HOME › Forums › Alles over ‘de witte motor’, onze tuigage › Trim, adviezen, tips: vragen en antwoorden › kruisende vallen?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
3 juni 2010 om 11:20 #774845
Ik heb het vermoeden dat enkele vallen in de mast elkaar kruisen en dat als gevolg hiervan de wrijving met het hijsen van e.e.a. nog hoger is. Heeft iemand tips hoe je dit kunt checken of wellicht hoe je alles eenvoudig opnieuw monteert?
Door de mast lopen: groot-, fokke- en spival alsmede de kraanlijn.
Het idee is om de mast op de boot te laten staan.
3 juni 2010 om 11:38 #804836Om de beurt telkens 3 van de 4 vallen goed strak doorzetten en de 4e los laten. De losse val met een hulplijntje eraan vast ( dan kan je hem terug trekken) proberen hoe deze losse val dan loopt.
Volgens mij merk je dan snel genoeg welke val of vallen gekruist zitten. ( of geen van allen!)
Het kan ook heel goed zijn dat je top(val) schijf een uit gelubberd of verdwenen/versleten bronzen as/bus heeft. In dat geval zal die top-val-schijf dus echt niet meer draaien onder belasting! Als het hijsen eerder al gepaard ging met de bekende piep-kraak-piep geluiden, zoek de oorzaak dan maar in de top-val-schijven.
Deze schijven, kun je als spare part bestellen bij Grossenbode, maar haal eerst de oude er even uit voor de juiste maat = schijfdikte/diameter/asgat grootte.
gr
Rob
3 juni 2010 om 11:41 #804837Kijk nog even naar deze oude berichtenserie over dit onderwerp: gr.
Rob
Uit die berichtenserie maar even mijn oude berichtje gehaald met foto’s van de toenmalige versleten asbusjes.
========================= oud forum bericht ===============
Vanmiddag maar even de mast top en alle schijven goed bekeken:
Nu weet ik waarom het grootzeil niet lekker omhoog wilde:
[IMG]https://www.dehlerclub.nl/images/schijf1.jpg [/IMG] het lager: nou, ja…. lager:
[IMG]https://www.dehlerclub.nl/images/schijf2.jpg [/IMG] “De schijf is van lichtmetaal en
hadeen koperen (brons?) busje als lager. De maat van de schijf 45×15 mm groefbreedte 10mm (het gaat om een D28)
Dus nu maar op zoek naar wat beters…
gr,
Rob
=============================================
3 juni 2010 om 11:58 #804838Ik ga de truc met het hulplijntje proberen. Vraag blijft dan natuurlijk hoe je e.e.a. weer uit te klit krijgt. Alle valschijven zijn vervangen.
ps: de topvalschijven van een D43 hebben geen bussen/lager maar een vaste as. Deze as was niet na te bestellen maar heb ik zelf laten draaien van hard ALU dat vervolgens is geanodiseerd om harder te worden en corrosie te voorkomen. Werkt prima.
Vallen zijn ook al door dunnere exemplaren vervangen om wrijving te voorkomen.
Bewerkt door: paul, 03 jun 2010 – 14:02
14 juni 2010 om 07:50 #804839AnoniemHeb met mijn 37CR uit 1996 ook dit probleem gehad. Dit heb ik ontdekt bij het vervangen van mijn grootzeil val. Ik had vaak het probleem dat het grootzeil slecht naar beneden kwam maar soms werkte het wel goed. Ik snapte hier niets van maar achteraf was het eenvoudig. Als er nog spanning op de fokkeval stand werd de grootzeilval afgekneld en liep die moeilijk. Als ik toevallig de spanning van de fokkeval had afgehaald had ik geen probleem. Bij het vervangen van de grootzeilval lukte het niet om de val weer door het plaatje op de mast te krijgen. Het zweet brak mij uit en ik wist niet wat ik moet doen. Ten einde raad heb ik het plaatje van de mast gehaald waardoor er meer ruimte was en ik met één vinger kom voelen wat er aan de hand was. Er stond nog spanning op de fokkeval en ik voelde de dunne treklijn onder tussen de mast en de fokkeval heen gaan. De grootzeil val wilde daar dus niet tussen door, pas nadat ik de spanning van de fokkeval afgehaald had lukte het. Nu wist ik dat die twee vallen gekruist waren en wilde het niet zo laten zitten. Met een beetje gepruts en geduld door het kleine gat is het gelukt om de trekdraad om de fokkeval te krijgen. Daarna was het simpel en heb ik met nieuwe popnagels het plaatje weer op de mast gezet.
Groet
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.