9 .
verder is voor het vermogen van belang dat de verstuivers optimaal zijn ,
waarschijnlijk zitten er nog de originele verstuivers in en zijn deze nog
nooit afgeperst voor kontrole op de verstuiver pers druk ( draai uren ? )
Dan moet er ook met nog een verbruiker , de dynamo , rekening gehouden
worden . ik weet niet welk type er op zit ( onze D29 met MD2020 is 70 amp.)
maar als we van 60 amp uitgaan dat trekt deze onder volle laadstroom ;
60 A x 14.2 V = 852 W =0.852 KW X 1.35962 = 1.16 PK !
Jou motor draait max 2600 rpm dat is dan 5.5 PK vrij varend .
[2600 / 3200 = 0.8125 % dat is dan 0.546 % nominaal = 5.5 PK
volgens de formule voor schroefkromme ,simpel gezegt is de verhouding
tussen %nominaal rpm en %nominaal PK de derde machts wortel ]
Verder , hoeveel knopen meer als de theoretische rompsnelheid [ Vth ]
vaar je dan met 2600 rpm ? , [ Vth D29=6.9 kn ] Vth D28 = 6-6.5 kn ? .
alle snelheid meer dan Vth kost veel vermogen .
Dus als je bij 2600 rpm boven de Vth vaart kom je al heel snel aan +/- 8 Pk .
vr.gr. Koos van Fruchten
6 maart 2003 om 22:46 #778782Beste Koos, Jemie wat een uitgebreide uitleg! Fantastisch.
Tjsa… formules zijn niets voor niets uitgevonden!
Waarom ik mijn bericht plaatste had 2 redenen.
1. Het max toerental wat de motor al varend haalt (volgas 2600 t/m)
(toerenteller, zelf gemonteerd is stroboscopisch geijkt op 1500 t/m)
2. De relatieve lage max vaarsnelheid. Nooit sneller dan 5.5Kn, dus ruim onder de Vth. (snelheid zowel afgelezen middels het log als met de GPS
) Medewebmaster Peter, is sinds eind 2002 ook in het bezit van een D28 met een VP 2001 met klapschroef en maakte mij melding van het feit dat snelheden van >6 Knt voor hem toch echt geen probleem waren. Hij ontbeert echter een toerenteller om de rpm van beide motoren te kunnen vergelijken.
Nu zit ik niet persee te knokken om de laatste druppel vermogen eruit te persen, maar soms kan net iets meer beschikbaar vermogen heel af en toe toch wel goed uitkomen.
De motor (had er toen ik onze D28 vorige jaar kocht 2200 draaiuren opzitten, = nauwelijks compressie meer) is begin vorig jaar geheel gereviseerd en daarbij is de verstuiver (1 cyl) ook afgeperst en gecontroleerd.
14 dagen geleden was ik even bij het schip in de winterstalling, maar door het vergeten van de leesbril kon ik de maat niet aflezen op de schacht van de schroef. Zaterdag ga ik weer even kijken, nu met bril!
Ik meld me dan nog even hier met de gegevens!
gr.
Rob
7 maart 2003 om 06:19 #778783AnoniemRob , het simpelste ben ik vergeten , nl. zit er niet te veel speling in de bedienings-
kabel ? kontoleer als motor bedienings handel max.staat of ook brandstof-
handel op motor brandstofpomp/regulateur ook max.staat .
dat is tegen de toeren stel schroef .
toelichting op de laatste opmerking van mijn vorige bericht ,
als de motor wel max.staat [ op de brandstof pomp ] en draait 2600 rpm ,
dan draait de motor niet meer in de schroefkromme maar in de koppelkromme
en zou dus inderdaad de schroef te groot zijn [ aangenomen dat motor 100%
is , voldoende lucht krijgt ( schoon lucht filter ) en de temperatuur van de
brandstoftoevoer niet warmer is dan 40 deg.C ]
Gegevens over de Vth van de D28 kan ik niet vinden ,maar andere v.d.stad
ontwerpen met een lengte van 8.5 m hebben een Vth van 6.4 kn .
vr.gr.Koos
7 maart 2003 om 08:22 #778784Koos, de Vth, zou te berekenen zijn met deze formule:
[img]http://www.watersport.hccnet.nl/docs/formule1.gif [/img] De vwl van de D28 = 7,4 mtr
Met de formule kom ik dan uit op een Vth van 6,61 Kn.
