HOME › Forums › Alles over ‘de witte motor’, onze tuigage › Trim, adviezen, tips: vragen en antwoorden › Kruishoek, hoe hoog is hoog?
- Dit onderwerp is leeg.
-
AuteurBerichten
-
31 maart 2008 om 19:08 #773714
Wat is de kruishoek van een dehler.? m.b.v Kompas koers Wij kunnen moeilijk binnen de 100 graden komen, ook met de nieuwe zeilen.
Wij kijken dan naar de kompaskoers over BB en SB.[OF GPS koers].
Ik lees wel eens van 35 graden aan de wind, dit zal wel dan wel de schijnbare windhoek zijn op de windmeter.
Wie weet hier wat interessants over te melden?
Windganger
31 maart 2008 om 20:30 #796572Hai Windganger, Uitgaande van geen stroom zou ik inderdaad naar de GPS koers kijken en dan nog kunnen we een leuke discussie starten. De Polar die ik heb van onze D34 Stadt geeft namelijk aan dat bij 12 knopen ware wind wij zouden kunnen varen een kruishoek van 80 graden t.o.v. die ware wind. Hier wordt echter geen rekening gehouden met drift, welke wel verwerkt zit in je GPS koers.
Als ik echter kijk naar onze windaanwijzer varen wij tot onder de 30 graden t.o.v. de schijnbare wind. Dat is dan wel net tegen het reven aan als ik geen zin heb om een rif te zetten. Mijn hoogte is dan super hoog maar ik kom de Rush en ook bijvoorbeeld de 36DB bij de bovenboei toch weer tegen … ahum …. die moet ik dan vaak net voor laten gaan. (soms de Rush ook niet)
Bij heel weinig wind zitten we ten opzichte van de ware wind op een dikke 45 graden. Neemt de wind toe wordt de hoek rap minder tot > 20 knopen. Dan is het aan de wind hakkend tot ziens en heb ik nog geen testjes gedaan.
Resultaten heel sterk afhankelijk van mede de golven. Staat er iets bokkigs buiten dan is het lager varen om snelheid te houden en kan je je Polar vergeten als het gaat om hoogte.
Ten opzichte dus van de ware wind zeg ik voor ons grofweg een kruishoek tussen de 90 en 70 graden waarbij soms onder de 60 wordt gevaren als we moeten “knijpen”.
Wat geeft je Polar aan?
Groet Michel
2 april 2008 om 10:17 #796573Anoniemmisschien is het een idee om (bij zoveel mogelijk leden) informatie te verzamelen over de aan de windse prestaties van hun Dehlers. Vraag is hoe je zo’n enquête organiseert. Een mogelijkheid is om per type de kruishoek en bootsnelheid (op gps) op te vragen, bvb. bij 5, 10, 15 en 20 knopen (schijnbare) wind.
Snelheid op het log geeft meer kans op meetfouten (calibratiefout).
Enkel gegevens op stilstaand water zijn in dat geval relevant.
2 april 2008 om 10:33 #796574Die gegevens zijn in principe als basis terug te vinden op het Polar diagram van het type Dehler. Afhankelijk van het type Dehler zijn deze op aanvraag beschikbaar bij de TC van de DCN.
gr.
Rob
2 april 2008 om 11:25 #796575Wat uiteindelijk (in mijn ogen) telt is niet seq de snelheid en ook niet je kruishoek maar de resultante van beide … je VMG (is ie weer). In dit geval t.o.v. de windrichting. Persoonlijk kan ik zeilen met een zeer lage kruishoek in de wetenschap dat ik dan een consessie doe aan mijn VMG. Deze kruishoek nastreven om zo “sneller” te zeilen is dan geen goed uitgangspunt. Wat je er wel weer mee kan vergelijken is je eigen snelheid als je eveneens die kruishoek aan zou houden.
Wederom kunnen we dan terugvallen op de opmerking van Rob, ook je VMG is te herleiden uit je Polar. Of je die nu haalt uit iets hoger varen (boven Polar) met een wat lagere bootsnelheid (onder Polar) of andersom zal afhankelijk zijn van verschillende en wisselende omstandigheden.
Wil je eigen resultaten vergelijken met “zusterschepen” kan het natuurlijk een idee zijn om info van collega Dehlerzeilers te ontvangen. Het blijft alleen wel lastig, niet alleen “hoe te verzamelen” maar ook “wat te verzamelen”:
– welk schip, type, aanpassingen, soort zeilen, leeftijd v.d. zeilen, bemanning
– omgevingsfactoren zoals golven, (in)stabiele wind, shifts, vlagen
– lengte van de slagen, lengte van de afstand van het rak, aantal wendingen
Mijn weg is geweest om mijn VMG uit de Polar als uitgangspunt te nemen echter het leukste en meest leerzame blijft wat mij betreft toch om naast/achter elkaar te varen, maar dat terzijde
Groet Michel
2 april 2008 om 11:38 #796576Anoniembeauty wrote:Mijn weg is geweest om mijn VMG uit de Polar als uitgangspunt te nemen echter het leukste en meest leerzame blijft wat mij betreft toch om naast/
elkaar te varen, maar dat terzijdeachterGroet Michel
Een heerlijk woord
, klopt: je hebt dezelfde omstandigheden en je kan ook kijken hoe de zeilen bij de buren staan.achterEen lijstje met referentiesnelheden is ook hier onmisbaar, maak dit lijstje in het voorjaar als je boot helemaal strak is van boven en onderen.
Groet
Jaap
2 april 2008 om 11:42 #796577Bedankt heren voor jullie inbreng, ik zal een polar diagram opvragen, de basis gegevens kan ik dan als referentie gebruiken.
Windganger
-
AuteurBerichten
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.