HOME › Forums › Techniek › Motortechniek: alles wat met motoren van Dehlerschepen te maken heeft › Klapschroef
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
8 april 2008 om 16:49 #773731Anoniem
Hallo, Volgens de manual moet ik de koppeling in de achteruit zetten tijdens het zeilen.
Waarom moet het in de achteruit. Wat gebeurt er als je de koppeling tijdens het zeilen in de vooruit zet? Het betreft een 2 blads klapschroef en saildrive.
Alvast bedankt voor jullie reactie.
Koen
8 april 2008 om 18:27 #796685AnoniemBeste Koen, Kennelijk blijft de schroef ronddraaien nadat de motor is uitgezet, dat is althans bij mijn schip het geval, resulterend in een permanent gezoem. Wanneer ik de motor even in z’n achteruit zet is het weg. Het blijft weg als ik de aandrijving weer in de neutrale stand zet.
Het is voor mij een standaardprocedure. Even in z’n achteruit en weer terug in neutraal.
Groet,
Adriaan
8 april 2008 om 19:27 #796686AnoniemQuote:Volgens de manual moet ik de koppeling in de achteruit zetten tijdens het zeilen.
Waarom moet het in de achteruit. Wat gebeurt er als je de koppeling tijdens het zeilen in de vooruit zet? Het betreft een 2 blads klapschroef en saildrive.
Heeft te maken met de constructie van de zoenaamde cone-clutch. Een patent van Volvo-penta uit de jaren 60 (zo even uit het hoofd). Een conus met een spriaal vreet zich vast in een taps gat. Als de aandrijfas de verkeerde kant op draait vreet de conus zich niet vast maar gaat gewoon slippen in het tapse gat.
Daarom moet je ’em in z’n achteruit zetten. Probeer het maar een uit als je boot op de wal staat. Als je de motor in zijn werk zet kun je de schroef de ene kant op verdraaien maar de andere kant op niet.
Eigenlijk is het een dubbele conus die met een gaffel naar boven en naar onder geschoven kan worden, vooruit en achteruit.
In de tijd dat ik nog speedbootje gek was heb ik vrij veel gesleuteld aan Volvo heckdrives, die hebben een vergelijkbare constructie, alleen flink zwaarder uitgevoerd. Deze gepatendeerde constructie heeft er jarenlang voor gezorgd dat Volvo de onbetwiste topper was. Mercruiser is pas fatsoenlijke heckdrives gaan maken toen ze deze constructie over namen met de introductie van hun Bravo aandrijvingen.
4 januari 2013 om 21:11 #796687Nog 750 topics te lezen, voordat ik helemaal op de hoogte ben. Ik kan het niet laten om even op deze topic te reageren.
Het achteruit laten draaien van de schroef doen wij ook als we gaan zeilen. Wij doen dit om de schroefbladen dicht te klappen.
Door de voorwaartse gang van de boot en het rustig, even achteruit te laten draaien van de schroef, knijpen de bladen door de krachten naar elkaar.
Dan koppeling weer in z’n vrij en de motor uitschakelen en weer bedrijfsklaar maken voorde volgende start.
We moeten zo nog sneller zeilen. (Instructie van Dirk Stad)
4 januari 2013 om 22:18 #796688IK zet eerst de motor uit en als ik de schroef hoor meedraaien zet ik de handle even achteruit en direct weer terug. De schroef klapt direct dicht. Overigens heb ik een flex-o-fold en mij werd naar aanleiding van mijn dienaangaande vraag tijdens de Hiswa duidelijk te verstaan gegeven dat die niet mag worden gesmeerd; onderhoudsvrij dus. Smeermiddelen houden partikeltjes zan enzo vast en dat zorgt voor slijtage. 5 januari 2013 om 11:25 #796689Beste Menzo, Hoe bevalt jou de flex-o-fold? Wij overwegen ook zo’n schroef (2-blads) voor het komende vaarseizoen.
Groet,
Jos
5 januari 2013 om 13:04 #796690Mij bevalt hij uitstekend! Wel moet je er rekening mee houden dat je met achteruitslaan wat minder effect hebt dan met je gewone schroef, maar dat went snel. Gewoon meer gas geven. En schakel vooral niet te snel van voor- naar achteruit, maar dat deed je natuurlijk toch al niet.
De wielwerking is aanzienlijk, makkelijk bij het aanleggen aan BB (aannemende dat je een Yanmar hebt), bij aanleggen aan SB moet je goed plannen.