Gaskabel speling:Deze kabel heb ik vorig jaar tijdens de vakantie na een breuk moeten vervangen. Daarbij is mij geen speling opgevallen.
Ik zal even controleren bij de handel in volgas stand of het handeltje op de motor dan inderdaad ook op max. staat.
Luchtfilter:In juli vorig jaar, bij een beurt na de eerste 50 draaiuren na de revisie vervangen.
Motor 100%?Tsja… Wie zal het zeggen? Hij loopt als een “zonnetje” dat wel.
Brandstof temp:Laten we aannemen dat dit wel snor zit. De brandstof slang naar de pomp toe, daarbij heb ik nooit kunnen merken / voelen dat dit extreem warm was. Bovendien is het een direct gekoelde motor, die nogal wat tijd nodig heeft voordat de temperatuur van het blok zo hoog wordt dat de motorruimte ook echt warm wordt. Dus dan zou ik na kort (15 min) warmdraaien van de motor wel meer toeren kunnen draaien. Dat is dus niet het geval.
Schroefmaat:Vanmorgen even langs de boot gegaan (met leesbril) en de maat opgenomen van de schroef: het is inderdaad een 14×8. (origineel 2 blads Volvo Penta)
gr.
Rob
8 maart 2003 om 19:22 #778785AnoniemRob , als aanvullende info op de brandstof temperatuur ;
de dieselolie wordt uit de tank gepompt door de brandstof opvoerpomp ,
deze pompt de dieselolie naar de inspuitpomp , waarna de dieselolie naar
de verstuivers geperst wordt .
de opvoerpomp pompt meer dieselolie dan de inspuitpomp naar de verstuivers
zodat dus het teveel weer terug naar de tank gaat .
een deel van de dieselolie circuleerd dus rond en wordt dus steeds opgewarmt
in de tank koelt deze dan weer iets af , als de temperatuur van de dieselolie
boven de 40 deg.C komt verliest de motor vermogen .
dieselolie heeft een energie van 42000 KJ/Kg [ en sm 0.834 Kg/ltr. ]
dus als het volume van de dieselolie te veel toeneemt ,daalt de energie / ltr
de temperatuur in de motor ruimte heeft hier dus niets mee te maken .
vr.gr. Koos
2 april 2004 om 18:24 #778786AnoniemWarme brandstof / koude / warme motor. Het zal allemaal niet veel uitmaken v.w.b. het toerental. 600 toeren verschil (3200-2600) is niet gering. Is de motor na de revisiebeurt goed afgesteld. hoe zit het met de timing van de brandstofpomp (is deze wel af te stellen? ik heb geen Volvo in mijn schip). Klepspeling goed afgesteld> dit is immers de ademhaling van de motor. Brandstofvoorziening in orde. filters, opvoerpomp.
Rookt de motor zwart indien volgas: overbelast of brandstofsysteem niet in orde. (uitgaande van een schoon luchtfilter)
conclusie: er kunnen diverse oorzaken zijn.
Groet willem
cupid’s arrow (D34)
2 april 2004 om 22:22 #778787Hallo Willem, Bedankt voor je reactie!
Het oorspronkelijke bericht was weliswaar van vorig jaar maart, maar alle wetenschap over mogelijke oplossingen zijn altijd welkom.
Is het niet ter oplossing van mijn probleem, dan miscchien wel weer voor een ander lid. De vragen en antwoorden blijven op de site altijd beschikbaar en op te zoeken.
Uiteindelijk bleek het probleem bij mijn VP motor te zitten in de afstelling van het max. toerental op de motor. (begrenzing, door vorige eigenaar bewust terug gesteld)
Ik heb later nog iemand gesproken van het revisie bedrijf en die vertelde mij dat daar standaard niet naar gekeken wordt. Een net gereviseerde motor laat men niet gelijk op vollast draaien.
Vorig jaar voor onze zomervakantie is een VP monteur bij mij aan boord geweest: heeft de injector + verstuiver meegenomen en getest.
Was OK. Daarna de motor begrenzing bijgesteld en het geheel draait nu als een zonnetje.
De 3200 rpm haalt hij nog wel niet helemaal, maar wel 2950-3000 onder belasting tijdens het varen. Is voor mij voldoende en de kruissnelheid is ook weer gezond
Dus eind goed, al goed!
Rob
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.