Je snelheid wint wat en je hebt aanzienlijk minder kans op troep in de schroef. Ik heb hem destijds, nu 8 jaar geleden, bij Europrop-Federal besteld, de maten weet ik niet uit mijn hoofd, maar als jij vertelt voor welk schip het is dan weten zij wat je nodig hebt. Geef wel ook de maat van je schroefdraad aan het uiteinde van de as door!
Groet , Menzo
6 januari 2013 om 10:55 #796691Dank Menzo, voor deze referentie. Wij hebben nu een gori klapschroef en die is aan vervanging toe. Mijn motormannetje gaat de vervanging doen. Ik had al in vergelijkende testen gelezen dat jouw schroef meer voorwaartse stuwing geeft dan gori. De achteruit zijn wij gewend (inderdaad yanmar 2GM20). Dat van de verminderde kans op troep in de schroef blijft in ons vaargebied een relevant gegeven. Op dit forum is er vorig jaar al veel over geschreven. Wij varen voornamelijk op het Markermeer en dat is de laatste jaren een oerwoud geworden. Wij zeilen slingerend van liaan tot liaan. Groet,
Jos
6 januari 2013 om 16:08 #796692Hoi Jos, Ik heb 4 jaar geleden mijn gori 2 blads klapschroef vervangen voor een 3-blads Flex-o-fold exemplaar en heb deze op Boot Dusseldorf direct van de fabrikant in Denemarken gekocht , dit scheelde mij bijna 1000 Euro t.o.v. de Nederlandse leverancier en werdt gewoon via de post bezorgd.Ook anodes waren daar 40 % goedkoper dan hier……We moeten allemaal op de kleintjes letten dus vandaar dit mailtje.
Bas
7 januari 2013 om 08:18 #796693Dank voor de tip Bas. Groet,
Jos
14 januari 2013 om 20:47 #796694AnoniemHoi Jos, Wij hebben afgelopen winter de vaste 2-blads schroef 16×11 vervangen door een flex-o-fold 3-blads 15×11. (D35 met 2GM20)
De ervaringen:
– Minder waterplanten in de schroef. Ook wij varen veel op het markermeer.
– Zeilend iets minder weerstand. We lieten de vaste schroef altijd meedraaien waardoor deze weerstand meeviel.
– Op de motor varend vooruit loopt het rustiger. Nagenoeg dezelfde snelheid, max. ruim 7 kn op vlak en diep water zonder wind.
– Motorsailend een aanzienlijk hogere snelheid.
Dit is dus allemaal gunstig, echter, het nadeel:
– Achteruit varen en afstoppen is duidelijk minder. Dit is ook logisch omdat de bladen achteruit varend niet volledig uitklappen en daarbij de yanmar keerkoppeling achteruit 15% minder toeren aan de schroef geeft. Ik heb gerekend en gemeten: de trekkracht “aan de paal” (dus stilliggend) achteruit was 165 kg, nu 120 kg. Je levert dus 45 kg trekkracht in. Dit merk je vooral als je wil afstoppen.
Ook ik heb de schroef rechtstreeks in DK besteld vanwege het prijsverschil, werd binnen een paar dagen keurig thuisbezorgd. Toen ik toch bezig was heb ik ook het buitenlager, de schroefas en de afdichting vervangen. De schroefas heb ik wel gekocht bij Europrop.
De aandrijflijn weer zonder speling en als nieuw dus!
Gr., Han
15 januari 2013 om 14:54 #796695Dank voor de informatie Han, wij zijn bekend met het nadeel omdat wij nu ook al een klapschroef hebben. De overgang zal voor ons dus iets minder groot zijn. Als je eenmaal gewend bent aan het varen met een klapschroef, gaat het manouvreren prima. Iets meer anticiperen. Groet, Jos
16 januari 2013 om 11:32 #796696AnoniemAls je nog twijfelt: AANBOD Flex-o-Fold 2 blads klapschroef 17” x 11” LH voor saildrive asmaat 30mm.
Gebruikt maar onbeschadigd, nieuwprijs 1155 nu voor 150 euro !
Mijn ervaring is dat deze schroef bijna even effectief is als de 3 blads klapschroef.
Joop Hakker
Dehler 39 / Kojan
telefoon 035-6020623
16 januari 2013 om 12:08 #796697Kijk even goed naar de maten van de schroef, niet te groot? (cavitatie) (= herrie) Asdiameter en schroefdraad zou ik ook even nakijken. Kan me nauwelijks voorstellen dat een schroef van een 39 zomaar de juiste is voor een 31. Weet niet of “saildrive” een aparte uitvoering van de schroef is.
16 januari 2013 om 14:45 #796698De schroef past inderdaad niet onder mijn boot, dus helaas. Jos
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.